• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Bra och relevant fråga.
Flygningarna har ju bara varit en bråkdel av det "normala" sedan vår-vintern, om det nu stämmer att man inte ser någon skillnad i mätningarna så kan man ju undra hur stor nytta en "flygskatt" gör för klimatet i verkligheten.

Till viss del finns svaret på Coronas effekt på CO2 här, även om jag med mina begränsade kunskaper inte hänger med i allt i texten. Men absorbtionsförmågan hos växter samt de stora skogsbränderna verkar spela in bland annat.


(Jag är ingen expert, häng mig inte om jag missförstått innehållet på sidan.)
 
.

Jag tror på iden med återinförandet av tullar mellan länder för att gynna lokal produktion, kanske framförallt på mat.

Det skulle i så fall bero på andra faktorer t.ex djurhållning, kvalitet etc.

Energikostnaden/utsläpp t.ex. per kilo kött i frakt med båt från t.ex. Nya Zeeland till Sverige är försumbar, t.ex fartyget Emma Mersk rymmer ca 11 000 st "lastbilssläpvagnar" så utsläpp per kilo fraktad vara är nära på noll, eller ca 13 000 ggr mindre än utsläppet mellan affären och hem i fall det är 1 km, är det 2 km blir skillnaden 26 000 ggr osv.

Det finns faktorer i Sverige som snedvrider energi ekvationen t.ex. våra djur är inomhus hela vintern och behöver foder som måste hanteras med maskiner sommartid och lagras, byggnader måste upprättas osv.
I många länder gnager dessa djur gräs ute året om, så relativt sett kostar dessa ingen extra miljöpåverkan under uppväxttiden om man bortser från tillskott av kraftfoder som blir lika i båda länderna.
I övrigt är den dyra energi delen de två sista resorna, distributions lastbilen till affären och när vi åker med t.ex. bil, och handlar mat - å den blir närapå decimalen lika för närproducerat som importerat.


Flyger man in varor som man gör med t.ex. frukt och grönt (av hållbarhetsskäl) så blir det en helt annan sak än båtfrakt.
 
Senast ändrad:
whynot@

Vi har ju även hur miljötänk och arbetsförhållanden sköts i dessa länder att ta i beaktande, så visst kan tullar göra nytta i andra skäl än just båtfrakter när det gäller miljöfrågor.

Då vi har en av väldens hårdaste djurhållningskrav och bland dom lägre utsläppen i västvärlden och betydligt lägre än världsgenomsnittet per capita så är det bara dumt att vi importerar från "shit-hole-countries" sådant vi skulle kunna göra bättre här ur miljösynpunkt.

Men,men...lägre kav betyder oftast möjlighet att erbjuda lägre pris, och i slutändan är det ofta plånboken som styr.
Därför behöver inte Sverige göra att prisskillnaden blir ännu större via miljöavgifter, skatter och pålagor på hemmaplan gentemot import, skulle förmodligen ge motsatt effekt för miljö på vissa områden.
 
Senast ändrad:
whynot@

Vi har ju även hur miljötänk och arbetsförhållanden sköts i dessa länder att ta i beaktande, så visst kan tullar göra nytta i andra skäl än just båtfrakter när det gäller miljöfrågor.

Då vi har en av väldens hårdaste djurhållningskrav och bland dom lägre utsläppen i västvärlden så är det bara dumt att vi importerar från "shit-hole-countries" sådant vi skulle kunna göra bättre här ur miljösynpunkt.

Men,men...lägre kav betyder oftast möjlighet att erbjuda lägre pris, och i slutändan är det ofta plånboken som styr.
Därför behöver inte Sverige göra att prisskillnaden blir ännu större via miljöavgifter, skatter och pålagor, det ger förmodligen motsatt effekt för miljö på vissa områden.

Japp precis som jag skrev, andra faktorer än energipåverkan.

Nu var dock Nya Zeeland korkat av mig, men det är ett land som ligger längst bort från oss just för att visa att båtfrakten inte spelar någon roll i miljöperspektivet
Att Nya Zeeland också har hög kvalitet via sina MAF krav gör att de i många fall är minst lika bra som oss, och inom ett flertal områden är de t.o.m. vansinnigt mycket bättre. Och ur något miljöhänseende så kan det t.o.m. vara så att vi skulle tjäna CO2 på import från utvalda länder - just för att djuren kan vara ute året runt och beta.

Så just NZ var ett "dåligt" exempel jfr många länder, de som har dålig djurhållning, medicin & penicillin som std, GMO, bekämpningsmedel, EU och allt annat möjligt skit. Och något som gynnar våra duktiga bönder, absolut, alla dagar i veckan, men tyvärr bygger vårt köp 2 betala för 3 system på att - det vi inte kan se - finns inte.

(Sen att jag ALLTID köper Svenskt om det finns, är något helt annat - krav däremot köper jag inte, då jag anser att den "vanliga" svenska bonden och våra regler är more than good enough.)
 
Senast ändrad:
Det börjar morras både här och där, kanske ett sundhetstecken ?

1605971564167.png


 
Det stämmer, proteströrelsen växer i hela landet trots att det inte syns i media. Det är ute i byarna och landsbygden först och främst just nu, hos dessa som berörs, som det sker men även miljömedvetna människor som värnar om naturen som bor i städerna inser mer och mer att vi kan inte göra oss skyldig till miljöförstöring i namn av klimatsmarta åtgärder. Den okritiska synen på vindindustrin har hittills fått råda men nu sker äntligen en tillnyktring.
 
Skogsstjärnan om det ändå vore så väl EU har bestämt att vindkraften skall byggas ut och det med 5x. Så farväl tysta land.

Vi får väl hoppas på att opinionen vänder till det bättre.

Dum-Svenska politiker är väl snart dom enda som inte förstått värdet av trögehetsmetoden när det gäller hantera överstatligt toppsyre med populistiska förtecken.
 
Det stämmer, proteströrelsen växer i hela landet trots att det inte syns i media. Det är ute i byarna och landsbygden först och främst just nu, hos dessa som berörs, som det sker men även miljömedvetna människor som värnar om naturen som bor i städerna inser mer och mer att vi kan inte göra oss skyldig till miljöförstöring i namn av klimatsmarta åtgärder. Den okritiska synen på vindindustrin har hittills fått råda men nu sker äntligen en tillnyktring.
Men i den senaste större studie som gjordes så sent som i februari i år är ju 73 procent av de tillfrågade positiva till en större satsning och utbyggnad av vindkraften. Endast 20 procent är negativa till den. Jag bor ju själv på landet och märker inte av något större generellt motstånd mot vindkraft, mer än det gamla vanliga ”inte på min bakgård”. Men om vi hade gått efter den principen att alla som inte vill ha nåt otyg i närheten av sitt hem hade fått bestämma, så hade vi ju inte haft några vägar, järnvägar, kraftledningar, flygplatser, stora industrier eller liknande över huvud taget. Det kanske verkar romantiskt i dina ögon, men i princip är det ju likhetstecken med att vara tillbaka på 1700-talet.

 
Utemats@

Det är ju just det som är största problemet, folk vill ha vindkraft utom just där dom bor eller vid "deras" friluftsområde.
Man vill kort sagt egoistiskt att andra människor eller län ska ta dom negativa konsekvenserna som det för med sig.

Ett förslag skulle ju kunna vara att man främst bygger vindkraftparkerna i dom kommuner där opinionen är mest positiv, det verkar ju även sammanfalla rätt bra med där som behovet av mera el är som störst.
 
Kärnkraftsavfallet verkar såvitt jag begriper att hamna i södra Sverige i alla fall, trots att även både Storuman och Malå i ett första läge tackade ja.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.