• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Skulle med en vild gissning tro att Öland är det landskap som har flest vindkraftverk sett till dess procentuella yta och befolkning. Men det får vi väl leva med.
Vad många ölänningar däremot har åsikt om är de många strömavbrotten som släcker ner delar eller hela ön. Men kopplas vi då automatiskt om till vår egen elkraft som snurrorna producerar? Nix, den "exporteras" till fastlandet och Öland, liksom Gotland, fortsätter även fortsättningsvis stundtals att vara strömlös.
 
Föredrar Kärnkraft alla gånger. Nu skall Ringhals stängas ned, jag såg någon beräkning att det motsvarar ca 2000 stora vindkraftverk. Dvs ca minst 500 km2 om jag fattat rätt.

När det är riktigt kalla vinterdagar och elen behövs som mest är det ofta vindstilla.

Bygg ett gäng nya kärnkraftverk istället, så slipper vi fundera på energiförsörjningen i framtiden.
Uranbrytning förorsakar också miljöförstöring.
 
Föredrar Kärnkraft alla gånger. Nu skall Ringhals stängas ned, jag såg någon beräkning att det motsvarar ca 2000 stora vindkraftverk. Dvs ca minst 500 km2 om jag fattat rätt.

När det är riktigt kalla vinterdagar och elen behövs som mest är det ofta vindstilla.

Bygg ett gäng nya kärnkraftverk istället, så slipper vi fundera på energiförsörjningen i framtiden....

Jag håller med dig! På den tiden vi hade kärnkraftsomröstning i Sverige så röstade jag på Linje 1 och det skäms jag inte för. Jag jobbade då på Husqvarna AB som var en stor förbrukare av elkraft så jag och min far tänkte på att trygga sysselsättningen.:)

Bygg vindkraftverken nere i södra Sveriges skärgård och där dom passar bäst bara vi slipper dom i norr för stamnätet till södra Sverige kan inte leverera mer ström från Norrbotten och bygga ett nytt eller bygga ut det befintliga är inte gjort på en handvändning.

....eller annars rusta upp dom befintliga och gör dom säkra.:) Bygga nya är riktigt dyrt!:(
 
Glädjande beslut i folkomröstningen kring vindkraftpark (park... är väl ett industriområde snarare) på Ripfjället. Folk i trakten som värnar miljön röstade nej. Trots ett massivt lobbyarbete från industrin och de komunalpolitiska lobbyisterna så segrade folkviljans förstånd. Nu bör vi som värnar naturen gå vidare och stoppa andra ingrepp på utsatta sköra områden. Bygg vindkraft i tätortsnära miljöer eller vid kusten där redan naturen är exploaterad. Givetvis där elen konsumeras mest som är kring Stockholm, Göteborg och Malmö. Om nu inte den tekniskt utvecklade kärnkraften kan bli ett alternativ trots allt.
 
Om det ska göras manuellt. På ett kontor borde det vara möjligt att koppla så att alla datorer stängs av över natten/helgen och är igång när folk börjar jobba.
Hade du jobbat på en dataavdelning borde du vetat att arbetsintensiva uppgifter måste lösas pronto dvs kvällar, mornar och veckändar brukas vilket allt motsäger din modell.
 
Still Alive sa det redan men jag kan inte låta bli: Det som är ruggigt (se rubriken!) är alla kärnkraftsförespråkare som hävdar att kärnkraften är "ren" och glömmer bort att ta med uranbrytningen (och slutförvaringen förstås men den har redan nämnts) i ekvationen. Fråga dem som jobbar med det hur "rent" deras jobb är. Det är dålig stil att låta andra ta skiten för att vi ska ha det gott och bra här.
 
Nämn något vindkraftverk som producerat mer energi under sin livstid, byggas, transporteras, monteras, drivas, renoveras, drivas, rivas, marken återställas och återvinnas? Jag väntar ivrigt på verifieringsbara svar.

Back-affär som sponsras via skattsedeln ?

Vattenkraft kallades förr miljövänlig men då det inte finns någon annan verksamhet som förstört så mycket biotop som just denna så har dom fått börja kalla den klimatvänlig i stället.

Frågan är om det inte också borde gälla vindkraften ?
 
Senast ändrad:
Back-affär som sponsras via skattsedeln ?

Vattenkraft kallades förr miljövänlig men då det inte finns någon annan verksamhet som förstört så mycket biotop som just denna så har dom fått börja kalla den klimatvänlig i stället.

Frågan är om det inte också borde gälla vindkraften ?


Med lite socker i botten går medicinen ner som Mary Poppins sjöng.
Kalla vad som helst klimatsmart så funkar det Idag...🤒
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...