• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Lars Monsen mot vindkraftindustrin miljöförstöring. Kung Harald konstaterar att ”vackert är det inte”.
Den allt mer växande opinionen i Norge har insett vad vi i Sverige inte riktigt förstår ännu. Älvarnas regleringar är inget mot mot vad detta är.


Mycket bra! (y)
 
Lars Monsen mot vindkraftindustrin miljöförstöring. Kung Harald konstaterar att ”vackert är det inte”.
Den allt mer växande opinionen i Norge har insett vad vi i Sverige inte riktigt förstår ännu. Älvarnas regleringar är inget mot mot vad detta är.

Nej, det är inte vackert att se stora vindkraftsparker, men fördelen med dem, jämfört med många andra alternativ är att man montera ner dem när de inte behövs längre utan några större spår. Förutom vägar och infrastruktur, men det bygger vi ju ändå.
Problemet är att vi inte ha så mycket tid att fundera på det bästa alternativet, vi måste göra saker nu.
Såg på DN att Greta hade varit på deras redaktion och hållit ett anförande, som de publicerade på hemsidan. Hon hade en intressant poäng i sitt tema att det här med miljön är inget problem om vi tar bort tidsaspekten. Det kommer att komma lösningar, problemet är att vi inte har tid att vänta på dem.

Gå gärna in och läs på DN, även ni som är trötta på Greta. Försök koncentrera er på hennes poäng. :)
 
Nej, det är inte vackert att se stora vindkraftsparker, men fördelen med dem, jämfört med många andra alternativ är att man montera ner dem när de inte behövs längre utan några större spår. Förutom vägar och infrastruktur, men det bygger vi ju ändå.
Problemet är att vi inte ha så mycket tid att fundera på det bästa alternativet, vi måste göra saker nu.
Såg på DN att Greta hade varit på deras redaktion och hållit ett anförande, som de publicerade på hemsidan. Hon hade en intressant poäng i sitt tema att det här med miljön är inget problem om vi tar bort tidsaspekten. Det kommer att komma lösningar, problemet är att vi inte har tid att vänta på dem.

Gå gärna in och läs på DN, även ni som är trötta på Greta. Försök koncentrera er på hennes poäng. :)

Jag har gått igenom dn:s webbupplaga men hittar den inte.
Har du någon länk?
 
Jag har gått igenom dn:s webbupplaga men hittar den inte.
Har du någon länk?

Jag sökte på "Greta" och fick fram dem den vägen:

Tyvärr verkar det som de låst den för betalande nu.
 
Jag sökte på "Greta" och fick fram dem den vägen:

Tyvärr verkar det som de låst den för betalande nu.

Ok! Tack för hjälpen iaf!
 
Jag sökte på "Greta" och fick fram dem den vägen:

Tyvärr verkar det som de låst den för betalande nu.
Ok!
 
Sveriges elproduktion består till största del av vattenkraft och kärnkraft. Tillsammans svarar de för 80 procent av den totala produktionen av el. Resten produceras med bland annat vindkraft, kraftvärme och kondensvärme. Utan våra skattepengar som subvention skulle vindkraften inte vara lönsam.
Skattesubventionerad miljöförstöring helt enkelt.
Sorry, men det stämmer inte. Kärnkraften är extremt skattefinansierad, bland annat därför att staten garanterar skadestånd om något händer. I vanliga fall skulle de behöva försäkra sig mot sånt. Slutförvar - pengarna som avsätts kan inte räcka. Och så vidare. I övrigt håller jag med om argumentet. Lokal makt över energiproduktionen skulle ändra en hel del. Men om det är några få storbolag - tja, då vill de ha sina mastodont-anläggningar till varje pris.
 
Lokal makt över energiproduktionen skulle ändra en hel del. Men om det är några få storbolag - tja, då vill de ha sina mastodont-anläggningar till varje pris.
Det kan vara intressant att veta att det fetstilta är en stark drivkraft för Tysklands Energiewende (snarare än kärnkraftsmotstånd, som många tror). Tyskarna har liksom Danmark en stark tradition av frihetssträvan och lokal demokrati och det återspeglas i deras energiproduktion. Svensken är, på gott och ont, mer benägen att lägga sitt liv i händerna på myndigheter och stat.
 
Detta är ett dilemma och dessutom är det 20 år på att räkna hem kostnaden før ett vindkraftverk.

Källa på det, tack! Jag har hört enstaka år och så här sa energimyndigheten 2016 om "energy payback" (så det kan har ändrats sedan dess):
På två månader hade ett vindkraftverk producerat lika mycket el som det kostat att tillverka och montera det upp&ner, men det är iofs inte samma som kommersiellt lönsamt.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.