Villket tält!

om några ska till staternaom några veckor och har tänkt köpa ett nytt tält!
Har tittat på TNF, Marmot, Mountain Hardwear och självklart Hilleberg. Jag har mest erfarenhet av
TNF VE-25 och Helsports tunneltält men undrar om någon provat TNF Mountain 25 eller varit i kontakt med Bibler eller Eureka? Är de något som är varda att satsa på?
Jag vill ha ett 4-sässongs tält som inte väger för mycket. plats för 2-3 personer.

Onödigt vetande?

En grej bara: Har för mig att TNF-tälten har en Europa och en USA-version, har något med brandsäkerhet att göra. Därför är USA modellen nåt hg tyngre och mycket billigare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har haft ett TNF Mountain 25 men sålde det eftersom det var för kort. Inget alternativ om du är lång alltså. Eureka brukar få ganska dåliga omdömen i Utemagasinets tester.
Bibler har genomgående gott rykte men tillverkar väl uteslutande enkelvävstält. Nackdelarna med detta diskuteras just nu i en annan tråd här på forumet.

/Thomas J

TJA; sa:
Jag har haft ett TNF Mountain 25 men sålde det eftersom det var för kort. Inget alternativ om du är lång alltså.
/Thomas J

Hm...jag hade just bestämmt mig för det tältet. Uppgifterna säger att tältets längd är 221cm och den längden tycker man borde räcka, men du tycker det är för kort. Hur lång är du om man får fråga? Går fötterna i väggduken? blir ju lite fundersam.
Kan köpa ett Mountain 25 för 340 dollar i usa, men är det för kort blir det inget.

Jag tycker att du ska kolla lite på Bibler. Relativt lätta, liten packvolym och god kvalitet. Tälten kostar dock en del (ungefär som våra H-tält) och är i enkelväv, vilket det råder delade meningar om. Jag är i allafall en nöjd kund.

/Pottan

yakman; sa:
Hur lång är du om man får fråga? Går fötterna i väggduken? blir ju lite fundersam.
Kan köpa ett Mountain 25 för 340 dollar i usa, men är det för kort blir det inget.

Jag är 195cm lång så det kan ju ha med det att göra:). Men både huvud och fotände sluttar inåt så en bit upp är det inte alls lika långt. Jag minns att om jag låg rak så tryckte både fotsulor och huvud mot tältduken vilket gjorde att jag frös om fötterna. Är man under 1.90 så är det nog inga problem. De enda problemen för övrigt var väl att absiden var lite trång och det var svårt att få tältduken att nå ner till marken.

/Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips