Vill inte glida av...

Hej!
Jag har problem med att jag hela tiden glider av mitt Thermarest liggunderlag. Jag har fått olika förslag på lösningar för att avhjälpa detta, t. ex att spraya på någon slags silikonspray på liggunderlaget. Ett annat har varit att tejpa på "friktionstejp". Är det någon som vet en metod som garanterat funkar?

Tack på förhand,
Petra
 
lutar illa?

kanske en viktig dellösning är att vara kräsen med valet
av lägerplats. Jag tål att luta lite med huvet högst,
men lutning i sidled kan väl vålla slika problem. Jag provligger
alltid lägerplatsen innan jag bestämmer mig.

Vad beträffar glidning mot underlaget, kan en ide vara att
bre ut dagskläderna under madrassen.

il C
 
silikonsträngar

Jag har sett några som har lagt några strängar med silikon tätmassa (som man tätar skarvar med t ex i duschen) på liggunderlaget. Fungerar perfekt enligt dem själva. Någon av dem hade också provat Thermarests egen lösning, resultatet blev att man låg kvar, men även att man fick med sig halva skogen hem. Allt fastnar. Silikon på tub finns i bygghandeln.
 
glid inte av

klickar av vanligt kontaktlim, båda sidorna av ditt underlag funkar bra. Låt det bara torka innan du går ut i skogen. Tunna filttassar, för möbler har jag sett som oxså funkar. En temporär lösning är maskeringstejp.
 
Glid inte av....

Prova att lägga strängar med Liquisole på underlaget, det blir hur bra som helst. Liquisole kan för övrigt användas till att laga nästan allt! Har själv lagat tält, skor och kläder med det.
 
Glida...

Hej Petra,
precis samma sak har jag råkat ut för titt som tätt. Det är en vanlig situation då underlaget lutar, kraftigt eller mindre kraftigt. Jag har upplevt detta då jag rest mitt tält på "små platser" utmed leder och det inte är så lätt att "hitta" en plan plats...

Vad jag sett denna sommar, hos flera klättrare, som använder therma-rest så har en del haft kardborre, ca 50 mm bred, på både säck och underlag. Jag har nu också limmat dit kardborre på både sovsäcken och thermarest-underlaget.

Det är enkelt att "sätta dit" säcken innan man går och lägger sig och man vaknar på underlaget på morgonen. Jätteskönt! Har vaknat så ca 5 ggr. Jag är helnöjd med detta!

Hör av dig om du undrar mer över lösningen...

MVH
//Magnus
 
Blir det inte

svårt att sova med en sträng av kardborre på Term-a-rest:et? Och hur får du fast det så att det verkligen sitter där? Låter som om du har limmat i både säck och liggunderlag. Kan ju se fördelarna i det senare fallet men på säcken? Är det bra att sy fast det i säcken?

Jag har ju också detta problem då jag lever om ganska mycket i sömnen. Dock har jag svårt att rotera i själva säcken utan snor gärna med den runt istället när jag vänder mig. Funkar din lösning då?

Måste testa i teorin i natt :)
 
Ivändning och medvändning

När jag köpte min första sovsäck för ca 25 år sedan stod det i någon broschyr om att det finns två sätt att vända sig i en sovsäck, ivändning och medvändning. Ivändning är när man vänder sig i sovsäcken utan att sovsäcken roterar med, och medvändning är när sovsäcken roterar med när man vänder på sig.

”Knepet” med kardborrband funkar bara för ivändare. Jag antar att man använder kardborrband med klister finns t.ex. på Biltema.

Per
 
Gummi på flaska!

Det finns gummi på flaska i sportaffären, ett Thermarest tillbehör. Sprejas på i tunna stängar på liggunderlaget, båda sidorna. Det väger försumbart. Torkar snabbt, men jag sprejade utomhus i våras, med andningsskydd på. Det har fungerat utmärkt under sommarens praktiska försök och avglidningar för både med och ivändare är numera inte förekommande i mitt vindskydd!

Rekommenderas till alla med hala undrlag.

Johan K

PS jag satte lite gummi under skinnsulorna på mina fotvärmare som jag brukar hemma vintertid och ser fram mot betydligt mindre anspända trappturer framledes.

D.S.
[Ändrat av johankse 2001-09-08 kl 08:08]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.