Vill inte glida av...

Re: Re: Re: Re: Re: liggplatsen

nermander; sa:
Raskesven; sa:
Ett material som Liquisole inte fäster bra på är den syntettältväv som stormmattan är gjord av. Typ samma som på de bättre tälten. Testade flera gånger med Liquisole och andra preparat, men det var hopplöst. Lossnade direkt när man drog lite i kardborren som jag limmat fast där. Fick till slut sy fast kardborre längst ner på stormmattan.

Det finns en intressant sida om limmning nånstans, hittar den inte nu. Har för mig det är nåt skolexperiment. Fritt ur minnet:

För att ett lim skall fästa på en yta krävs att det har en ytspänning som är lägre än ytans. Tältduken du försökte limma är antagligen silikonbelagd och silikon har väldigt låg ytspänning vilket gör att många lim inte fäster där.

Epoxylim tillhör (vad jag förstått) de lim som har lägst ytspänning och därmed kan fästa på det mesta, undantaget väldigt "feta" plaster. Dessa kan dock prepareras genom att man oxiderar dem (med en gaslåga eller med nån "primer") vilket gör att ytpänningen ökar.

Titta, nu hittade jag ju sidan: http://www.krc.su.se/web/kemiklipp/limning.asp


För att anknyta till urpsrungsfrågan så har jag testat vanligt badrumssilikon på mitt skräpiga REC självuppblåsande och det fungerade fint en natt och sen hade det mesta lossnat. Liquisole sitter antagligen bättre.
Det var en klistrig, och användbar, sida. Ja det stämmer att ytan jag försökt limma är silikonbelagd. Utöver Liquisole testade jag kontaktlim, olika textillim och till slut, i ren desperation, superklister. Inget funkade bra. Så länge man inte drog i kardborren satt den med Liquisole, så jag limmade det hela på plats med Liquisole och lät skräddaren fixera det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.