Vilket kök ska jag köpa?

personnvik; sa:
Men till det köket kan man ju inte använda gas, vilket är bra att använda på sommaren.

Jag ser ofta den typen av argument här på utsidan, vilket leder till att det uppenbarligen endast finns ett kök att välja på här i världen, ett som är bäst på ALLT. Men om frågan ställdes "vilket gaskök ska jag köpa" skulle du knappast få svaret "ett som väger ett halvkilo, är bulkigt, lever om som tusan och saknar piezotändare". Argumentet för att det är bra att multifuelköket klarar gas kanske är bra om man ska på en tremånaders tur till Sydamerika eller bara för att du tycker om att köket har en extra feauture. Vill du köra gas finns det dock många kök som är bättre, billigare, lättare och tystare.
 
Rungá; sa:
personnvik; sa:
Men till det köket kan man ju inte använda gas, vilket är bra att använda på sommaren.
Benisn brinner ännu bättre på sommaren än på vintern ;-)

Jag är också multifuelare ;) men har faktiskt svängt om lite till gas på sommarens längre vandringar. Jag tycker inte att jag behöver den extra driftsäkerheten i ett bra multifuel på sommarfjället utan nöjer mig med en enklare gasbrännare som skruvas direkt på tuben. Multiköket får följa med övriga årstider liksom på helgturer, jag försöker att bara använda gasköket när det verkligen behövs av viktskäl (gas = dyrt och engångstuber).

Så tillbaka till frågan, om du är ute mycket året runt: i första hand ett flerbränslekök (finns många bra från Optimus, Primus och MSR). För längre turer på sommarfjället kan ett gaskök av enklare typ spara mycket vikt och volym.

//J
 
Brukas hur till vad? Vad får det väga, väsnas och kosta?

Tror inte att dyrast multiköket löser alla problem. Det du vill på vår-höst är inte detsamma under vintern. Sannorlikt skiljer sig även kökets uppgifter vinter och grönsäsong. Tror även ni äter lite olika.
Föreslår att du överväger en Raket på grönsäsongen, liten, lätt och snabb samt reglerbar. MSR Pocket Rocket.
För vintersäsongen något som eldas med fotogen. Leta och pröva, flera är utmärkta men hög effekt är viktigt, för att snabbt kunna smälta snö och koka upp. Reglerbarheten kan öka med ett konservburkslock/Labbasbestskiva under kastrullbotten.

Go tur
 
Erfarenheter av Jetboil och/eller Pocket Rocket Titan Kit

Många bra åsikter och erfarenheter här. Jag tackar så mycket!

Det blir nog ett Wisperlight för bensin och kanske även en liten billig gasbrännare.

Är dock lite nyfiken på Jetboil fortfarande. Addnature säljer något som heter Group Cooking System (en 1,5 liters kastrull mm) och brännare samt en sk Companion Cup (en sorts hög kastrull) för 1400 kr. men finns det bara en kastrull och ingen stekpanna? De säger att köket är väldigt effektiv och bra för att smälta snö t ex. Men gasen i gasbehållarna brukar väl inte funka så bra om det blir ens lite kallt. Deras små gasbehållare verkar dessutom vara väldigt små och dyra, men det kanske funkar med vanliga gasbehållare. Många funderingar. Någon som har erfarenhet av Jetboil?

MSR säljer ett kök som heter Pocket Rocket Titan Kit. Kan man köpa på på http://www.skovdenatur.nu. De säger att de väger halva vikten mot vad jetboilen väger. Titan kitet verkar vara någon sort kokkärl som man också kan förvara köket i. Men bara ett kokkärl? Billigare än Jetboil: 845 men utan Companion cup. Någon som har erfarenheter av Pocket Rocket Titan Kit?

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.