Vilket kök ska jag köpa?

personnvik; sa:
Men till det köket kan man ju inte använda gas, vilket är bra att använda på sommaren.

Jag ser ofta den typen av argument här på utsidan, vilket leder till att det uppenbarligen endast finns ett kök att välja på här i världen, ett som är bäst på ALLT. Men om frågan ställdes "vilket gaskök ska jag köpa" skulle du knappast få svaret "ett som väger ett halvkilo, är bulkigt, lever om som tusan och saknar piezotändare". Argumentet för att det är bra att multifuelköket klarar gas kanske är bra om man ska på en tremånaders tur till Sydamerika eller bara för att du tycker om att köket har en extra feauture. Vill du köra gas finns det dock många kök som är bättre, billigare, lättare och tystare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rungá; sa:
personnvik; sa:
Men till det köket kan man ju inte använda gas, vilket är bra att använda på sommaren.
Benisn brinner ännu bättre på sommaren än på vintern ;-)

Jag är också multifuelare ;) men har faktiskt svängt om lite till gas på sommarens längre vandringar. Jag tycker inte att jag behöver den extra driftsäkerheten i ett bra multifuel på sommarfjället utan nöjer mig med en enklare gasbrännare som skruvas direkt på tuben. Multiköket får följa med övriga årstider liksom på helgturer, jag försöker att bara använda gasköket när det verkligen behövs av viktskäl (gas = dyrt och engångstuber).

Så tillbaka till frågan, om du är ute mycket året runt: i första hand ett flerbränslekök (finns många bra från Optimus, Primus och MSR). För längre turer på sommarfjället kan ett gaskök av enklare typ spara mycket vikt och volym.

//J

Brukas hur till vad? Vad får det väga, väsnas och kosta?

Tror inte att dyrast multiköket löser alla problem. Det du vill på vår-höst är inte detsamma under vintern. Sannorlikt skiljer sig även kökets uppgifter vinter och grönsäsong. Tror även ni äter lite olika.
Föreslår att du överväger en Raket på grönsäsongen, liten, lätt och snabb samt reglerbar. MSR Pocket Rocket.
För vintersäsongen något som eldas med fotogen. Leta och pröva, flera är utmärkta men hög effekt är viktigt, för att snabbt kunna smälta snö och koka upp. Reglerbarheten kan öka med ett konservburkslock/Labbasbestskiva under kastrullbotten.

Go tur

Erfarenheter av Jetboil och/eller Pocket Rocket Titan Kit

Många bra åsikter och erfarenheter här. Jag tackar så mycket!

Det blir nog ett Wisperlight för bensin och kanske även en liten billig gasbrännare.

Är dock lite nyfiken på Jetboil fortfarande. Addnature säljer något som heter Group Cooking System (en 1,5 liters kastrull mm) och brännare samt en sk Companion Cup (en sorts hög kastrull) för 1400 kr. men finns det bara en kastrull och ingen stekpanna? De säger att köket är väldigt effektiv och bra för att smälta snö t ex. Men gasen i gasbehållarna brukar väl inte funka så bra om det blir ens lite kallt. Deras små gasbehållare verkar dessutom vara väldigt små och dyra, men det kanske funkar med vanliga gasbehållare. Många funderingar. Någon som har erfarenhet av Jetboil?

MSR säljer ett kök som heter Pocket Rocket Titan Kit. Kan man köpa på på http://www.skovdenatur.nu. De säger att de väger halva vikten mot vad jetboilen väger. Titan kitet verkar vara någon sort kokkärl som man också kan förvara köket i. Men bara ett kokkärl? Billigare än Jetboil: 845 men utan Companion cup. Någon som har erfarenheter av Pocket Rocket Titan Kit?

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips