Vilket kök ska jag köpa?

Jag vill ha ett kök som jag kan använda till två personer. Ska helst fungera när det är vinter också.

Ska jag satsa på:
- ett multifuelkök,
- ett gaskök,
- en jetboil?

Några tips?

Jag har ett gammalt t-spritkök men det är inget bra så jag vill köpa allt nytt (inklusive kastruller mm).

Frågar
Per
 
...tystnad....

Leta runt på lite trådar under Utrustning- Kök och brännare så hittar du en hel del. Tänk på att gas, bensin, fotogen kök faktist väsns en hel del. Dock går det ju fort... Förkasta dock inte t-röd på enkla till medelturer just pga ljudnivån vilket ger mer naturupplevelse.
 
Vad ska ni äta?

personnvik; sa:
Jag vill ha ett kök som jag kan använda till två personer. Ska helst fungera när det är vinter också.

Ska jag satsa på:
- ett multifuelkök,
- ett gaskök,
- en jetboil?

Några tips?

Jag har ett gammalt t-spritkök men det är inget bra så jag vill köpa allt nytt (inklusive kastruller mm).

Frågar
Per

Undrar lite vad ska ni äta.

Är det bara torrmat så är Jetboil ett väldigt snabbt och lätt kök, jag har det själv när jag är ute med torrmat och är supernöjd.

MVH
 
Det är väl inget direkt vindskydd på ett sådant kök. Fungerar det bra utomhus eller är det bäst i tält då.

Jag har väl tänkt att äta all möjlig mat (köka ris, pasta, potatis, steka korv mm).

Det är väl ungefär samma pris på ett jetboil som på ett multifuelkök. Varför inte ett miltifuel?

Per
 
Satsa på ett multifuelkök typ optimus nova. Jag Föredrar det före t.ex Gaskök, T-sprit. Väsnas en del dock men det är det värt. Testa gärna lite olika kök om du kan så du hittar ett du gillar. Gas är ju t.ex mycket "renare" och mindre pyssel samt billigare (själva köket men kostnaden för gas mot bensin jämnar nog ut det i längden) men fungerar tyvär inte lika bra på vintern. T-sprit är tyst och mysigt men jag tycker det tar lite väl lång tid att laga mat med det. Vindskydd finns att köpa till så det är inget problem enligt mig. Annars kan man ju köpa ett trangia och en multifueltillsats (eller gas).
 
Ska du kunna använda det på vintern med bra effekt så är det ju bara att välja ett av multifuel köken. Typ Primus Omnifuel, Primus Multifuel, Primus Gravity MF.

Enligt min mening är de bäst. Optimus Nova+ har en ny justering på lågan, du snurrar på ett reglage som sitter intill flaskan och som gör att hela slangen rör sig, vilket gör att justeringen blir väldigt dålig så fort slangen inte är helt rak.

Satsa på ett Primus!
 
Har ett Primus Omnifuel som jag har haft med mig i en mängd olika miljöer, väsnas.. javist, men absolut driftsäker.
Kanon nöjd med det.
 
Skaffade för länge sedan mitt Primus MFS för att jag tyckte det verkade smidigt att kunna använda samma kök året om, bensin/fotogen sen höst till tidig vår och gas under den varma årstiden. Med gas dundrar dock köket kraftigt och effekten är inget vidare. Använder nu MFS som ett rent bensinkök sen höst till tidig vår och som sådant fungerar det ypperligt, och ett annat, skräddarsytt gaskök under den varma årstiden.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Använder nu MFS som ett rent bensinkök sen höst till tidig vår och som sådant fungerar det ypperligt, och ett annat, skräddarsytt gaskök under den varma årstiden.

Jag har valt liknande lösning med två separata kök. Tycker det känns smidigare med rent gaskök om sommaren. Prismässigt går det nästan på ett ut, ett värsting mulitfuel mot två separata gas o bensin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.