Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.1%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 79 15.0%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    525
Jag gillar eld med tillhörande pyssel och bieffekter som sot och brandrök, så jag slår gärna ett slag för all slags vedkök. Mitt nya Wild Woodgas Camp Stove slår Ikea korgar och andra hemmabyggen med hästlängder, eller ska jag fynda till det lite och säga "vedlängder"...
Litet, lätt och effektivt samt bränslesnålt. Det enda negativa är väl priset, men dyra inköp är ju snart glömda och förlåtna när man är nöjd med sina prylar och verkligen kommer till att använda dom, eller?
 

Bilagor

  • vedköklunch.jpg
    vedköklunch.jpg
    102.1 KB · Visningar: 1,102
Nå er denne tråden så gammel at mange har behov for å endre hav de sist anvendte, foreslår at tråden lukkes, og at ny startes med tidsbegrensning.

Hva jeg anvender er selvsakt avhengig av behov og årstid.
Generellt er Optimus Nova (Made in Sweeden) favoritt. Bruker mer og mer Coleman Apex ii fordi den er enklere å bruke.

dsk
 
Trenden är obeveklig, mitt Omnifuel stannar oftast hemma och istället åker det toppmonterade Biltemköket med istället. Så också senast.
 
Sista tältveckan (förra veckan) kokade vi tagliatelle i fyra dagar på triangaköket som jag
2006 ärvde mfrån min fars som i sin tur köpte det på 70'talet men gaskonverterade på 80'talet. Det funkar utmärkt om än lite fladdrig låga till och från.

Har nog ingen bild från själva köket den turen.
 
Sista tältveckan (förra veckan) kokade vi tagliatelle i fyra dagar på triangaköket som jag
2006 ärvde mfrån min fars som i sin tur köpte det på 70'talet men gaskonverterade på 80'talet. Det funkar utmärkt om än lite fladdrig låga till och från.

Har nog ingen bild från själva köket den turen.

Har själv bl a ett T25 från tidigt 80-tal som jag konverterat till gas runt 87-88(?). Om du använder den första generationen av Trangias gastillsats (tillverkad av engelska epi-gas med styvt rör och orange slang) kan jag förstå att lågan ibland kan vara lite 'fladdrig'. Denna gastillsats har mycket mindre borrning och släpper mindre gas än nuvarande generation från Trangia (tillverkad av Primus). Byt gastillsats om du vill till nuvarande modell, passar utan problem i köket, så kanske ditt problem är över?:)
 
kök

MSR pocket rocket med Primus ETA Power kastrull, men har även ett Triamgia med gas insats och ett KAP Arctic. Samt ett gäng gamla Primuskök som får följa med när jag skall mysfika...
 
Primus Omnifuel. Bra, stabilt och effektivt är mina erfarenheter. Favvo på längre turer. Det ligger i ett Optimus terra HE-set. Lite tungt, men går att lita på.

Annars har jag ett Kovea Supalite som klockar in på 60g som ligger i ett GSI Minimalist-set. Helt sjukt behändigt. Det är såklart inte lika bra drag i det som omnifuelet men det åker med i ryggan oftare.
 
Primus Eta Express kördes nu i lördags för tillverkning av lunch. Det gamla trangia-köket gick inte att få ner i alla luckor på kajaken. Så 2009 inköptes detta ursnabba "vattenkoknings"-kök.

Den elektroniska tändaren har inte varit pålitlig. Nu har en bättre påse för brännaren tagits fram.
Primus ha mycket bra support och behandlingen av mig som kund har varit outstanding.

Tips: Se till att brännaren är torrt och vattentätt förpackad!

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.