Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.0%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 80 15.2%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    526
Gjorde en gryta på bacon, korv, makaroner och varma koppen kantarellsoppa på ett Omnilite Ti i helgen. Kastrullen är en MSR Stow Away Pot på 1,6 liter med MSR Heat Exchanger.

Bränslet var naturligtvis fotogen;-)
ImageUploadedByTapatalk1358139346.886540.jpg

Brännaren, värmeväxlaren, spork, reservdelar, vindskydd, diskborste och tändstickor förvaras i kastrullen.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Använder lite olika kök beroende på aktivitet och hur länge jag är ute.

En klar favorit på senste tiden är mitt PROPTIKON - (Primus-Optimus-Konverserbart) :)
- ett egentillverkat fotogenkök med tyst men effektiv hattbrännare - en hopplockad hybrid av Radiusbrännare (modifierad spindel), Optimuspump och bränsleslang, Primus spindelköksfundament.
Några gram lättare än mitt Omnifuel, minst lika effektivt, men framför allt så tysssst att det utan vidare går att föra en behaglig konversation eller lyssna på naturen medan man lagar maten!
 
Använder lite olika kök beroende på aktivitet och hur länge jag är ute.

En klar favorit på senste tiden är mitt PROPTIKON - (Primus-Optimus-Konverserbart) :)
- ett egentillverkat fotogenkök med tyst men effektiv hattbrännare - en hopplockad hybrid av Radiusbrännare (modifierad spindel), Optimuspump och bränsleslang, Primus spindelköksfundament.
Några gram lättare än mitt Omnifuel, minst lika effektivt, men framför allt så tysssst att det utan vidare går att föra en behaglig konversation eller lyssna på naturen medan man lagar maten!

Du förstår väl att du inte bara kan skriva sådär utan att ge oss arma brus-brännare en bild att titta på :)?

//J
 
Optimus Ranger 10 på garagegolvet och kaffekopp i handen.
Har varit på jakt efter Ranger bra länge nu men inte hittat ngn. Så idag beslutade jag mig för att bygga om ett av mina 8R kök (kom dock inte så långt eftersom jag samtidigt fastnade med hel-service på en 535:a). I Slattum finns en man som kallas Finn på Finn, en äkta Hoarder (i positiv bemärkelse) som samlat hela sitt liv men nu tröttnat och säljer därför av grejor löpande. Han hjälpte mig att plocka ihop brännare och tank som jag tänkte montera in i en 8R låda.

Men satan i gatan vad varm den blir...! Fotogenen kokar i tanken och hade jag inte hejdat mig lite så hade säkerhetsventilen löst ut i tanklocket...Tror jag fått fel / för stor förvärmarkopp och fel vindskydd... Ska pröva att skärma tanken på ngt smidigt sätt...

Någon som har ett Ranger 10 kök..? Blir tanken varm..?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    65 KB · Visningar: 725
Jepp, ser ut som en alldeles onödigt stor förvärmarkopp.
Du borde prova med en från en 111 eller liknande, de är bara 2/3 så vida som den där...
Och, även om inte original 10 Ranger hade det, borde det inte vara någon form av strålvärme-sköld på behållaren? Blir nog glödhett med en lite vidare kastrull/panna på den...
Läckert projekt!!!
 
Tirsdag siste båttur i skjærgården før vi tok opp båten.
 

Bilagor

  • coleman_IKEA_.jpg
    coleman_IKEA_.jpg
    88.1 KB · Visningar: 715
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.