Vilket frilufskök använde du sist?

Vilket frilufskök använde du senast?

  • Ett kök från Primus

    Röster: 137 26.1%
  • Ett kök från Optimus

    Röster: 79 15.0%
  • Ett kök från Trangia

    Röster: 184 35.0%
  • Ett kök från annan tillverkare.

    Röster: 125 23.8%

  • Totala väljare
    525
Funkar det med E85 i multifuel EX?

tror det är väldigt få MF-kök som fungerar med E85/T-sprit och det är beroende av två saker.

1: munstycke med tillräckligt stort hål då det behövs knappt 1.5 gång till gasmängd som måste ut och blanda sig med luften för att kunna brinna - alternativt att kunna strypa lufttillförseln på ett bra sätt utan att påverka bränslegasens inblandning i luften, förstås med lägre kapacitet på köket i det fallet.

2: att tillräckligt mycket av brännarlågans värme går tillbaka till förgasardelen på köket då E85 slukar 3.6 ggr så mycket förgasningsvärme som bensin/fotogen/diesel vid samma kapacitet. Dom prov jag sett beskrivas så brukar inte kök med rörslinga i lågan riktigt orka med E85 - förutom problemen med fel munstycksstorlek och dålig värmande låga som förvärrar förgasningsproblemen ytterligare i en ond cirkel tills köket slocknar eller spruta flytande med med hög låga som följd, koppbrännare okänt.

med tanke på hur Omnifuel brinner på svagare pådrag där lågan inte berör koppens kanter och värmer så mycket nedåt i det läget och redan här har problem med bensin/fotogen när det gäller förgasning, så tror jag Omnifuel inte kommer att funka bra med E85 även om man skulle ha rätt munstycke.

siffror på förångningsvärme jag hittade:

propan/butan 30/70 362.1 kJ/kg (standard campingasolblandning)
propan 95 354 kJ/kg
bensin 335 kJ/kg
diesel 251 kJ/kg
E100 (~T-sprit) 910 kJ/Kg
E85 ~825 kJ/kg

energivärde, undre (ej kondenserande avgaser):

propan/butan 30/70 7,07 kWh/liter flytande, 12,78 kWh/kg
propan 95 6.55 kWh/liter flytande, 12,89 kWh/kg
bensin 9.1 kWh/liter, 12.13 kWh/kg (varierar lite i densitet, räknat på 0.75 kg/liter)
diesel 9.8 kWh/liter, 12.10 kWh/kg (varierar lite i densitet, räknat på 0.810 kg/liter)
E100 5.9 kWh/liter, 7.73 kWh/kg
E85 6.3 kWh/liter, 8.13 kWh/kg (varierar lite i densitet - räknat på 0.775 kg/liter)

stökiometrisk luftbehov:

propan/butan 30/70 15.50 kg/kg luft/bränsle
propan 95:15.64 kg/kg luft/bränsle
bensin: 14.6 kg/kg luft/bränsle
diesel: 14.8 kg/kg luft/bränsle
E100: 9.0 kg/kg luft/bränsle
E85: 10 kg/kg luft/bränsle

stökiometriskt behöver man 1.46 ggr mer bränsle E85 än bensin i vikt räknat för att brinna bra och dessutom har E85 mycket högre förångingsvärme vilket gör att man med båda delarna inräknat behöver 3.6 ggr mer förångningsvärme gentemot bensin vid samma värmeproduktion - en sådan överkapacitet på förgasaren har inte dom flesta MF-kök då dom är avpassade för att förgasa just bensin/fotogen/diesel och dess värmebehov.

Det finns några få gamla optimusbrännare som har förgasningskapacitet nog för att hantera T-sprit (~E100) som bränsle typ optimus no. 11 explorer (som har spritmunstycke) och optimus 199 ranger (insatsrör för reglera luftillträde) och troligen också fungerar tillfredsställande med E85.
 
[Som jag skrev i min recension av köket, så är det verkligen avkopplande att använda det. Tänd det, och sen sköter det sig självt. Inget pumpande, ingen jakt på optimal koktid. Bara att se mässingsmonumentet arbeta. Innan man hällt upp kaffet har köket svalnat, och man kan slänga ner det i väskan.
På något vis avtar effekt-hysterin bara för att Sveat är ett uråldrigt kök i mässing. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Om Novat har en dåligt dag eller om Cruxet har en kall gasflaska, då svär man över den dåliga effekten, men det händer inte med Sveat =)


Jag är så ruggigt nöjd så det är inte sant. Det finns en överhängande risk jag alltid kommer använda detta kök =D[/QUOTE]

Välkommen i klubben! Fast jag kör med Svea som sommarkök, på vintern blir det oftast multifuel.
Pär
 
Enkelt...

Senaste trippen brukades ett Honey Stove och en kaffehurra. Bränslet togs under granarna och naturligtvis tände vi på med eldstål ;). En liten tur i decembermörkret...

God jul :)!
 
tror det är väldigt få MF-kök som fungerar med E85/T-sprit och det är beroende av två saker.

1: munstycke med tillräckligt stort hål då det behövs knappt 1.5 gång till gasmängd som måste ut och blanda sig med luften för att kunna brinna - alternativt att kunna strypa lufttillförseln på ett bra sätt utan att påverka bränslegasens inblandning i luften, förstås med lägre kapacitet på köket i det fallet.

2: att tillräckligt mycket av brännarlågans värme går tillbaka till förgasardelen på köket då E85 slukar 3.6 ggr så mycket förgasningsvärme som bensin/fotogen/diesel vid samma kapacitet. Dom prov jag sett beskrivas så brukar inte kök med rörslinga i lågan riktigt orka med E85 - förutom problemen med fel munstycksstorlek och dålig värmande låga som förvärrar förgasningsproblemen ytterligare i en ond cirkel tills köket slocknar eller spruta flytande med med hög låga som följd, koppbrännare okänt.

med tanke på hur Omnifuel brinner på svagare pådrag där lågan inte berör koppens kanter och värmer så mycket nedåt i det läget och redan här har problem med bensin/fotogen när det gäller förgasning, så tror jag Omnifuel inte kommer att funka bra med E85 även om man skulle ha rätt munstycke.

siffror på förångningsvärme jag hittade:

propan/butan 30/70 362.1 kJ/kg (standard campingasolblandning)
propan 95 354 kJ/kg
bensin 335 kJ/kg
diesel 251 kJ/kg
E100 (~T-sprit) 910 kJ/Kg
E85 ~825 kJ/kg

energivärde, undre (ej kondenserande avgaser):

propan/butan 30/70 7,07 kWh/liter flytande, 12,78 kWh/kg
propan 95 6.55 kWh/liter flytande, 12,89 kWh/kg
bensin 9.1 kWh/liter, 12.13 kWh/kg (varierar lite i densitet, räknat på 0.75 kg/liter)
diesel 9.8 kWh/liter, 12.10 kWh/kg (varierar lite i densitet, räknat på 0.810 kg/liter)
E100 5.9 kWh/liter, 7.73 kWh/kg
E85 6.3 kWh/liter, 8.13 kWh/kg (varierar lite i densitet - räknat på 0.775 kg/liter)

stökiometrisk luftbehov:

propan/butan 30/70 15.50 kg/kg luft/bränsle
propan 95:15.64 kg/kg luft/bränsle
bensin: 14.6 kg/kg luft/bränsle
diesel: 14.8 kg/kg luft/bränsle
E100: 9.0 kg/kg luft/bränsle
E85: 10 kg/kg luft/bränsle

stökiometriskt behöver man 1.46 ggr mer bränsle E85 än bensin i vikt räknat för att brinna bra och dessutom har E85 mycket högre förångingsvärme vilket gör att man med båda delarna inräknat behöver 3.6 ggr mer förångningsvärme gentemot bensin vid samma värmeproduktion - en sådan överkapacitet på förgasaren har inte dom flesta MF-kök då dom är avpassade för att förgasa just bensin/fotogen/diesel och dess värmebehov.

Det finns några få gamla optimusbrännare som har förgasningskapacitet nog för att hantera T-sprit (~E100) som bränsle typ optimus no. 11 explorer (som har spritmunstycke) och optimus 199 ranger (insatsrör för reglera luftillträde) och troligen också fungerar tillfredsställande med E85.

I stora drag kan man köpa ett mf kök med rätt munstycken och köra på E85 om man kanske gör
förgasningsröret ställbart så man kan få mer av lågan på det för gasningens skull
 
Senaste...

Blev ett Primus Express stove Ti, blev att koka kryddstark korv i halvstormen med spikregn i början av december, vi satt i ett vindskydd som inte hjälpte ett dugg då regnet kom horisontellt... brrr Tur man hade både regnkläder och Tarp med sig.

Mvh troswe
 
Gick ut och kokade kaffe och käkade frukost i skogen när första kylan kom i början på December.

Primus Himalaya MultiFuel med Biltema Gasol och en Primus LiTech 0,9 liters Kaffekanna
 

Bilagor

  • 1285562179-PrimusHimalayaMultiFuel-01.jpg
    1285562179-PrimusHimalayaMultiFuel-01.jpg
    60.1 KB · Visningar: 1,386
I stora drag kan man köpa ett mf kök med rätt munstycken och köra på E85 om man kanske gör
förgasningsröret ställbart så man kan få mer av lågan på det för gasningens skull

Det är inte förgasarröret du skall justera (mer än att den hålls så varm i lågan som möjligt), eller förgasarblocket i botten på en kopp-brännare - (och är ganska svårt) utan antingen större hål i munstycke som avger gas eller så måste man strypa blandningsröret där luft och bränsleånga blandar sig. en hattbrännare är det ganska enkelt på då det är några hål som behöver täckas över en smula - men koppbrännare är en annan sak då det oftast inte finns någon rör mellan munstycket i botten och när jetstrålen som blandat sig delvis med luft under färden mot och träffat brännplåten i mynningen på koppen - att stoppa in en rör där (eller stänga till lite på utsidan) för att begränsa den insugna luften kan nog vara ganska delikat men inte omöjlig uppgift att göra.

Sedan är det inte givet hur mycket större munstycke som krävs för T-sprit gentemot gas/bensin/fotogen/diesel då det är (molekyl)vikten på gasen som bestämmer mycket luft den river med sig - så det är både hur tung gasen är som rusar upp och energimängden i gasen samt hur mycket luftlödet stryps utifrån som i slutändan bestämmer hur stort hål i munstycket det skall vara för att det skall fungera hyffsat både vid låg som hög pådrag.


Med andra ord finns det en hel del att göra för den experimentlystne - dock skall man bära soppan så finns det inte så stor anledning att köra på T-sprit/E85 då 4-takts akylatbensin är rimligt prissatt och fungerar bra och med nästan dubbla energimängden per kilo.
 
Sanast använda Kök

Senast (igår 25/2) använde jag detta spritkök, http://www.engelsons.se/diverse-tillbehor/allt/spritkok , vilket hängt med ett tag. Det blev en tur på 15 km med både lunch och kafferast nu när vårsolen värmer gott.

Har införskaffat ett Primus EtaExpress vilket funkar kanon men det är inte samma känsla som det gamla spritköket. Vet inte varför men jag tycker att det kokar upp för snabbt och väsnas på ett onaturligt sätt.
 
Idag ska stekas köttbullar och kokas kaffe på xgk ex med särbon. Hon gillar ljudet från "va sa du?"-köket :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.