Vilket alternativ på Durlings Led

Hej vi är ett gäng som bestämt oss för att inta toppen på kebnekaise. Vi funderar på Durlings led som sagt. Det är dock svårt att finna info hur den leden sträcker sig. Vi tänkte gå in den gröna linjen till singivaggi och slå läger där. Sen är frågan, går det att gå gul eller blå led utan att riskera livhanken eller är det den bruna genom kaffe dalen som gäller!?

MVH
Stefan
 

Bilagor

  • karta.jpg
    karta.jpg
    137 KB · Visningar: 6,645
Bra att gå den gröna sträckningen, ganska odramatisk. Den röda funkar om amn är van och det är torrt. Jag skulle välja bort den utför...
Genom Kaffedalen är att föredra. En berömd vandringsbok beskriver erat gul/blå alternativ som att man får hjälpa till med handen ibland. De jag träffade som testade hade en annan åsikt och om dom vetat vad de gett sig in på inte hade valt den vägen. Som alltid enklare att vandra brant när det går uppåt om ni trots allt väljer det alternativet...

Vi satte tältet precis i korsningen där kaffedalen börjar, finns en del bra tältplatser där. Men missa inte at gå in i singivaggi hela vägen fram till det börjar luta brant neråt. Det är dalgång som ger lite av en magisk känsla.

//Peter
 
ok tack för svaret, får väl bli den bruna leden, var mest nyfiken på blå/gul led pga det verkar vara trevliga vyer. Vart satte ni tältet? där mina blå/gula stäck möter brun!? eller menar du längre ner mot singi? har hört att det finns några jokkar en bit upp där man kan slå upp några tält. Hur ser det ut tidsmässigt till toppen för en medel svennson från singi
 
Vart satte ni tältet? där mina blå/gula stäck möter brun!?

Här är en bild tagen när jag i sommras gick ner från keb via Durlings för referense inför framtida tältningar, är tagen just där blå/gula möter bruna (Tittar rakt ner mot blå/gula). Jag gick upp västra leden och sov över i toppstugan för att dagen efter gå ner Durlings. Och efter att ha sätt dom två vägarna tycker jag Durlings är så mycket finare och skönare.
 

Bilagor

  • PTDC0678.jpg
    PTDC0678.jpg
    82.1 KB · Visningar: 2,383
Brun är den traditiunella ja, mycket enkel att gå.
Jag skule personligen tälta nere i singivagge, ingen orsak att släpa upp det hela längre. helt underbara tälplatser där kaffedalen kommer ner.
 

avslutad210712

Gäst
I kaffedalen träffade jag på två som hade gått upp röd-blå-gula vägen och ville veta om den brun-gröna var mycket lång att gå tillbaka till fjällstationen och framförallt om den var lätt att hitta eftersom de inte hade vare sig karta eller proviant (kommentar överflödig). Sa att den är rätt lång så jag frågade varför de helt enkelt inte går tillbaka samma väg. Svaret var "kommer aldrig någonsin mer att gå den vägen". De hade som sagt ingen som helst packning. Tältar gör man på många fina tältplatser där rött och gult möter grönt.
 
I kaffedalen träffade jag på två som hade gått upp röd-blå-gula vägen och ville veta om den brun-gröna var mycket lång att gå tillbaka till fjällstationen och framförallt om den var lätt att hitta eftersom de inte hade vare sig karta eller proviant (kommentar överflödig). Sa att den är rätt lång så jag frågade varför de helt enkelt inte går tillbaka samma väg. Svaret var "kommer aldrig någonsin mer att gå den vägen". De hade som sagt ingen som helst packning. Tältar gör man på många fina tältplatser där rött och gult möter grönt.

En fråga, hur var vädret den dagen?


För många år sen gick jag med en grupp genom Singivagge och ut via Silverfallet. Upplevde dets om luftigt och det gick bra, men i regn, no way. Kan det vara liknande med den övre halvan an leden upp till Kaffedalen?
 

avslutad210712

Gäst
En fråga, hur var vädret den dagen?


För många år sen gick jag med en grupp genom Singivagge och ut via Silverfallet. Upplevde dets om luftigt och det gick bra, men i regn, no way. Kan det vara liknande med den övre halvan an leden upp till Kaffedalen?

Vädret den dagen var "rätt bra" eftersom vi gick i kortbyxor och bar överkropp hela vägen från den föreslagna tältplatsen och upp till dalen som de allra flesta refererar till som Kaffedalen dvs sadeln mellan Vierramvarre (stavningen...) och Kebnekaise. Dvs inget regn eller annat som "ställer till" det vid passagen förbi Silverfallet.
 

avslutad210712

Gäst
En fråga, hur var vädret den dagen?


För många år sen gick jag med en grupp genom Singivagge och ut via Silverfallet. Upplevde dets om luftigt och det gick bra, men i regn, no way. Kan det vara liknande med den övre halvan an leden upp till Kaffedalen?

Hur luftig är den passagen egentligen? Den gången jag refererar till ovan var vi in till Silverfallet och kollade men valde att gå runt med tanke på att vi hade full vandringspackning. Har dock funderat på att ta den röd-gula vägen upp någon gång utan full packning. Är den enda icke-klättringsvägen jag har kvar upp på Kebnekaise men är inte säker på om min sambo kommer att uppskatta vägen.
 
Vi har tältat vid sjöarna där blågula viker av från röda för att sen gå upp blågula. Om det inte hade regnat och varit så dålig sikt då vi gjorde det hade jag aldrig kommit på tanken att gå upp den vägen:) höjdräddd...ganska mycket lös sten och brant, man fick använda händerna på nått ställe. När vi skulle ner hade det klarnat såpass att vi fort insåg att bruna passade oss bättre=D
Vi gick sen ut ur Singi vid Silverfallet i spöregn och blåst så vi fick krypa bitvis...inget jag rekommenderar...jag har sällan varit så rädd som de dagarna den turen...
 
Kommentar om gröna: Gå söder om Singijohka när ni ska in eller ut till kungsleden. Stigen på norra sidan är skredsdrabbad, och har farliga moment där man får vara rejält stadig på fötterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Elvah Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ Fjällvandring 33
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
skogsavenyn alternativ till soyaprotein och röda linser Fjällvandring 12
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
eyck Alternativ till Exped Orion Extreme? Fjällvandring 14
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
axel_broman Fint alternativ Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 1
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
sundstorm Alternativ till Keb? Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
KJHJ Alternativ till bron över Kukkejåkka Fjällvandring 2
rickard95 Alternativ väg in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 1
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
tobeck Alternativ till fnöske ! Fjällvandring 5
grodanbolle Coverboots alternativ? Fjällvandring 6
leniz Alternativ till Kungsleden? Fjällvandring 5
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.