vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ?

Angående tält och liggunderlag. Vi skaffade ett Anjan 2 i sommar och är supernöjda. Det är lätt och lagom stort. Dessutom investerade vi i Exped dun liggunderlag och sover numer väldigt gott.
Karta och kompass är alltid med. Även en enkel GPS, som används mest om vi avviker från en led.
Lycka till med planeringen!

Ni har fått många bra synpunkter redan. Utan att gå in på detaljer i övrigt har jag ett par tips.

Ull är ett hittills oöverträffat material enligt min mening. Varmt, lätt och luktar inte mycket. I övrigt är det syntet som gäller. Bomull duger möjligen till kortkalsingar och en T-shirt för resan upp/ner. På fötterna har man dubbla sockar, minskar risken för skavsår.

Även jag vill påminna om att vikten ska hållas nere. Lämna alla "bra-att-ha" saker hemma. Varje hekto har betydelse mot slutet av dan. Om ni bär med er all mat tror jag att ett riktvärde på 30 kg tillsammans inkl. allt fungerar. Om ni väljer att köpa mat i varannan stuga så blir förstås packningen lättare.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips