Vilken sorts fotogen

brukar ny köpa och varför. Skillnader?

Fotogen är inte så vanligt längre som köksbränsle etc och även tändvätskor till kolgrillar är på väg ut då det finns elektriska tändare.

Statoil säljer inte längre Statoil blå lysfotogen utan i stället "campingparaffin" men det har blivit rätt dyrt.

Biltemas lysfotogen kostar nu 29:50 per enlitersflaska och det tycker jag fungerar bra både i fotogenkök och stormlytor. Tittar jag på etiketten står det lågaromatisk nafta och att man gjort den "tyngre" genom tillsats av H vilket förmodligen är väte i det här fallet dvs jag antar att man behandlat det hela kemiskt för att minska dubbelbindningar och aromater.

Willys sålde för ett par år sedan rätt prisvärd tändvätska som jag också tyckte funkade bra i fotogenkök men möjligen luktar det lite mer än Biltemas lysfotogen.

Den liksom annan tändvätska brukar vara märkt "N-paraffin"

På ett forum http://www.maringuiden.se/forum/;thread=163478 har man rekommenderat flygfotogen för 7 kr / liter och citydiesel och FOGAS fotogen till Wallasvärmare.

Vad har ni för funderingar om fotogeninköp? Får gärna vara både billigt och bra och i lite större förpackning än 1 liter.

Thure
 
Trots i praktiken obegränsad tillgång till flygfotogen så köper jag lampfotogen på Biltema.
Flygfotogen innehåller en hel del tillsatser och eftersom jag är gammal nog för att minnas debatten om MC77 (som i o f s var både oklar och bitvis osaklig) så avstår jag gratislunchen.
 
hej
bor i kiruna
många som har fotogenvärmare i arken.
så här finns det fotogen på macken-på pump.
statoil har nog statoil blå och vad okq8 har vet jag inte men jag tankar jeepdunken full :cool:
vänligen nils
 
Lysfotogen

Det borde inte vara något problem med någon lysfotogen som uppfyller SS 155402 (som tex Statoil blå, OK lysfotogen etc). Nuvarande 5 l dunk som jag kär på kommer från någon lågpriskedja och den har funkat i två vintrar. Jag brukar kolla att den är ok varje gång jag köpt den. Bara att ställa ut en skvätt om det är kallt eller ställa in en liten flaska i frysen.

Hälsningar

Tommy
 
Blev

att jag köpte Eldorado tändvätska på Willys á 21.90 för enlitersflaskor.

Specifikationen (dvs ungefär vätebehandlad "tung" nafta) på etiketten är snarlik den Statoil har på sin campingparaffin som kostar ungefär 37.50 per liter, jag misstänker att produkterna är rätt snarlika.

Thure
 
Har kvar ett par flaskor av Statoils blå. Läste just att den slutat säljas vilket är synd för den funkar bäst i låg temperatur.....då annars parafinering sker. Har inte testat några lampoljor i riktigt låg temp. Någon som har? Gissar att det i praktiken saknar betydelse i varmare temperaturer än ca -40?

I mitt Nova går det ju iofs att köra "allt som brinner", men man får ju ta hänsyn till tillsatser och annat som inte är kompatibelt med mat mm.

Vore kul att få fram ett riktigt "dräparbränsle" (efterträdare till statoil blå) här på sidan


Vilket skall vi enas om är nutidens bästa?
 
Stoppa ersättningskandedaterna för statoil blå i frysen på max frystemperatur i något dygn (infrysningsläget) - ta ut och granska om det finns minsta dimmighet/grumlighet i vätskan - vilket är en indikation på möjlig paraffinutfällning. Därefter häll i en lika kyld kaffefilter med helst tätare filterpapper (kanske vikt wettex-duk) än kaffefiltrerpapper och se om flödet avtar och kanske slutar helt. Tar det stopp här så kommer det garanterat att göra det även i kökets filter...

Optimus Nova har ett filter sittande i sugslangen på pumpen och är lätt att ta bort och köra utan filter (det är ingen ide och byta till nytt filter om man har paraffinutfällning i soppan då den nya filtret proppas igen lika fort) eller ersätta det med en glest filter (typ microfiberduk på utsidan som en påse runt sugintaget) som mest fungerar som fångare av grövre partiklar och skräp i bränslet

Omnifuel har två stycken filter, dels en som sitter i sugröret (hur fasen får man bort den - den verkar vara krimpad på röret) och en som sitter i inloppet till justernåls-röret, man måste lossa bränsleslangen för att komma åt den - provlossa denna innan turen, den sitter så stenhårt från fabrik att den går inte att få bort med den medföljande multi-toolen utan kräver något som håller i T-stycket (polygrip?) om man inte skall böja röret när man försöker lossa och en ganska stor skiftnyckel eller fast nyckel för att lossas eller dras till läcktätt igen samt någon form av nål att sticka in i filterproppen och försöka få ut den - har man inte provat denna övning att lossa slangen innan och man sitter i -20 grader C med paraffinerade bränsle med igenproppade filter som följd och har endast multitoolen med så har man seriösa problem!!.

Det här med paraffinerande bränslen är inget att skämta om, fråga dom som har kört på tysk diesel upp till kalla Sverige vintertid och dieselbilen stannar en bit efter vägen från färjan med totalsanering av bränslesystemet för tusenlappar som följd - detta trots att filtrerna där har kvadratmeter i ytor i jämförelse med den lilla filterytan som sitter i köket... Förvånande att omifuels sugrörsfilter verkar vara så svår att byta/ta bort då det är förmodligen den som tar stopp först vid paraffinerande bränsle, medans den vid kökets justernål hålls varmare under användning och klarar sig förmodligen bättre

---

Förmodligen kan man göra egna filter genom klippa eller om man har håltång/hålpipa i lämplig diameter göra nya filter ur tex. wettex-duk som är av cellulosa och inte plastmaterial som lätt kan svälla och täta sig i bränslet - dock är wettex-duk fuktkänslig och kan ge överraskning om det är vatten i bränslet (oprovat vad som sker då), man kan också prova med andra rengöringsdukar och microfiberdukar i plastmaterial som är tillräckligt täta som filterersättare och inte sväller av bränslet - man får prova sig fram, men gör det före - innan -20 grader C turen där fungerande kök är närmast livsviktigt....

Att ha en lite lapp wettex/rengöringsduk/microfiberduk som man kan klippa ur filterproppar ur eller slå om insuget på utsidan som en påse när man tagit bort igensatta filtret inuti kostar inte så mycket vikt och plats i reservdelspåsen - glöm inte knappnålen att plocka ur filtren med och en bit björntråd att vira fast filterlappen runt insuget på sugslangen bara...

---

I mina ögon så tycker jag att isittande/medföljande filter är alldeles för täta - MF-köken kommer ändå att koksa och bildas stora partiklar i förgasardelen som så småningom proppar igen munstycket (därför man har rensnål) - med för tätt filter i 5 micron-nivå som här så kommer dessa filter snabbt att bli igensatta av minsta orena bränslet och fullständigt tvärstopp på kort tid om bränslet paraffinerar (det syns inte på filtret att det är tvärstopp i den pga. paraffin - den är lika vit som nytt filter) - man behöver inte ha fullt så tät filter som dagens filter då det bara är dom stora partiklarna man vill undvika få in medans är det så små (som paraffinkulor i den kalla soppan) att det är betydligt under munstyckets håldiameter så har det ingen betydelse om de slinker igenom.
 
Foteogenlyktor

Jag föredrar bensin eller gasol i camping-kök, men har en ganska omfattande fäbless för gamla fotogenlyktor av pump-och-väs-modell. Har provat litet olika vätskor och den bästa torde vara den som ger minst lukt, nämligen Petros lysfotogen från Ö&B. Petros paraffin fanns i två varianter, varav den ena var någon litet dyrare paraffinolja. Nästan doftlös på min ära!

Så den använder jag aldrig mer, eftersom jag älskar os-doften av gammal prutt-fotogen från lampan! Haha.

Men ja, skulle jag använda ett fotogenkök inomhus eller liknande då skulle jag absolut köra på den där från Ö&B.
 
Re: filter

På mitt KAP-kök satt ett metallfilter längst ned i sugslangen från pumpen i botten av bränsleflaskan. När jag i början hade lite svårigheter att få köket att brinna jämnt på blå låga så tog jag bort det här filtret och har på 24 år inte saknat det.

Thure
 
om man vet med sig att man skall åka i trakter med partikelförorenad soppa så kan man slå lagom löst liten påse av microfiberduk kring ändan på sugslangen - man få också mycket större filterytor den vägen än den fåtalet kvadratmillimeter som orginalfiltret i ändan representerar.
 
Julas fotogen funkar utmärkt. Grov tratt med filter bör ingå i utrustningen för att fylla på dunken. Eldar ni Jetfotgen så håll inte till i tältet! Ö&Bs lampfotogen har även den fungerat väl i de måttliga temperaturer jag numera föredrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.