Fotogen Stormlykta

Hej Jag letar efter en stormlykta liknande Optimus eller Primus lyktor för fotogen.

Jag har sett en Petromax 500 hk i Globetrotter katalogen, den verkar helt ok, även estetiskt (till skillnad från Colemann)

Så vet någon var man kan få tag på dylik lampa i Sverige, ny eller begagnad, gärna i mälardalsregionen.

Har i tidigare forum läst att Optimus lagt ner sin tillverkning av stormlyktor vilket är synd.

Den ska inte utsättas för våldsam behandling utan som mys belysning på balkongen, till att börja med.

Mvh Marcus
 
Lyktor

Begagnade kan man nog hitta på auktioner/loppis osv. Clas Ohlson och Jula säljer ju importerade nytillverkade lyktor, vet inte hur bra kvalite det är, de har i alla fall strumpor och andra delar till lyktorna också.
 
Getout

Jag har sett att Getout http://www.getout.se säljer Petromax 500 HK för 895 kr, samt även tillbehör till denna. Även överskottsbolaget har begagnade stormlyktor för omkring 300 kr. De jag såg var dock rätt slitna.

/David
 
Optimus 200P finns på Ö&B i Malmö för 350 kr. Ser ut att vara oanvända men har förmodligen stått på hyllor länge så mässingen behöver putsas(om man nu vill ha lyktan blank vill säga). Köpte en häromdagen till en bekant som vi provkörde igår, fungerade finfint!
 
Primus 991!

Glad som solen är jag!

Har i helgen köpt en kromad primus 991.

Så i veckan har jag putsat och rengjort. Med ny stumpa från clas ohlson (9Kr) skulle jag idag provköra.

Men det verkar som jag inte får tryck i tanken, har minimalt motstånd i pumpen. Jag har tagit isär förvärminingsröret och reglaget så jag vet att nålen på reglagepinnen är intakt och uppskruvad i munstycket.

Är detta bara för att rensa munstycket som det går att skruva upp en nål eller ska nålen gå i bott i munstycket för att "kranen" ska vara stängd?

Ska jag vrida pinnen i bott åt andra hållet?

Trots att jag fuktat pistongen i pumpen med fotogen och den svällt så får jag inte tryck. Har pistongen blivit så sliten så jag behöver byta den och var får jag tag på delar?

När jag försökte starta första gången förvärmde jag med t-röd i den lilla skålen, detta resulterade i att strumpan började brinna först till brunt-svart men efter 30 sekunder började den bli vit och krympte. Är detta så det ska gå till. Kanske har någon lite stalltips.

MVH Marcus
 
Läs övriga inlägg här på utsidan om fotogenlyktor. Det kan vara packningarna som torkat så att de inte håller tätt.

Det är OK med strumpan, den skall bara fungera som katalysator för att få ljus. Den fungerar INTE som veke! Men den blir också mycket skör så man skall inte röra den .
 
Pumpläder

Om det finns ett pumpläder längst ner på pistongen kan du olja in detta och mjuka upp det för att det ska täta vid pumpning...
 
Testandet av lampor

Om motståndet när du försöker pumpa upp lampan är lågt, tyder det på att antingen pumplädret är dåligt, eller på att ventilen i den inre delen av pumpröret på något sätt har gått sönder. Kolla först pumplädret, det skall sticka ut en bit utanför muttern som håller fast hela pumplädret. Kanterna skall vara hela, och det skall inte synas några sprickor i lädret. Om lädret ser helt ut, fukta det med vanlig motorolja (inte fotogen), låt det stå några timmar i oljan så att det blir mjukt och tjockare. Böj sedan försiktigt ut pumpläder kanterna så att du får en tätare pump och stick sedan in pumpen i röret försiktigt så att du inte skär sönder lädret på kanten. Testa! Om motståndet fortfarande är för litet, kan du börja misstänka att det är pumpventilen som är öppen hela tiden. Får du överhuvudtaget något tryck i lampan? När du har pumpat ca 10 gånger med fotogen i tanken, och öppnar ventilen som släpper ut tryck (på tank locket), pyser det ut luft? Om luften pyser ut, pumpa då upp trycket på nytt och släpp ur pumpen, kommer pumpen ut av sej själv så läcker ventilen i bottnen, och du måste antingen försöka reparera den eller också byta ut den helt. FOGAS i Stockholm har reservdelar till lampan, jag köpte rensnålar till min för inte så länge sedan. Du kan också kolla att lampan inte läcker ut tryck någon annan stans genom att pumpa upp trycket i den, och sedan sänka ner hela lampan i ett ämbar fyllt med vatten. Om det kommer upp bubblor någonstans, så läcker lampan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
flying_c Läckande stormlykta Clas Ohlson Kök och brännare 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.