Fotogen i burkbrännare?

Funderar på att bygga det klassiska lätta spritköket av läskburk, även kallat burkbrännare.

Vilka bränslen fungerar i denna typ av kök, förutom t-sprit?
Skulle fotogen, bensin eller ren alkohol från apoteket fungera?
Någon som testat?
 
Fotogen brinner inte utan veke, samma gäller exempelvis lampolja dvs parrafin.
Bensin ger svampmoln och är direkt jättefarligt.
Ren alkohol från apoteket är ju samma som t-röd men bara lite renare.

Men du kanske kan elda några små kvistar istället? :)
 
jag gillar burkbrännare, har gjort flera men mest som test och för att fixa varmt fika.. inte för mer seriösa uppdrag.. jag tror att burkbrännaren kan vara riktigt kompetent, personligen föredrar jag gas och skulle jag använda något annat hade det blivit esbits..
 
Ja, jag använder vanligtvis gasbrännare eller esbit.

Grejen är den att jag ska åka och vandra i Indien. Där är fotogen det vanligaste bränslet, men jag vill slippa köpa ett multi fuel- eller fotogenkök. Jag kommer att försöka hitta gastuber, vilket jag tror kommer att gå, men i annat fall ha med mig burkbrännare som backup. Med tanke på era svar så får jag nog satsa på att hitta alkohol i så fall :)

Eller finns det någon sorts mini-fotogenkök?
 
Har kört SVEA på fulbensin och flygbensin ute i buschen. Även om den förra sotar lite så är den tillgänglig där det går bilar. Visst får du göra rent köket ibland men SVEA är bland de enklaste.
Gamla DDR modellen är en kopia, den är kanske lättare att få tag på.
 
Finns

fotogenvekekök men de är knappast lättare än tryckkök.

Finns en uppsjö SVEA-liknande kök men det skall vara med förvärmarkopp och pump samt fotogenmunstycke om det skall fungera bra med fotogen.

Många SVEA är bensinkök har jag fått för mig. http://en.wikipedia.org/wiki/Svea_123

Thure
 
För länge sen fanns det ju fotogenspisar som jobbade med lågtryck veke för fotogen. (Peter 1959 visade ett sånt för ett tag sen)

En idé om du vill ha en superenkel backuplösning som går på fotogen, är att ta en brännare med veke från en större fotogenlampa, och hitta/tillverka en liten bränsletank i metall till den.
Exempel på brännare http://www.tradera.com/FIN-PRSLIN-BRANNAR-KUPA-TILL-FOTOGEN-LAMPA--auktion_341180_116771849

Du kommer få vänta lite på tevattnet, men duger ju som backup om man nu av brandrisk eller så inte får tända en lägereld, och bara har fotogen att tillgå.
 
För länge sen fanns det ju fotogenspisar som jobbade med lågtryck veke för fotogen. (Peter 1959 visade ett sånt för ett tag sen)

En idé om du vill ha en superenkel backuplösning som går på fotogen, är att ta en brännare med veke från en större fotogenlampa, och hitta/tillverka en liten bränsletank i metall till den. /.../

Tack för tipset! En väldigt intressant ide. Ska försöka hitta mer info om detta :)
 
Fotogen

skall användas i tryckkök det är min uppfattning. Prabhat var ett snyggt kök för en samlare http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/8755/post/new/#NEW men varför inte köpa ett liknande Primus eller Optimus på Loppis eller Blocket om du skall resa i Indien. Nackdelen är att dessa väger en del. När jag reste i södra Afrika hade vi med ett sånt enkelt Optimuskök hemifrån som vi lämnade kvar.

Whisperlite är ett lättviktsalternativ men det har nackdelar med fotogen http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/16861/

Optimus Loke kanske du kan få tag i på Blocket.

Men ett lokalt köpt gaskök blir nog smidigare.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.