Vilken fotogen i kyla?

Jag brukar alltid använda Statoil Blå till min Optimus Nova eftersom jag vet att den inte stelnar i kyla. I vinter ska jag ut på en tur då jag inte kommer ha möjlighet att ta med bränsle för hela turen. Statoil kommer vi inte kunna nå när vi skulle önska det. Därför undrar jag nu vilka andra fotogensorter som fungerar i kyla.

PS. Jag vill få tips från folk som testat, inte någon som hört från en som tror att han hört från en som träffat någon som använt någon fotogensort i -50 C. Vill inte sitta på fjället utan varm mat och vatten på grund av falska uppgifter. DS
 
När stelnar egentligen fotogen, dvs ungefär vid vilken temp? Finns det något argument att använda bensin istf fotogen (som jag gjort av ohejdad vana).
 
Strykarräven; sa:
När stelnar egentligen fotogen, dvs ungefär vid vilken temp? Finns det något argument att använda bensin istf fotogen (som jag gjort av ohejdad vana).

Även den miljövänliga alklylatbensinen för fyrtaktsmotorer innehåller en hel del giftiga ämnen som man helst inte ska andas in. Det är dessutom farligare att använda. Det finns kemiskt ren bensin som är dyr och svår att få tag på som inte innehåller några extra tillsatser.
Fotogen innehåller mindre farliga ämnen, även om det kan lukta (luktar mindre enligt min erfarenhet) och behöver mer förvärmning (inget problem enligt mig).
 
Kemiskt ren bensin finns på de flesta färgaffärer och kostar ca 40:- - 50:- per liter. Heptan brukar det stå på flaskan. Vissa frilufsaffärer brukar sälja Colemanfuel, det är samma sak (tror jag) och kostar ungefär detsamma.

Jag har aldrig varit med om att vare sig bensin eller fotogen har fryst, men jag har bara använt bra fotogen o bensin. Med lampolja kan det säkert hända, men på de flesta kalla platser säljer dom produkter som passar i kyla. En gång fick jag snö i bensinen, det var inte bra, men löste sig med lite karburatorsprit.
 
Vandrare; sa:
Kemiskt ren bensin finns på de flesta färgaffärer och kostar ca 40:- - 50:- per liter. Heptan brukar det stå på flaskan. Vissa frilufsaffärer brukar sälja Colemanfuel, det är samma sak (tror jag) och kostar ungefär detsamma.

Nuförtiden säljer ganska många friluftsaffärer "Primus powerfuel", heptan med korrosionsskydd tillsatt. Kostar runt 100 kr för 2.5 liter.
 
MTB; sa:
Även den miljövänliga alklylatbensinen för fyrtaktsmotorer innehåller en hel del giftiga ämnen som man helst inte ska andas in. Det är dessutom farligare att använda. Det finns kemiskt ren bensin som är dyr och svår att få tag på som inte innehåller några extra tillsatser.
Fotogen innehåller mindre farliga ämnen, även om det kan lukta (luktar mindre enligt min erfarenhet) och behöver mer förvärmning (inget problem enligt mig).
OK, så det är inandning av bensinångorna som är problemet? För vid förbränning antar jag att det bildas en del otäckheter även från fotogen. Om man jämför vad man andas in av ångorna (några sekunders exponering per tändning) med vad man drar in vid förbränningen (många minuters fräsande), och dessutom jämför detta med hur många gånger i livet man tankar bilar, gräsklippare mm och drar i sig bensinångor, så känns detta lite överdrivet.

Hur är skillnaden i effekt mellan bensin och fotogen? Händer det oftare olyckor med bensin (borde göra det)?
 
Svart snor

Strykarräven; sa:
OK, så det är inandning av bensinångorna som är problemet? För vid förbränning antar jag att det bildas en del otäckheter även från fotogen.

Det kan jag gå i god för... För några år sedan blev jag och några andra inblåsta i den övergivna Ryska gruvbyn Pyramiden på Svalbard. Ett hus var öppet, så vi gick in där för att slippa vara rädda för isbjörnar. Vi eldade på rätt friskt med Optimus Hiker-köken vi hade med (Fotogen och hattbrännare). Snoret i näsan blev riktigt svart...

Men, det beror ganska mycket på vilken brännare man har, en riktigt varm trattbrännare som t.ex Primus MFS sotar (nästan) ingenting, medan kallare kök sotar mer.

11Pyraminen_sign.jpg


Hmm. Nu börjar tråden dra iväg. Tillbaka till ämnet: Vart är det du ska och hur ska du skaffa mer fotogen (köpa, lägga upp lager eller vad)? Det är lättare att ge bra tips om man vet det.
 
Vi ska hålla oss i Sverige och kommer handla på de bensinstationer som finns i de mindre orterna i fjällkedjan. Lägga upp lager har vi ingen möjlighet till.
 
Några tips

Undvik T-gul och andra tändvätskor. De kan bli till gelé vid sträng kyla (hände mig en gång för länge sedan innan jag hade koll på vad som fungerade). "Lampolja" av olika slag är också kass.

Min erfarenhet är att det som kallas för fotogen oftast är bra. Statoil Blå förstås, men OK Lysfotogen har jag också använt med framgång (väldigt lik Statoil Blå).

Bensin är ett bra alternativ om du inte får tag i fotogen av klass. Bensin klarar alla temperaturer du kan träffa på i Sverige. Till exempel så har n-heptan ("ren bensin") en fryspunkt på -91 grader...

MEN ANVÄND INTE BILBENSIN! Den innehåller massor med otrevliga ämnen (t ex aromatiska kolväten) som ger giftiga avgaser. Alkylatbensin är OK, den har mycket låg halt av aromater. "Ren bensin" är naturligtvis också bra, men dyr.

Lycka till!

Peter
 
Hmm...

Inte som ett svar på trådskapares fråga utan snarare som en egen fråga:

Jag använder oftast Etanol(denaturerad) i allt sånt då jag ibland har en tendens att ha att göra med scouter i varierande åldrar och även om jag är nykterist så ser jag häldre att de får i sig denaturerad etanol av misstag än metanol eller andra mer dödliga substanser.
Eftersom att dethär är en god vana som jag just börjat etablera vet jag inte hur etanolbetersig i kyla/sträng kyla...Nån som kan fylla på med erfarenhet här?...
 
Jag har iofs aldrig kört etanol i ett multibränslekök, men i Trangia är det ingen höjdare när temperaturen kryper några grader under nollan. Brinner gör det hjälpligt, men effekten är mycket låg, så låg att man lika gärna kan stoppa makaronerna i sovsäcken eller i armhålan under skidturen...

Enligt sidan "How to choose a backpacking stove" är effekten av sprit ungefär hälften av den hos fotogen eller bensin, detta trots att ämnena rent kemiskt har ungefär samma energiinnehåll. Problemet tycks vara att nyttja den kemiska energin till värmeutveckling. Någon duktigare fysiker än undertecknad får gärna fylla i mina gigantiska luckor. Ett trix är att hålla spriten så varm som möjligt, t ex förvara en mindre flaska med nästa "måltidsspriten" i en liten flaska i innerfickan.

Rent praktiskt så kör jag ett multikök vintertid (har använt bensin men nu kanske det blir fotogen efter denna tråd) och ett gaskök sommartid. Det tycks som att många på utsidan.se kör ungefär denna kombo. Sommartid finns det argument både för och emot spritköken, men vintertid tror jag motargumenten överväger. Kan scouter "boffa" primusgas?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
pelka kyla o gas? Kök och brännare 7
sundstorm Stormtändare funkar ej i kyla? Kök och brännare 24
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.