Fotogen?

Hej, om man ska köpa fotogen billigt och av bra kvalitet i Sverige vad ska man då köpa? Har bara kollat på OK och hittade Lysfotogen som kostade 29kr/L eller 99kr/4L.

Finns det andra sorter som är bättre och/eller billigare? Jag testede i mitt kök igår och det funkade bra, men vill ändå veta vad alla ni andra använder.

/Helen
 
Brukar köra mitt KAP kök på Statoil Blå. Fungerar utmärkt. Kommer dock inte ihåg vad det kostar.

/mattias
 
Statoil eller OK

Jag använder också mest Statoil Blå. Den håller hög kvalitet. Kostar 110 kr för 5 liter om jag minns rätt.

Förr kunde man köpa fotogen billigt från pump på vissa mackar, men jag vet inte om man kan det längre. Hur som helst så betalar jag gärna några kronor mer och får ett bränsle som jag vet är bra. I friluftssammanhang går det ju inte åt så stora volymer.

OK lysfotogen har jag testat några gånger, och det verkar vara i stort sett samma sak som Statoil Blå. Luktar likadant, och brinner lika bra.

Peter
 
Som sagt de flesta rekommenderar Statoil Blå (även Optimus), men jag kör på tändvätska nu och det fungerar också bra. Kokpunkten är lite olika för olika bränslen och endel kanske sotar mer så att de i längden sätter igen munstyckena mera. Annars är det ju intressant om multibränsle bara innebär Statoil Blå!
 
FOTOGEN PRISER

Här i norge går det relativt lätt att köpa fotogen/paraffin på bensin station. I Oslo i varje fall så säljer en tre, fyra stationer fotogen. Detta då uppvärmningen i många gamla lägenheter fortfarande är baserad på fotogen kaminer, tro det eller ej.
Pris ca: 8 Norske kr litern. Men Du måste ha med egen dunk, minst 5 liter.
Fungerar helt o.k. i mina tryck lampor och primus kök på älgjaktsstugan. Men jag använder mig mest av gamla billiga kök, typ Optimus 5, eller 00. Kostar bara ett par hundra på loppis eller liknande.

Summa summarum, massor med billig värme och ljus.

Christian Paus
 
Skillnad på fotogen och fotogen

Det är lite skillnad på fotogen och fotogen. Bla aromatinnehållet varierar. Lysfotogen har ett lågt aromatinnehåll och är därmed lite mindre ohälsosamt än billigare fotogenkvaliteter. Mer insatt än så är jag tyvärr inte men det finns säkert någon som gärna fyller på med mer information i ämnet.

Själv håller jag på att beta av min 5 l dunk med OKs lysfotogen. Jag har inte heller märkt att min KAP-brännare skulle föredra något speciellt märke.

Tommy
 
Re: Skillnad på fotogen och fotogen

Tommy E; sa:
Det är lite skillnad på fotogen och fotogen. Bla aromatinnehållet varierar. Lysfotogen har ett lågt aromatinnehåll och är därmed lite mindre ohälsosamt än billigare fotogenkvaliteter. Mer insatt än så är jag tyvärr inte men det finns säkert någon som gärna fyller på med mer information i ämnet.
Det är just det jag vill veta. Vilket fotogen har minst aromatinnehåll och som någon annan påpekade bäst kokpunkt. Sen får man naturligtvis jämföra detta med priset.

Är det någon som köpt fotogen på färgaffär? Finns det där?

/Helen
 
Re: Re: Skillnad på fotogen och fotogen

fjelltur; sa:
Är det någon som köpt fotogen på färgaffär? Finns det där?
/Helen

De lär ju har målarterpentin och lacknafta, men vad det är för aromatinnehåll och kokpunkt på det vet jag inte. Fotogen=förbränning=bensinmack, sedan kanske det är samma sak i målarterpentinet, men etiketten är annan och priset är mycket högre.
 

Guest

Gäst
Re: Re: Re: Skillnad på fotogen och fotogen

KLAGER; sa:
fjelltur; sa:
Är det någon som köpt fotogen på färgaffär? Finns det där?
/Helen

De lär ju har målarterpentin och lacknafta, men vad det är för aromatinnehåll och kokpunkt på det vet jag inte. Fotogen=förbränning=bensinmack, sedan kanske det är samma sak i målarterpentinet, men etiketten är annan och priset är mycket högre.

Målerterpentin innehåller terpener, vilka är kända som stygga. De lär vara cancerframkallande. Inget jag vill ha nära maten
/Mattias
 
Förtydligande om fotogenkvaliteter

Jag ser att jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Lysfotogen ska ha lägre aromatinnehåll än den som bara kallas fotogen enligt en distributör jag var i kontakt med för ett par år sedan. Den är också lite dyrare. Om det finns andra fotogenkvaliteter, som är bättre/sämre/går under andra namn, vet jag inte.

/Tommy
 
Vad gäller renhet bland fotogenliknande bränslen så ligger nog diesel i topp vad gäller orenhet, sedan kommer kanske tändvätska (eller om den spelar i samma division som diesel?), sedan ren fotogen och till sist lampfotogen.

Alla de här är ungefär samma fraktion från råoljedestilleringen i ett raffinaderi. Sedan genomgår de olika reningsprocesser och ger en produkt. Lampfotogen har renats extra mycket från aromater jämfört med fotogen.

Tja, allt är relativt och det är ju så att diesel hos statoil inte innehåller samma sak som diesel hos shell. Samma sak gäller för fotogen.

/Martin - förvirrare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.