Fotogen?

Re: Re: Re: Re: Skillnad på fotogen och fotogen

puide; sa:
KLAGER; sa:
fjelltur; sa:
Är det någon som köpt fotogen på färgaffär? Finns det där?
/Helen

De lär ju har målarterpentin och lacknafta, men vad det är för aromatinnehåll och kokpunkt på det vet jag inte. Fotogen=förbränning=bensinmack, sedan kanske det är samma sak i målarterpentinet, men etiketten är annan och priset är mycket högre.

Målerterpentin innehåller terpener, vilka är kända som stygga. De lär vara cancerframkallande. Inget jag vill ha nära maten
/Mattias
Terpentin är en helt annan sak än fotogen. Användande av det i ett fotogenkök kan gå åt helvete.
Lampfotogen är ofta bättre raffinerad än vanlig fotogen, vilket gör att det sotar mindre och gör den dyrare. Aromathalten står på flaskorna med oftast med stor onogranhet.

/Hans
 
Skillnad på fotogen och fotogen

Hutt; sa:
Aromathalten står på flaskorna med oftast med stor onogranhet.

Just det. På Statol Blå står (stod?) det: "100% alifatiska kolväten". D v s det skall inte finnas några aromater alls, eller i alla fall mindre än 0,5% med tanke på avrundning. Tror man på det?

Peter
 
FOTOGEN OCH KALLVÄDER

Det säges, här i Norge, att man skall akta sig för att använda de mest raffinerade (och dyra) parafin/fotogen sorterna på tält tur. Sådan olja säljes som "lamp olja" till gamla fotogen lampor. För att de skall osa så litet som möjligt faktiskt har mest möjliga föroreningar, läs aromatiska kolväten, avlägsnats. Då kan de kvaravarande rena fraktionerna faktiskt frysa. Medans de mer orena billigare sorterna icke fryser.
Värt att tänka på innan en vinter tur. Lätt att forska i också. Släng en flaska i frysen och se vad som sker.

Christian Paus
 
Lysfotogen ok vid kallväder

Enda problemet vid kallväder (ner till ca -30) jag har haft är att tända förvärmningen. Fotogenet (lysfotogen) har aldrig ställt till med problem. Jag tror inte att lampolja är till för de trycksatta köken utan för fotogenlampor med veke (jag menar här inte stormlyktorna med trycksatt fotogen och glödstrumpa).

För den som vill fördjupa sig i lysfotogen bör knalla iväg till närmsta bibliotek vid en tekniska högskola och slå upp (svensk standard) SS 155402 för att se vilka krav som ställs på lysfotogen. Där borde det framgå hur mycket aromater som tillåts, kokpunkt, flampunkt etc.

/Tommy
 
Fotogen hit och dit

Man kan kolla innehåll ppå diverse olika "fotogen" genom att t ex gå in på Statoils hemsida, söka på fotogen. Statoil har i princip 2 olika sorters "bas" som de utgår ifrån, när de tillverkar de olika "sorternas" fotogen, t ex så har Statoils lysfotogen och den mer kända Statoil Blå samma bas, och i stort sett samma "värden". Den absolut bästa "fotogenen" jag har använt är OKQ8 LAW, Low Aromatic White spirit, luktar inget, aromathalt mindre än 0.5%. Ett problem, säljs endast i 20 litersdunkar eller 200 litersfat. Lampolja kan mycket väl fungera i låga temperaturer. Det som är avgörande är om den är gjord på petroleumbas, eller på parafinbas, aromathalten har ingen större betydelse vad gäller bränslets förmåga att fungera i framför allt låga temperaturer. Parafinbaserad lampolja blir som gele när temperaturen sjunker. Fotogen heter ju gentligen "petroleum" på tyska, därför att det är petroleumbaserat. Biltema har 4 liters dunkar med lysfotogen för 45 spänn, om den är lågaromatisk vet jag inte. Dessutom, är det ingen större skillnad på bensin eller diesel hos StaToil eller Shell mfl. De stora oljebolagen har ett gemensamt distributionsbolag, som åker runt och fyller på "soppa" oberoende av vad det står på skylten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.