Vilken behandling absorberar mest sol?

Jag skall bygga solugn. Vilken färg eller behandling borde absorbera mest solljus? Jag är ute efter att få med mig så mycket av värmespektrumet som möjligt. Ljuset skall passera tempererat glas. Då försvinner väl endel våglängder.

Vet någon en färg som är bra att använda och som inte färgar av sig?
Jag håller mig på låg budget så dyra preparat är inte aktuellt (jag pratar tusenlappar nu).
//Janne
 
Ben_Rangell; sa:
Jag skall bygga solugn.
Ljuset skall passera tempererat glas. Då försvinner väl endel våglängder.
Vet någon en färg som är bra att använda och som inte färgar av sig?
//Janne

Tyvärr så släpper glas inte igenom värmestrålning (IR-strålning) alls, så det spelar nog ingen roll hur du målar din ugn!

Måste du ha nån typ av vägg emellan ugnen och solen så prova med tunn plast typ svart sopsäck. Den har en viss genomsläpplighet (transmission) i de här våglängdsområdena.

Det som gäller för synligt ljus gäller inte alltid för IR. T ex så är linserna i våra väremkameror gjorda av kisel eller germanium. Båda materialen är helt ogenomsklinliga för synligt ljus!

Annars är någon typ av matt färg ganska bra. Bäst är om du får enskrovlig yta typ sammet. Sot fungerar nog väldigt bra, men risken är väl att det färgar av sig.

/RedTop
(Som jobbar med att konstruera värmekameror)
 
Hur är det med Uv?

Jag antar att endel av Uv-våglängderna stoppas av glaset också. Frågan är vilka våglängder som är mest intressanta för att få bra effekt. Är IR förlusten större med glas än vad "synligt ljus" förlusten är med sopsäcken om man räknar totaleffekt? Hur är det med plexiglas eller polycarbonat?

Jag måste ha en skiva mellan ugn och reflektor annars förvinner allt för mycket värme.

Ojoj...nu blev det mycket frågor...
//JAnne
 
diod?

redtop; sa:
Tyvärr så släpper glas inte igenom värmestrålning (IR-strålning) alls, så det spelar nog ingen roll hur du målar din ugn!
/RedTop
(Som jobbar med att konstruera värmekameror)

Det ideala vore någon sorts växthuseffekt där strålningsenergi går utifrån och in och inte inifrån och ut.

Är det det synliga ljuset som går igenom växthusglaset och värmestrålningen som inte kan stråla ut som är vitsen med växthus?

UV-ljus har jag för mig stoppas bra av glas men mindre bra av kisel. Även många plaster stoppar UV-ljus (solglasögon).

Sök på nätet där borde du hitta något bra.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-11-17 kl 18:24]
 
Re: diod?

thureb; sa:
Det ideala vore någon sorts växthuseffekt där strålningsenergi går utifrån och in och inte inifrån och ut.

Är det det synliga ljuset som går igenom växthusglaset och värmestrålningen som inte kan stråla ut som är vitsen med växthus?

Den effekt som vi kallar för (den atmosfäriska) växthuseffekten innebär att vissa gaser (framför allt vatenånga) absorberar större delen av IR spektrat, och av den absorberande strålningen så återstrålas en del mot jorden. Alltstå får vi en högre temperatur än utan dessa gaser.

I växthuset finns det förvisso också gaser som absorberar IR strålning och väggar av glas med låg transmission i IR spektrat, men den huvudsakliga anledningen till att vi har en högre temperatur inne i växthuset är att den uppvärmda luften inte har något utbyte med den omgivande och kallare luften. Alltså "enbart" en värmetransport genom ledning finns för växthuset.

/Jesper
 
Solugn

Svart, matt färg. Tunt täckglas, ev plastfolie som tål temperaturen. Du vill absorbera så mycket som möjligt av det synliga ljuset och samtidigt minimera konvektionsförlusterna (växthuseffekten i ett växthus är främst beroende av att den varma luften inte blåser bort). Har du mycket pengar kan du köpa speciella solfångarytor av t ex nickelpigmenterad anodiserad aluminium med mycket hög absorption i det synliga delen av solspektra och hög IR-reflektans och därmed låga strålningsförluster, en så kallad selektiv solfångaryta, och speciellt glas som även transmitterar UV.
Mikael
 
nje...

Mina solfångare består av högglanspolerat rostfritt stål. Det är min utgångspunkt. Har använt mig av vissa ritningar som fanns att tillgå på internet.

Vart får man tag på glas som släpper igenom UV spektrat?
/Janne
 
Att glas stoppar all värmestrålning är väl knappast sant. Man känner ju utan problem att solen värmer även om den lyser genom fönsterrutorna.

Leif...
 
Fönsterglas

bogart; sa:
Att glas stoppar all värmestrålning är väl knappast sant. Man känner ju utan problem att solen värmer även om den lyser genom fönsterrutorna.

Leif...

Det fina med fönsterglas är att transmissionon vid IR spektrat är väldigt liten samtidigt som den är nästan 100% för synligt ljus. Den strålning som kommer från solen har högst intensitet vid det synliga ljuset på grund av dess höga temperatur. För en kropp av lägre temperatur (under ca 500 grader) så kommer strålningen i huvudsak ligga i det infraröda området.

När man pratar om värmestrålning så menas den strålning som lämnar en kropp på grund av dess temperatur, till vardags så är det huvudsakligen IR strålning.

/Jesper
 
Felformulering...

Jag ser att min fråga är en aning felformulerad. Med värmespektrum menar jag det värmeutbyte från våglängdsområdet som glas släpper igenom (har konstaterat att det måste bli glas pga värmen).

Vad jag kan förstå från de svar jag fått (tack!) blir det frågan om att jag får värmen nästan uteslutande från synligt ljus.

Då borde en mattsvart, skrovlig yta vara bäst?
//Janne
 
Re: Felformulering...

Ben_Rangell; sa:
Jag ser att min fråga är en aning felformulerad. Med värmespektrum menar jag det värmeutbyte från våglängdsområdet som glas släpper igenom (har konstaterat att det måste bli glas pga värmen).

Vad jag kan förstå från de svar jag fått (tack!) blir det frågan om att jag får värmen nästan uteslutande från synligt ljus.

Då borde en mattsvart, skrovlig yta vara bäst?
//Janne

Ungefär 60% av solljusets energi ligger i det synliga området (400 - 750 nm). Vanligt glas släpper igenom våglängder mellan ca 350 - 2500 nm. Där finns 95% av solljusets energi. Vanligt glas fungerar alltså utmärkt för dig.

"Växthuseffekten" innebär att den IR-strålning som skickas ut från din svarta yta (våglängder längre än 5000 nm) inte kan passera glaset ytan absorberas, och sedan i viss mån återstrålas till ytan. Effekten förstärks sedan av att luftlagret mellan glaset och ytan värms upp och isolerar till följd av minskade konvektionsförluster, som andra varit inne på.

Matt svart färg kommer att fungera bra. De vanliga svarta pigmenten är "svarta" inte bara i det synliga området utan även en bit i det infraröda, så du kommer få absorption även för IR-våglängderna.

Om du tänkt använda någon form av reflektor för att fokusera ljuset kan det hända att det blir mycket varmt, och att färgen inte tål värmen. I så fall finns det speciella färger avsedda för vedspisar och rökgångar i metall som tål hög värme.

Johannes
 
Tack!

Det var ungefär det jag ville veta. Jodå. Vad jag har förstått så kommer det att bli en bra bit över 200 grader i ugnen men vi får se när jag har byggt klart och solen skiner (nästa sommar?).
//Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.