Jetboiler - vilken lyx!

Har precis testat min nyinförskaffade jetboiler. Kan intyga att den fungerar utmärkt till att koka vatten (och korv) på fjället vid dagsturer. Ser inga konstigheter och kan inte hitta några negativa egenskaper så om ingen säger ifrån kommer jetboilern vara med som enda kök vid nästa långtur! Eller är det är någon som sitter på negativa erfarenheter!?! I så fall vv och dela med dig.
Tack på förhand!
//Anders
 
Okej okej

Var kanske lite neggo i mitt tidigare inlägg. Jag har främst använt trangia med gas och där är det ju ett välkänt problem att stekpannan bara blir het i mitten om man inte fixar till placeringen av brännaren. Det blir ju inte samma problem med kök utan inbyggt vindskydd...

Annars tycker jag att JetBoil verkar toppen. Enkelt och smidigt att ta med!! Go for it!!
 
Re: Okej okej

Annars tycker jag att JetBoil verkar toppen. Enkelt och smidigt att ta med!! Go for it!!

Diskning då? Ställa den ifrån sig? Hur fungerar den om man t.ex. vill sjuda något?

Som jag ser det så är jetboil mest lik en vattenkokare, och användningsområdena är ungefär desamma som för en sådan. Så om behovet mest är att koka upp vatten är den bra, men vill man laga lite mer avancerad mat så blir det värre... Den är ju dessutom bara ETT kärl.
 
Anders.Appelqvist; sa:
Det går ju knappt att steka med normala kök heller om man inte modifierar sitt kök...

Jag har ett trangia 27 med gasolbrännaren, inga problem att steka.

Alltifrån gambas räkor i vitlökssmör med stekt bröd, kött, lite wok osv hitintills aldrig varit några proble.

/Torbjörn
 
Jag har använt mitt Jetboil i ett år och det funkar bra som "enda-kök" på veckoturer, om du är ensam. Kompletterar man med "pot support" och kastrullerna från något annat kök (eller minitrangia-kastruller om det räcker) så funkar det även för 2 pers.

Jag har gjort diverse gryt- och såsliknande rätter utan att det bränt fast. Jag upplever det faktiskt lättare att sjuda och småputtra på Jetboilet än mitt vanliga gaskök med stora kastruller. Diskningen är relativt lätt, men har man stora händer så kan det vara lite knepigt att nå längst in.

Om du bara har Jetboilet med dig så är en tallrikslåda ett utmärkt (och nödvändigt) komplement.
 
Det är ganska så sällan för att inte säga aldrig som jag steker ngt. Så det innebär ingen större förlust för mig...
 
...och så kommer det en 1,5 litersvariant av jetboilen snart. Hade jag inte köpt mig en cruxbrännare på mässan så hade jag nog slagit till på en sådan.
 
Stekpanna

Har för mig att det kom en stekpanna till Jet boilen för ett tag sedan, har dock inte prövat den själv. MEN den verkliga vinsten med Jet Boilen är dock kaffepressen tycker jag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.