Vilken tillsats i bensinen?

Jag har använt mitt MSR kök ganska länge och för ett tag sedan kökte jag bensin som jag använde till det och resultatet blev inte som jag hade tänkt mig. Först sâ fick lâgan över brännaren en annan färg än normalt och fick en ljusblâ färg. Tyckte inte att det var sâ konstigt men sedan blev det en gul beläggning pâ vindskyddet och kastrullen jag använde. Beläggningen gâr lätt att tvätta bort sâ det gör inte sâ mycket. Det som retar mig lite är att denna "bensin" förstörde packningarna inne i pumpen sâ jag blev tvungen att byta dessa. Effekten pâ köket var lite lägre än normalt men ingen större skillnad. Sâ är det nâgon som vet vilken tillsats som har blandats i bensinen? Jag kökte bensinen pâ en bensinstation i norra Niger

DSC_0118.JPG

DSC_0134.JPG


/Stellan

www.sandstorm.se
 
Bara spekulationer

Har ingen egentlig fakta att komma med. Möjligen kan ordentligt svavelhaltiga kolväten bete sig såsom din bensin verka ha gjort, vilket också stämmer med den gula färgen.

Den etanol som tillsätts i Sverigen har nog inte slagit igenom överallt och påverkar knappast såsom du beskrivit.
 
Mer spekulationer

När det gäller packningarna så kan det vara alkohol som är boven. Gummipackningar som är resistenta mot petroleum är det i allmänhet inte mot alkoholer. Hur fort det skiter sig i praktiken eller hur mycket inblandning som är ok vet jag däremot inte.

Håller med om att svavelteorin är trolig för utfällningarna.

/Tommy
 
Re: Mer spekulationer

Tack för svaren. Jag frâgade runt lite i Agadez och tydligen sâ var det inte sâ ovanligt att man blandade i syra troligtvis svavelsyra i bensinen. Svavelsyra är "bra" att blanda i för det syns inte och förbränningen blir inte sâ mycket sämre. Att packningarna förstörs märks inte direkt sâ butikägaren gâr säker. Annars brukar man blanda i disel, vatten, matolja eller nâgot annat men det syns för det sotar mer.
Tillsatsen är inte till för att göra bensinen bättre utan billigare. I Niger motsvara priset pâ en liter bensin ungefär en dagslön sâ om man kan tillsätta nâgra procent svavelsyra sâ tjänar man snabbt nâgra dagslöner...

/Stellan
 
Jag har svårt att tro att svavelyra skulle vara billigare än bensin, dessutom kommer det inte att blanda sig med bensinen.
 
KLAGER; sa:
Jag har svårt att tro att svavelyra skulle vara billigare än bensin, dessutom kommer det inte att blanda sig med bensinen.

Sâ det är inte svavelsyra som är tillsatt. Det är i alla fall nâgot de kallar acid och fräter sönder packningarna till pumpen. Samtidigt sâ löser det sig hyfsat bra i bensin och sotar inte.
Den gula färgen tyder pâ svavel men det behöver inte vara sâ. Tillsatsen borde vara billigare än bensin annars lönar det inte sig att tillsätta den för att tjäna pengar.

När jag var i Mali hittade jag trollsländevingar i bensinen som jag köpte pâ en bensinstation. Denna gâng sotade bensinen mycket...

/Stellan
 
Jag är lite intresserad av multifuel och läste om Trangias att man inte ska använda vanlig bensin pga tillsatser, men att alkylatbensin (gräsklipparbensin utanolja) var OK.
Vilken tillsats som är gul kan jag dock inte säga..
Jag frågade i butik om de gick att köra på etanol (Tröd) men det hade de inte provat. Det verkar dock olämpligt pga packningarna enligt inlägg ovan.
/Gunnar
 
gunnar_g; sa:
Jag är lite intresserad av multifuel och läste om Trangias att man inte ska använda vanlig bensin pga tillsatser, men att alkylatbensin (gräsklipparbensin utanolja) var OK.
Vilken tillsats som är gul kan jag dock inte säga..
Jag frågade i butik om de gick att köra på etanol (Tröd) men det hade de inte provat. Det verkar dock olämpligt pga packningarna enligt inlägg ovan.
/Gunnar

Om man inte kan använda vanlig bensin tycker jag att man förlorar meningen med att ha ett multifuel. Ett multifuel bör kunnas användas med alla bränsle. Har inte haft nâgra problem sâ länge jag har använt höhoktanig bensin 95 eller bättre. Problemet kommer när man kör pâ 75 oktan eller lägre speciellt om det finns mânga tillsatser och annat skräp. Köket fungerar men effekten blir lägre och ofta sotar det mycket. Det stora problemet blir att röret mellan brännaren och flaskan sätts igen av nâgon beläggning som mâste rensans bort för hand. Görs inte det regelbundet sâ blir det hellt stopp och det är bara att köpa ett nytt kök... Är bensinen för dâlig sâ gâr det bättre om man byter munstycke till det för fotogen.

Etanol/T Röd fungerar men inte bra. Det brinner nâgra minuter och sen slocknar det. Verkar inte klarar av det när det blir för varmt. Antagligen skulle det fungera bättre om man hade ett munstycke med mindre bränslehâl. Men med tanke pâ att packningarna tar skada av en längre användning av etanol som bör man nog lâta bli.

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.