Vilken pump är bäst/lämpligast?

OK...
Om man från scratch ska bygga en sån där finsk KAP-Arctic imitation, vilken pump ska man skaffa?
Optimus, Primus eller ?

Jag har bara erfarenhet av min originalpump till mitt KAP-Arctic, så de olika alternativen som finns nu är jag helt oerfaren av...

Det verkar ju dessutom finnas underversioner av pumparna, så frågeställningen blev minst sagt fördummande när jag försökte tänka ensam... Och det är väl dessutom en fördel om såväl pump som bränsleslang finns att köpa som reservdel.

Er samlade input är välkommen till det här 'inför julen'-projektet
 
Pumparna förefaller ha ändrats under tiden och när det blev för uppebart blev det en ny modell.
Gänganpassning verkar vara en stor sak när pumpar är uppe till debatt, jag har under styft 50 år behövt byta en bränsleflaska på grund av den tappades i berget och sprack. Min flaska men inte vårt matlag.
Har aldrig upplevt att olika gängstandard är något problem, man har flaskor med olika gängor, de är väl märkta.

MSR
SIGG
Trangia
Primus

Några gamla Östtyska hade skum gänga men de har blivit kasserade.

Pumpar är enkla prylar de jag har av olika modeller förefaller likvärdiga utom att i princip alla har olika passning till brännarslangar och rör.
Där vore en rejäl standard att uppskatta, bäst gillar jag anslutningen till Explorer, men smaken kan vara som baken. Man skall nog välja en som är lätt att hantera med tumvantarna på. I det ljuset är den nippelsatsen väl liten.
Slanglängd, på vintern kan det vara bra om bränsleflaskan ligger på snöskivan nära köket. Är det riktigt varmt ute har jag uppskattat extra slanglängd.
Vanligaste felfunktionen jag upplevt i dylika kök är handhavandefel, bränsleflaskan för fylld, rekommendationen är fyll till max 3/4.
Min fusk Artic har som du förstår ett Explorer ombord, fungerar mycket väl, men med ovan ändringar.
Lycka till med projektet och bilder samt körrapport ser vi fram emot.
 
Min egen erfarenhet av flaskhalsgängorna är att de flesta (åtminstone alla de MSR, SIGG, Trangia och Optimus jag har) har samma R¾"-gäng i halsen, men med lite olika tillverknings-toleranser som det verkar. Allihop hade samma övre yta för plantätning mot korken - tills MSR släppte sina moderna barnsäkra korkar. Dom flaskorna är avfasade på insidan (för att täta med en O-ring istället för med en planpackning) och avsvarvade på halskantens ytterdiameter (för att ge plats för den större barnsäkerhetsmekanismen i korken) - jag har testat och min gamla original KAP-pump funkar/tätar trots förlusten av allt godset i MSR-halsens överända. Tvärt om går dock inte; MSR barnsäker flaskkork tätar INTE på den tidigare utformningen av flaskhals.
Nu verkar det som om även Optimus har barnsäkrade flaskor på gång med en ny kantigare kork, väldigt lik MSR-korken (undrar om dom också svarvat om flaskhalsens gods?) - så vad vi ser här är nog, sent omsider, ett paradigmskifte...

Nå, nu var det inte flaskor utan bränslepumpar som den här tråden gäller, och jag har nu läst om fler problem med otäta CEJN snabbkopplingar på Optimus Nova -pumpar än vad jag läst om problem med Primus Lindal-gängade skruv-anslutning (om den senare bajonettlåsta Optimuslösningen har jag inte hittat några kommentarer). En fördel med Optimus Nova-pumpen är att den har en avstängningsventil på pumpsidan av gränssnittet i kopplingen mot slangen medan Primus Omnifuel-pumpen har sin avstängningsventil på slangsidan av gränssnittet - något som mest lär vara en fråga om att lära sig hantera utrustningen på ett korrekt sätt. Alla är vi barn i början - det gäller bara att överleva förbi barndomen... ;)

[En nördig bonus med Primuspumpen vore att med den så går det att enkelt mata Optimusbrännaren med (företrädesvis bra för flytande) gasol, men det är något jag inte kommer att lära brorsonen som skall få den här mackapären, helst redan till kommande jul...]

Prismässigt skiljer det inte mycket nog för att låta kostnaden avgöra valet. Jag undrar om det går att borra/gänga in en tryckavlastning i pumpkroppen på de här - så som det finns i original KAP-pumpen?
 
"Jag undrar om det går att borra/gänga in en tryckavlastning i pumpkroppen på de här - så som det finns i original KAP-pumpen?"

Det mesta går om man kan, vill och har grejor. På Explorerpumpen är det två hål i 90° vinkel som möts i böjen. Det gängade hålet, utifrån, är brotschat koniskt för tätningskonen på skruvens ytterända.
Men det är inget som går att borra på fri hand. En stabil borrmaskin, bänk eller golvmodell med maskinskruvstycke. Rätt brotsch behövs förutom borr och gängsnitt. Borrstöd skulle jag bruka för början för diametrarna är inte stora.
go tur
 
Ja, jag misstänker att det här blir något för verkstan på jobbet - har iofs en pelarborrmaskin och ett komplett 1,0-10,0-borrset, stegat på 0,1mm, men brotschningen av bottenkonan lär bli the dealbreaker... Det viktigaste är att pumphuvudets gods är helt i metall och inte i nåt löjligt modernt "100% kvalitet, äkta plastik". :(

Vi får se hur det här utvecklas - beställde pump idag. Outnorth sålde Primus' pump + 0,35-liters bränsleflaska + packpåse (+ lite annat överflödigt krafs för att göra om en EF till en MF) för samma ~600 som Fogas vill ha för bara pumpen. Så jag slog till... Nu ska jag bara lokalisera en Primus-slang också.

Har fått kontakt med en av finnarna, så adaptrarna lär komma hit med tiden, och en sprillans fabriksny Optimus 221 hattbrännare har jag liggande i lådan redan. [Brorsonen lär bli glad(are), han har redan fått ett T25 med DuoSSAL stekpanna, en T gasolbrännare - plus en så där trebent butanadapter (för att kunna långt mer än halvera sommargaskostnaden: 6,6 istället för 17-25 eller mer öre per gram). Och så ett Optimus Hiker+ med Novabrännare för snösmältning... Nu blir det en finsk KAP-Arctic imitation också. ]

There's nothing like the smell of KEROSENE in the morning... :)
 
Det viktigaste är att pumphuvudets gods är helt i metall och inte i nåt löjligt modernt "100% kvalitet, äkta plastik". :(
Ibland får man rätt även om man inte vill få det: Fick leveransen av Primus Ergopumpen idag, och mina farhågor besannades - hela pumphuvudet är gjort i plast!!! :( Så någon tryckavlastare blir det inte.
Pumpcylindern är gjord av ett aluminiumrör med en fastpressad ventilmekanism i plast innehållande backventilen längst ner. Pumpstången är av stål, pumpknopp och mutter är av aluminium, pumpkolven har läder (och inte O-ring). Insugsröret och filterhållaren är av mässing. Alltihop riktigt bra ser det ut - men sen krackelerar kvalitetsintrycket snabbt: Dom gör huvudkroppen i plast!?! Varför inte i pressgjuten aluminium? Plastik blir sprött i kyla, plastik slits onödigt i kontakt med flaskgängorna - och inte nog med det, dom gjuter in djupa lätthål i kroppen så det inte finns något gods att borra/gänga i om man skulle vilja ha dit en tryckavlastarskruv... Hur tänkte dom här??? Tänkte dom alls?
 

Bilagor

  • Primus pump 01.jpg
    Primus pump 01.jpg
    83.8 KB · Visningar: 1,264
forts.
Nåväl, med pumpen följde lite överflödigt krafs för att göra om en Primus EtaPower EF till en MF och de behövs inte i mitt projekt " finsk KAP-Arctic imitation" så de går bort. Men jag tycker det känns onödigt att bara kasta bort dem, så om det är någon som vill ha dem säg till. Först till kvarn etc... Det här är de överflödiga pryttlarna:
Universalnyckel (med nån form av rensnål infälld)
Förvärmar'veke' i form av en kvadratisk platta
Vad jag gissar är ett skyddsnät/silnät, rörformat (och lär väl bli platt i Posten...)
Munstycke 22 för fotogen
Munstycke 28 för bensin
 

Bilagor

  • PICT6759-72dpi.jpg
    PICT6759-72dpi.jpg
    79.7 KB · Visningar: 1,319
Sådärja, nu är alla grejorna levererade - nu är det bara att sätta igång med byggandet...

Det enda på bilden som inte är sprillans nytt är reglerratten (den kommer från ett skrotat 111),
allt det andra är NOS reservdelar eller nytillverkat...

Innan jag lämnar ifrån mig mackapären till brorsonen ska det bli intressant att testa med gasol
- gasformigt (utan förvärmning?) via A alkoholmunstycket och i flytande form (med förvärmning) via K fotogenmunstycket. Hm, intressant ... Vi lär få se vilket munstycke som är minst dåligt.
 

Bilagor

  • PICT6768-72dpi.jpg
    PICT6768-72dpi.jpg
    73.1 KB · Visningar: 1,235
Senast ändrad:
Och nu är det färdigbyggt. Provbränt kontraptionen i min T25 och det förefaller fungera som avsett.
Lite meckigare än mitt original-Arctic men fullt acceptabelt. Och i brist på bröd så får man äta limpa heter det ju... ;-)

Och slutligen "Don't try this at home kids!!!" :
Nu när jag byggt brorsonens finska Arctic-efterapning färdig så har jag faktiskt kört den 221-brännaren med campinggasol också, och det gick sådär... Med Primus PowerGas som bränsle och Alkohol, Bensin resp Multi-fuel -munstyckena så blev resultatet att jag anser att det antingen behövs mer utveckling och tester - eller att vi sk--er i idén...
Med A-munstycket brinner den alldeles för fett och orange men lugnt och stabilt.
Med M-munstycket brinner den för magert och ljusblått samt fladdrigt, oroligt och instabilt.
Med B-munstycket brinner den bättre och stabilare än med M, men fortfarande inte tillräckligt bra och stabilt, men iofs blått.
Så jag misstänker att vi behöver använda B plus lämpligt restriktorrör (och då blir det för meckigt att byta till gasol) eller ett nytt eget unikt munstycke nånstans mellan B och A...

Det gick utmärkt att reglera effekten med ratten/ventilen i brännaren, precis som för vilket normalt bränsle som helst. Ventilen på inloppsändan av slangen använde jag bara vid stopp, den stod fullt öppen under resten av varje testomgång.

Vad som var mycket trevligt att konstatera var att det inte gjorde minsta skillnad om jag körde med rättvänd gasolbehållare (bränslet i gasform) eller uppochnervänd gasolbehållare (vätskeformigt bränsle). Så får man bara fram rätt munstycksborrning så är det enkelt att köra (förvärmt!!!) med inverterad gastub! Och eftersom munstyckshålet ska vara större än det numera allenarådande M-munstycket så finns det gott om råvara att jobba med...
 

Bilagor

  • PICT6784-72dpi.jpg
    PICT6784-72dpi.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,095
Erfa av Primus/Optimus pump...

Nu har du ju facit redan och mina egna försök med 111T och Ergopump har också varit framgångsrika (fotogen/bensin) och sådär med gas.

Jag har också testat Ergopump med ranger-brännaren dvs en 111T med kortare bränslerör. Där funkar Ergopump inte lika bra utan ger oscillerande låga. Förmodligen beror det på att primus slang är mjuk och ger resonans i systemet med kortare bränslerör. Optimus pump funkar bra dock, slangen är lite kortare och stelare.

Optimus pump funkar också bra på 111T, och jag saknar inte möjligheten att köra gas, det krävs nog som du skriver ett restriktorrör och/eller ett nytt munstycke då...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
Avslut090305 Alkylatbensin i pump? Kök och brännare 2
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
The_Lost_Cyclist ny pump till MSR XGK 2? Kök och brännare 0
sverre Ny pump från MSR -- erfarenheter? Kök och brännare 0
Kukukuk packa-pump-bränsleflaska Kök och brännare 2
Hertz Trasig pump till nova Kök och brännare 4
JensLarsen KAP-pump och MSR-bränsleflaska Kök och brännare 1
thureb Passar Optimus bränsleflaskor till KAPs pump? Kök och brännare 6
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
nils73 Primus Ominfuel bäst i norskt test Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.