Vilken soppa till förvärmning?

Nu är det dags att förenkla lite tycker jag. Utan någon som helst kunskap om olika bränslen eller diverse diagram upplever jag det som att bensin går snabbast att förvärma med.
Pär

Nu har jag inte provat själv men skillnaden kan bero på att bensin brinner med större låga (och mer värme produceras rent allmänt av sin storlek) fort efter tändningen eftersom den inte förbrukar så mycket värme för att producera gas för att brinna och gasar upp sig själv i storlek bättre av sin återstrålning än metanol/etanol-tändning.

Det här är något som har noga undersökts i samband med riskanalyser och brandsläckning av etanol/metanol och E85 och där framhålls att rena etanol/metanolbränder är lättare att kontrollera när det väl brinner just för att förgasningen förbrukar så mycket värme i jämförelse med bensinbränder.

Både etanolen och framförallt metanolen har avsevärd förångningsvärme - i motorsammanhang är det skitbra då det kyler insugningsluften, som därmed minskar i volym och man suger in mer luftbränsleblandningsmassa per kolvslag.

För etanolen så kostar förångningen ca 1/29-del av bränslets energiiinehåll, vilket om jag minns rätt är 2.7 ggr mer än för att förgasa motsvarande mängd bensin/fotogen och för metanolen ganska rejält mycket mer. (det är bara se på speedway-motorcyklar som kör på ren metanol - dessa har knappt några kylflänsar trots den höga effektuttaget tack vare metanolens stora kylverkan)

Det gör att kopp/förgasarrörbrännare avsedd för fotogen/bensin inte har värmeytor och munstyckstorlek för att kompensera den mer än dubbla värmebehovet för förgasningen och har munstycken för halv till dubbelt större gasmängd per tiddel för lågan som krävs när man försöker elda med T-röd och även E85 som huvudbränsle.

Det är inte bara av packningshållbarhetsskäl och korrisionsrisk invändigt (som så småningom ger metallhydroxider från metallrören som kloggar igen filter och munstycken i brännaren) och den dåliga energiinnehållet per viktdel som gör att man inte bör använda T-röd/E85 som huvudbränsle i förgasarkök - det är svårt att få den att övh. brinna bra i dessa kök också...

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo, just nu kör jag med bensin, men den sotar och gör sig till. Och efter nån halvminut så börjar lågan sympatistrejka, flamma och hålla på.

Fundrar på om veken kan ha halkat ner? Går det att fiska upp den på en Svea? Eller ska den lämnas in?

Livet är roligt precis varenda minut, spänning är nedmontering av trygghet när man är fattig. Livet är ju bara på skoj...verkligheten kan vänta tills man är pensionär och orkeslös. Hålla handen...

valdemar
PS. Det sista är blaj, men ändå inte. DS

Jo, just nu kör jag med bensin, men den sotar och gör sig till. Och efter nån halvminut så börjar lågan sympatistrejka, flamma och hålla på.

Fundrar på om veken kan ha halkat ner? Går det att fiska upp den på en Svea? Eller ska den lämnas in?

Livet är roligt precis varenda minut, spänning är nedmontering av trygghet när man är fattig. Livet är ju bara på skoj...verkligheten kan vänta tills man är pensionär och orkeslös. Hålla handen...

valdemar
PS. Det sista är blaj, men ändå inte. DS

Om du er rimelig handy kan du godt fixe veken selv. Skal du først skru opp så er det kanskje like greit å sette av tid til å skaffe en ny hvis den gamle er moden for utskifting. (Svidd hvis du har kjørt tom for bensin.) Selv om Svea 123 er laget for gammeldags bensin så går den best på alkylatbensin, whitegas eller dyl.

dsk

Förmodar att du kör med Blyfri 95 eller kör du på kemisk ren?

Om du er rimelig handy kan du godt fixe veken selv. Skal du først skru opp så er det kanskje like greit å sette av tid til å skaffe en ny hvis den gamle er moden for utskifting. (Svidd hvis du har kjørt tom for bensin.) Selv om Svea 123 er laget for gammeldags bensin så går den best på alkylatbensin, whitegas eller dyl.

dsk

Heptan, om katten själv får välja.

Jag har två motstående tummar, kan försöka iaf. Köpte den ny för ca 1 månad sedan så veken bör vara hel och ren.

Hur går man då till väga?

Av med koppen/hatten och väck med munstycket? Sen då? Bort med reglaget? Den har en inbyggd rensnål, hur blir det med den?

Tar man ut veken via tanken och petar ned den uppifrån sedan? Och hur långt ner ska den vara?

Många frågor.

valdemar

Senast ändrad:
Det finns forum för precis allting. Jag tror faktiskt inte det är möjligt att hitta ett specialintresse man är ensam om.

Internet är förvisso bara en fluga. Men det är en fantastisk fluga.

acetylen och sygas ;-)

men, det var ingen lätt fråga du ställde

Alla lågor som sotar och är gula är oftast svalare pga. dålig förbränning än rena blåa lågor- och i slutända är dom flesta blåa lågor inom ramen 1900 - 2100 grader - något olika beroende på gasblandning och dess energiinnehåll samt avgasernas fördelning mellan koldioxid och vattenånga - då vattenånga absorberar en del mer värme per grads höjning än koldioxiden.

*klipp* .

Sådana här trådar gillar jag :)

Men jag måste fråga, 1900-2100 grader (jag gissar att vi pratar celsius?) varma lågor låter fruktansvärt varmt :) Vad är det då för metaller i brännare etc som pallar med de temperaturena? För om jag minns rätt så smälter järn vid sådär 1500 grader, stål börjar förändra strukturen på sig (beroende på kolinnehåll) kring 1000 graders strecket, aluminium ska vi inte tala om (600 grader) utan det måste vara något molybden eller volframinspirerat för att klara av detta? Eller?

//Martin

det handlar väl om effekt snarare än temperatur, om jag inte tolkar saken fel. Bara för att en låga är si eller så många grader varm, betyder det inte att den klarar av att värma upp en klump metall (ett brännarhuvud t.ex.) till samma temperatur. Jämför att du kan glödga en nål över ett stearinljus, men försök göra samma sak med en skruvmejsel så får du se.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips