Vilken kniv till min tjej?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
@hallonraden
Nu vill jag se (minst) en god representant för varje kategori :).

För egen del skulle jag påstå att det är *jätte*svårt att köpa kniv till nån annan, särskilt en ur "en hen använder"-kategorin. Vad tusan, vilken kniv jag använder har varierat vilt över åren (och över dagen, beroende på vad man känner för... ;)).

Den enda kniv jag använt mycket i vardagen i åratal (undantaget köksknivar) är min pyttelilla victorinox som alltid ligger i fickan (om jag inte har anledning att tro att jag kommer att stöta på en metalldetektor... ;D). Känner mig fullkomligt handikappad utan den.

Kan vara en bra present för den delen...
http://www.victorinox.com/global/en...es/Small-Pocket-Knives/Classic-SD/p/0.6223.T2

Går det att välja olika handtag (heter säkert något annat på fikonspråk) via deras sida när jag beställer? Det där röda som du ha såg ju fint ut. Men på deras sida kan jag inte se några alternativ utan bara svart.

Tack för all input.

Nej, WM1 finns bara i svart.
Några har slöjdat sina egna skaft till WM1, vilket är en kul hobby för en del av oss.

Mikael

Bilagor

• WM1 in progress 002.jpg
    WM1 in progress 002.jpg
    161.9 KB · Visningar: 467
  • WM1-030.jpg
    WM1-030.jpg
    89.3 KB · Visningar: 463
Som presentkniv skulle jag önska mig själv en Opinel i olivträ! Liten, vass och lätt - och vackert trä är ...trä...

Inte så bra för att hugga ner träd till ved med men inte alls dum till att fixa till maten. Man gömmer morakniven i packningen bara.

/Andreas

Vm1

Jag har en EKA Swede 88 med masurskaft jag är rätt förtjust i. Kan var svårt att få tag i det skaftet nu dock, och det som tagit dess plats var rätt fult :(.

Vad gäller wm1 är det säkert en bra kniv, men jag känner mig lite småirriterad av att alla kvinnor av något outgrundligt skäl anses ha exakt likadana händer, samt preferenser när det kommer till knivskaft. Herregud, kvinnor är hälften av jordens befolkning, och en tämligen heterogen grupp! :/

Man kanske kan vara irriterad på att den heter Kvinnokniv eftersom jag gillar den skarpt (och jag är en man med stora händer;-) men jag tror de flesta kvinnor tycker att en A1 eller liknande är rätt löjliga och hellre använder en lite mindre kniv med ett handtag de faktiskt kan greppa ordentligt;-)

Statistiskt sätt så har ju kvinnor mindre händer så det kanske inte är så konstigt heller (en man har 11 mm bredare handflata än en kvinna och 15 mm längre hand).

näää lägg av nu-int ska ru köpa finkniv på feltema....skiitkniv...
den enda kniven du får lov att köpa från feltema är morakniven.19216/19217
mvh

Statistiskt sätt så har ju kvinnor mindre händer så det kanske inte är så konstigt heller (en man har 11 mm bredare handflata än en kvinna och 15 mm längre hand).
För all del, men medelvärde är bara en liten del av statistiken. En annan intressant fråga är ju hur stor spridningen är, hur olika är storlekarna hos kvinnors händer? Finns det kvinnor som har större händer än vissa män, osv. Eftersom allt finns på internet googlade jag naturligtvis detta, och hittade den här undersökningen: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a101070.pdf

Det är en scanning av en gammal rapport där man mätte händerna hos diverse arméfolk i USA och jämförde storleken hos kvinnor och män. Nu är det en gammal rapport, i en modernare hade man ju kunnat räkna med några snygga gausskurvor som stiligt visat hur handlängderna fördelade sig.

Handlängd (taget från sida 85 i rapporten (Summary)):
Män
98 % av männen hade en handlängd mellan 16.8 cm och 22.,3 cm (5,5 cm spridning)

Medelvärdet för männen var mellan 18.82 cm och 19,72 cm (de har beräknat medelvärdet för olika grupper, det angavs inget sammantaget medelvärde)

Kvinnor
98 % av kvinnorna hade en handlängd mellan 15,3 cm och 20,8 cm (5,5 cm spridning)

Medelvärdet för kvinnor var mellan 17,17 cm och 18.38 cm (de har beräknat medelvärdet för olika grupper, det angavs inget sammantaget medelvärde)

"Grupperna" för vilka de beräknat medelvärden anges (i början av rapporten där metodiken diskuteras) bestå av hundratals, upp till tusentals personer, så medelvärdena i sig torde vara relativt användbara.

Min sammanfattning
Det vi kan se är att kvinnors händer i allmänhet är lite mindre än mäns, men att medelvärdet för den grupp där kvinnorna hade de största händerna bara var en knapp halvcentimeter kortare än den grupp hos männen som hade det kortaste medelvärdet.

98 % av populationen var en lite större del av den än jag kanske riktigt önskat jämföra, men med tanke på hur stor del av de två populationerna som överlappar så kan vi ju ändå säga att det inte är särskilt ovanligt att vissa kvinnor har större händer än vissa män.

Om nån känner för att göra en insats finns det ju nog data i den där rapporten för att producera snygg grafik på statistik fördelning, men seriöst, det kommer ta timmar att skriva in allt, så jag ids då inte ;).

Som presentkniv skulle jag önska mig själv en Opinel i olivträ! Liten, vass och lätt - och vackert trä är ...trä...
Inte så bra för att hugga ner träd till ved med men inte alls dum till att fixa till maten. Man gömmer morakniven i packningen bara.
/Andreas

Håller med, en Opinel i favoritfärgen :)

Bilagor

• Opinel.jpg
    Opinel.jpg
    4.6 KB · Visningar: 374

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips