Fällkniven PXL

Går inte att svara på eftersom det beror på materialet, utförandet, extratillbehören, samt vilken kniv fodralet/slidan skall passa till. Många kriterier m a o.

~Paul~
 
Såg i din lista av knivar att du har en PXL själv. Är du nöjd med kniven Paul?
Kan tyvärr inte svara på det eftersom kniven ingår i samlingen och därför inte används.

Fällkniven hade en del problem med clippet till den här modellen. Det var alldeles för hårt härdat och kunde därför lätt gå av. Det fanns dock ett ersättningsclip som firman sedermera skickade gratis hem till en. Detta är nog det enda negativa som jag hört angående den här modellen (om man nu bortser från den förhållandevis höga vikten).

~Paul~
 
Har haft en PXL och kan konstatera att det är en mycket bra kniv. Dock har jag några synpunkter.

*Vikten är ganska hög pga rostfria liners samt bolsters.
*Clipet kan inte vändas till tip up och dessutom skär det in i handen vid användande.
*Lite svårt att få riktig hävstångsverkan på tumpinnen som används vid öppning. Lite för kort avstånd till pivotskruven och lite för nära skaftet när den är ihopfälld.

Jag ser att det finns en ny variant som heter PXL wh (work horse) med nån sorts plastskaft och utan clip. Billigare men kanske också fulare?

//Per
 
Tack för svaren! Jo, PXL wh var ju faktiskt intressant, inte lika snygg men kanske mer prisvärd trots allt. De marknadsför kniven som "lightweight" trots sina rätt stadiga 170 gram.

...intressanta svar där, och jag tar till mig och funderar. Fler synpunkter mottages tacksamt.
 
Senast ändrad:
Den där slidan vore nice till min tk3! Fina grejer.

Kan starkt rekommendera den kniven för den delen... Pärlemor ligger väl i din prisklass :)

Vill du ha en kraftigare kniv så ska du nog sikta in dig på fastbladare (?)
 
Alltså det är där skon klämmer just nu. Jag hittar inte kniven i Göteborg och kan alltså bara titta på bilder och höra med er vilka erfarenheter ni har för att fatta mitt beslut. PXL verkar ju vara en otroligt kraftig kniv för att vara en fällkniv, och marknadsförs dessutom som en arbetskniv. Men samtidigt... Kan jag använda den till allt, eller med andra ord; kan denna kniv ersätta en fastbladare? Jag behöver absolut inte någon kniv med 6 mm tjockt blad utan snarare en bra skogskniv som också funkar som allt i allo. Jag är lite nostalgisk också. Min numera bortgångna morfar hade nästan exakt en sån kniv som jag ärvde, men den hade gjort sitt rent funktionellt.

Jag har inga bekymmer med att den är tung och inte heller att clipset krånglar.

Frågan är alltså:

Kan PXL ersätta en vanlig fastbladare?
 
En fällis kan aldrig ersätta en fastbladare fullt ut. Trist men sant.
På vikten 170g rymms två fastbladare med mycket hög funktionalitet.
Frågan är väl om det är prestigen i eller funktionen i som du söker.
Att samerna bar flera fastbladare och till olika uppgifter men oxså när jobben behövdes göras kunde de byta till ett blad med gott bett och göra färdigt. Serien huggare, långbladig och kortbladig är funktionell.
Har du tittat på Strømengs sidor?
I viktiga beslut gäller det att tänka rätt först.
go tur
 
Håller med seobserver.

..frågan är nog - vad är "allt" för dig..? Jag har numera en lyxigare variant av morakniv (helle viking) i bältet samt en väldigt liten yxa alternativt min lapphuggare i ryggsäcken.

...och ibland en såg. ;)



Men: vill du verkligen ha denna kniv så ska du köra på. Den perfekta kniven finns ju inte, även om det är kul att leta efter den :)
 
Prestigen spelar föga roll här. Jag vill bara ha en kniv som passar mina ändamål. I mitt fall tillbringar jag några nätter till skogs när familjelivet blir mig övermäktigt eller om jag helt enkelt behöver vara själv för ett slag. Sen fiskar jag en hel del också. Det handlar alltså absolut inte om att skaffa en kniv som ska fungera i en överlevnadssituation, inte heller en kniv där jag ska flå en älg.

Däremot är jag mäkta imponerad av 3g-stålet, och är också ganska faschinerad av fällknivar i största allmänhet.

Äh, vafan. Jag är rätt kluven över det här. Den kniv jag egentligen också har fastnat för är Fällkniven Idun

Men tycker att slidan är bedrövligt ful.

Idealet hade egentligen varit om jag hade haft bara kniven utan handtag och sedan själv gjort ett handtag av näver. Sen hade jag velat ha en slida som ser ut ungefär så här (men utan tändstål):


Såklart väldigt långt ifrån en fällkniv. Tips mottages tacksamt. En kniv i 4-5000 kronorsklassen för en hobbylufsare/fiskare, vad hade ni köpt?
 

Bilagor

  • SwampratHowlerTechnicalSheath201101.jpg
    SwampratHowlerTechnicalSheath201101.jpg
    44.8 KB · Visningar: 2,314

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.