Fällkniven PXL

PXL är långt ifrån nån vanlig fällkniv. Jag har många EKA knivar men de går inte att jämföra. Direkt när du tar i pxl så känner du att det är en redig kniv. Sen kan du sitta hela dagen och flippa upp den och lyssna till precisionen i konstruktionen :). Om pengar inte är något problem kan du ju önska dig en Rockstead Knife som jag blev varse via dePauls inlägg på denna sida! Svindyra, svinsnygga, svinhårda och svinvassa. http://www.rockstead.jp/collection/foldingknife.html

Ibland har jag sett att folk rankar PXL som ett alternativ till Chris Reeve Sebenza och tvärtom även om de är ganska olika men i ungefär samma prisklass. Jag har själv aldrig provat en Sebenza måste jag tillägga.
 
Fällkniven eller Bark River... same same. Själv kör jag med Fällkniven F1 och S1 och är nöjd med det. Visst är det kul med en Gränsforsyxa, men ur ett säkerhetsperspektiv är det bättre att klyva ved med en kniv.

Fodralet på bilden kommer troligtvis från JRE och de har färdiga fodral till många av Fällknivens knivar eller gör på beställning. De samarbetar med Knivesshipfree om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Ett annat alternativ är just Chris Reeve Sebenza. Om du köper från staterna kan du få den för runt $400. Med tull och frakt ungefär samma pris som en PXL.
Exempelvis från:
http://www.monkeyedge.com/Chris_Reeve_Knives_Sebenza_21_Large_p/crk0007-sc001.htm
Har handlat där, mycket proffsiga, inga problem med leverans eller annat.
//Per
Fast dessa två knivar är vid närmare påseende ganska olika ;).

Till att börja med så är Sebenzas slipfas utpräglat skålslipad medan PXL är i det närmaste sabelslipad. Den falska eggen på PXL-en tilsammans med dess övergripande bladprofil skiljer sig ganska markant från Sebenzas dito.

Och sedan har vi vikten. PXL är hela 43 g tyngre, vilket i sammanhanget måste anses som substantiellt stor skillnad. PXL-en väger hela 176 g.

När man håller i båda knivarna så är skillnaden i känslan ganska stor. Sebenzan känns nästan diminutiv jämfört med PXL-en.

På en detalj håller jag fullständigt med dig. Nämligen att båda knivarna andas kvalité.

~Paul~
 
Knivmakare

Hej!
Har tre knivar av märket fällkniven, Njord, A2 och en fällkniv med 3G stålet. Det är väldigt kompetenta knivar.

Om du vill ha en slida till din kommande kniv ska du ta kontakt med Maihkel Eklund, han kan göra vilken kniv och slida du vill. Googla på art-knives så hittar du honom. Såg hans knivar på en mässa för ett tag sedan och blev mycket imponerad.
 
Fast dessa två knivar är vid närmare påseende ganska olika ;).

Till att börja med så är Sebenzas slipfas utpräglat skålslipad medan PXL är i det närmaste sabelslipad. Den falska eggen på PXL-en tilsammans med dess övergripande bladprofil skiljer sig ganska markant från Sebenzas dito.

Och sedan har vi vikten. PXL är hela 43 g tyngre, vilket i sammanhanget måste anses som substantiellt stor skillnad. PXL-en väger hela 176 g.

När man håller i båda knivarna så är skillnaden i känslan ganska stor. Sebenzan känns nästan diminutiv jämfört med PXL-en.

På en detalj håller jag fullständigt med dig. Nämligen att båda knivarna andas kvalité.

~Paul~
Visst har du rätt men jag tycker att Sebenzan är ett alternativ ändå, även om den inte riktigt lika kraftig som PXL:en.
Om jag skulle välja skulle jag ta Sebenzan, har haft båda men saknar Sebenzan mer.

//Per
 
Habegär... absolut, men ....

PXL väcker verkligen mitt habegär, faktiskt mer PXLwh, än de mer exklusiva varianterna.

Men så var det där med att köpa knivar som man kommer att använda.. såvitt jag förstår är PXL en rätt rejäl pjäs. Vad är grejen med stora fällknivar? Varför inte ta en fastbladare när man börjar komma upp i den storlek och massa som PXL har?

Det slutar nog med en vit kartong från Boden iallafall :)

Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.