Vilken kängsmorning?

Även jag använder Snö seal vax på mina vandringskängor för att hålla vattnet på utsidan. Fungerar utmärkt. Du kan gärna värma in det lite försiktigt i sömmar och skarvar med en hårtork första gången.

Hanwax innehåller ju förutom olika vaxer vegetabilisk olja och lanolin (ett fett som jag har för mig att det kommer från ull?).

Många andra högkvalitativa kängsmorningar verkar ju innehålla just lanolin och olika vegetabiliska oljor/fetter.

Kanske inte spelar så jättestor roll vilken man köper och smetar på.

Inom kemin är ett vax en förestrad fettsyra. Men som handelsnamn handlar det nog ofta om rätt konsistens och egenskaper, d.v.s. det uppför sig som ett vax så då kallar man det vax.

Bara Sno Seal menar jag är en bra behandling. Fördelen med vax jämfört oljor silikon etc är att bara vax inte sätter igen porerna lika mycket. Då blir det inte lika toktätt och fuktigt inne i kängorna.

Thure

Är det inte också så att vax tätar utan att mjuka upp lädret medan fett även mjukar upp lädret. Således blir kängans stöd sämre om den fettas in eftersom den blir mjukare med fett, medan vax skulle få kängan att behålla sin stabilitet bättre?

Eller har jag lärt fel?

/Patrik

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg