Vilken GPS?

Jag är i behov av en GPS men vet inte vilken jag skall köpa. Jag har tänkt att använda den främst till vandring i Sveriges norra delar men vill även kunna ta med den på resa utomlands och använda den där. Paddling och båt kommer även finnas med på listan av aktiviteter den skall hålla för. Att kunna ladda in nationella och internationella kartor är ett måste.

Priset är inte så viktigt så länge den fungerar bra och har många användningsområden.

Jag har kollat på en Garmin Montana 650t och den verkar innehålla det som jag behöver. Finns det någon "bättre" GPS?

Mycket tacksam för hjälp.
 
Jag har tidigare använt en Garmin Oregon och var i och för sig väldigt nöjd med den. Men då nu Montana har kommit så håller jag på att byta till denna för att få en bättre bildskärm. Oregons skärm kan vara något svår att läsa vid solljus. Detta skall vara förbättrat i Montana.
Montana har visserligen mer minne men med ett stort minneskort i Oregon så får alla de kartor man önskar plats utan vidare.
Montana är dock något större så kanske upplevs detta som en stor nackdel om man skall använda den vid vandring. Jag använder den bara vid cykelturer och då är den monterad i en hållare så det något större formatet upplever jag bara positivt.

MVH
 
Jag tror att de flesta Garmin handhållna lär funka för allt utom båt. Där vill man nog ha en stor skärm. Jag skulle kolla på 62-modellerna eller nya eTrex 30, den senaste om man vill åt smidigt format. Jag har den äldre eTrex Vista HCx är och är fortfarande väldigt nöjd. Obs att den här frågan kommit upp tidigare, minus båtkompatibilitet, så scrolla ner i Navigations-forumet och läs på lite mer och återkom med fler frågor.

Vet inte hur pass bra koll du har men kartmaterialet tillkommer. För vägnavigering är det City Navigator och sedan för skogen Friluftskartan Pro v3 (senaste) som gäller. Friluftskartan finns i fyra delar för att täcka Sverige och låg på ca 1600 kr per del för nåt åt sedan. Kolla priser på prisjakt.nu.
 
Magellan har ju också 2-3 intressanta modeller, nämligen Explorist 710, 610 och 510. Notera att det är andra kartor till Magellan än Garmin.
/Niklas
 
OpenStreet Map

fria att ladda ned finns till Garmins modeller och det är en klar fördel om man åker utomlands att inte behöva betala mycket för kartor till en enda resa.

Hur är det Niklas finns Open Street kartor även till Magellans modeller?

Batteritiden bör du ha i åtanke när du väljer modell. Är det veckovandringar utan möjlighet att ladda batterier?

Som skrivet ovan kolla igenom äldre trådar. Dina frågor har ställts många gånger tidigare.

Thure
 
Hej!

Tack för alla svar!

Jag läste på redan innan jag postade men upplevde inte att jag fick något "rätt svar för mej" annars hade jag inte skapat en ny tråd.

Ja det är för längre turer. Det som verkar fördelaktigt med Montana är att man kan använda sig av vanliga AA batterier även. Detta gör ju att bara man släpar med sig lite sånna på turen så bör inte batteri tiden vara nått problem.

Jo det ligger något i det att för en båt så vill man ha en större plotter. Men om man till exempel vill använda sin kajak så vill jag ju inte att den skall sluta fungera bara för att jag tagit mej ut på vattnet en bit =)

Som sagt, tack för alla svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.