Vilken GPS ska jag köpa?

Hej!

Finns det någon som kan ge mig tips på vilken GPS jag
ska köpa?

Jag funderar på att köpa en Garmin, men det finns många olika sorter, och när man som jag är tyst, försynt och utgör ett pittoreskt inslag i den karga fjällvärlden är det inte så lätt att veta vad man ska välja för sort.

GPS:en ska ta mig fram på fjället både sommar och vinter i orkaner och stekande sol.

MVH / Bekkis
 
Inte lätt att vara blyg

Ja du, Rebecca, jag har samma problem. Det är inte lätt att yttra sig när man är blyg och försagd.
Men svaret på din fråga, som som du ställt den, blir: Allihop. Varenda bärbar modell som Garmin har kan klara det du frågar efter, utom möjligen eMap, som inte är lika vattentålig som de andra bärbara grunkorna. Ska du få mer detaljerade svar får du också specificera mer vilka funktioner du tror du vill ha.

Anders
 
Hej och tack för ditt svar!

Jag är inte särskilt blyg av mig, försökte bara vara lite rolig!

Jag har varit runt i olika butiker och hört mig för på olika GPS men jag tycker inte att personalen kan ge mig några bra svar. Nu kan jag inte så mycket själv om GPS och då är det inte lätt att riktigt veta vilka funktioner jag är ute efter.

Jag ska ställa några dumma frågor här:

- Kan man lägga in rutter på eTrex Legend? Hur många?
- Vad innebär brytpunkter?
- Vad menas med att en GPS kan kopplas till
programvara för navigation? Lägger jag in rutter via
datorn?
- Vissa GPS går att ansluta till Fugawi
navigationsprogram, vad gör man i detta program?
Några andra GPS går även att ansluta till PC, vad
gör man då i PC:n?

Dessa frågor så långt!

Mot bättre vetande // Bekkis
 
Jaha, då så:

Frågor kan vi svara på, bara de ställs!

Man kan lägga in rutter i en Legend. Det kan man nog i praktiskt taget alla GPS-mottagare. En Legend kan ha 20 rutter om vardera 125 waypoints, under förutsättning att du uppdaterar till senaste utgåva av programmet i den. Uppdateringar gör man gratis via tillverkarens hemsida.

En brytpunkt är det jag kallade waypoint. Om man bara ska gå till en punkt, får man ett rakt streck från start till mål. Men ska det vara någon riktig rutt, består den av ett antal punkter, där din GPS dirigerar dig från en brytpunkt till nästa och så vidare, tills du kommer till ruttens slut.

Om du använder Garmins programvara MapSource till en Legend, vilket verkar troligt, om du vill kunna utnyttja finessen att ladda in kartor i en Legend, kan du med MapSource hantera kartor, waypoints, rutter och spårloggen med MapSource.

Program som Fugawi och OziExplorer tillåter exempelvis att man kan scanna in vilken karta som helst och sedan lägga ut rutter på den kartan och överföra dem till GPS:n. Eller så kan man vandra omkring i spenaten och sedan tanka upp spåret till datorn och där lägga det ovanpå kartan, så att man kan se var man har varit.

Därmed har jag mer eller mindre berättat om vad man gör i PC:n. Ytterligare en finess, som vissa program stöder, är att man kan använda programmet i PC:n för att beräkna kortaste eller snabbaste färdvägen (längs vägarna) från ett ställe till ett annat. Den rutten kan man sedan tratta ner i mottagaren. Det blir inte lika smidigt som med exempelvis en GPS V, som kan göra samma trick i mottagaren, men i alla fall bättre än inget.

Hälsningar
Anders
 
Allt det du räknar upp här ovan kan i stort sett alla GPS-mottagare klara idag.

Du behöver inte någon av de dyraste modellerna utan en Garmin GPS 72 eller 76 funkar utmärkt.
eTrex Venture är en prisvärd modell om man gillar eTrex-stilen.
Jag envisas med att tycka att "gamla" Garmin GPS 12 & 12XL är utmärkta mottagare och finns begagnade till hyfsade priser, särskilt nu när "alla måste ha" EGNOS.
 
Beror på vad det får kosta

Som så ofta här i livet får man vad man är beredd att betala för. Eftersom Du skriver här förmodar jag att Du har en dator. Det är bra, för det blir mycket skojigare med en GPS då. Här kommer ett långt svar med synpunkter.

Om man är beredd att betala omkring 2000 - 3000 kr (för nya grejor, kanske hälften för begagnade) får man en enkel GPS som talar om var man befinner sig. Den kan också överföra data om var man befinner sig till en dator. Det finns mycket man kan göra utan att det kostar något extra.

Man kan t ex läsa av sin position uttryckt som koordinater så att man kan se på en karta var man är. Omvänt kan man också se på kartan vart man vill komma, läsa av koordinaterna för målet och mata in dem i GPS:en. Det går att hitta gratisprogram som hjälper till med inmatningen av värdena och som kan hålla reda på mängder av sådana mål, som man brukar kalla waypoints på modern svenska.

Även de enklaste GPS:erna kan också lagra ett "spår" (på nysvenska ett track) som talar om hur man har förflyttat sig, och det går att hitta ganska billiga program som kan rita upp dessa spår på datorskärmen.

Man kan också kosta på sig ett program som t ex OziExplorer eller Fugawi (jag har glömt hur det stavas). I dessa program kan man läsa in kartor som man antingen köper (vilket kan bli rätt dyrt) eller scannar in själv (vilket kan ta en massa tid). Sedan kan man t ex rita upp sina tracks på kartan och alltså se exakt hur man har förflyttat sig. Omvänt kan man pricka in sina waypoints på kartan i datorn och sedan överföra värdena till GPS:en. Man kan också lägga upp rutter som består av ett antal delmål på väg mot slutmålet. (Det går i och för sig att lägga upp rutter utan kartprogram, men det är en rätt omständlig uppgift.)

Om man har en flyttbar (helst bärbar) dator kan man också låta GPS:en rita in på kartan på skärmen exakt var man befinner sig för tillfället. Man kan då följa hur man förflyttar sig över kartbilden.

Om man lägger på ett par tusenlappar kan man få en GPS där det finns möjligheter att lagra kartbilder i själva apparaten. Man får då punga ut med någonstans mellan 3500 och 6000 kronor, plus kanske 2000 för en CD med kartor. Sedan laddar man (med hjälp av en dator) in de kartavsnitt som man behöver i GPS:en. Då kan man se var man befinner sig, utan att behöva använda någon dator. Om man skaffar lämplig kart-CD får man också med gatunamn och -nummer samt en massa nyttiga platser som restauranger, bensinstationer osv. Det går också att söka efter en viss adress i själva apparaten, och sedan pekar den ut riktningen och avståndet till målet.

Med lämplig kart-CD inladdad i en dator kan man också låta det medföljande programmet räkna ut bästa väg mellan två punkter. Resultatet ritas upp på kartbilden på dataskärmen, men det kan också överföras till GPS:en i form av en rutt. Sedan kan man utan datorns hjälp få vägledning av GPS:en fram till målet.

Om man lägger ytterligare ett par tusen kronor får man en GPS som kan beräkna en sådan vägbeskrivning utan hjälp av en dator. Man matar in var man är och vart man ska, så pekar GPS:en ut vägen mot målet. Om man skulle köra fel räknar den om vägen så att man alltid kommer rätt (påstås det, jag har aldrig provat själv)

För ytterligare ett antal tusenlappar får man en liknande GPS med större skärm, och dessutom i färg. Och för ytterligare många tusenlappar får man ett system för inbyggnad i bilar, med massor av funktioner.

Det var många ord. Kanske kan de vara till hjälp för den som inte har någon aning om vad som finns och vad man kan göra med en GPS. Man kan ha massor av nytta av (och kul med) en enkel begagnad GPS för en tusenlapp och ett eller några gratisprogram.

Men det blir ännu mer användbart (och kanske ännu roligare) med en GPS med möjlighet att lagra kartor.

För att kosta på sig en GPS som själv kan beräkna bästa vägen mellan två punkter tycker jag nog att man ska ha ett riktigt behov, t ex genom att man far mycket bil i tjänsten till obekanta adresser

Anders
 
Re: Beror på vad det får kosta

ALj; sa:
Om man lägger ytterligare ett par tusen kronor får man en GPS som kan beräkna en sådan vägbeskrivning utan hjälp av en dator. Man matar in var man är och vart man ska, så pekar GPS:en ut vägen mot målet. Om man skulle köra fel räknar den om vägen så att man alltid kommer rätt (påstås det, jag har aldrig provat själv)
Stämmer utmärkt. En GPS V med autorutt för under 8000 kr inkl. Europakartor och datakabel tycker jag för övrigt är klart prisvärd.

Men om jag skulle ut och vandra skulle jag istället prioritera liten storlek och låg vikt och hamnar då troligen i Garmins eTrex eller Geko-serier. Möjligen i kombination med Sportmanships kommande Friluftskarta om jag valt en enhet som klarar kartor och jag plötsligt fick mycket pengar över.

Tycker det var en bra genomgång du gjorde där Anders. Den skulle platsat i en FAQ om det funnits någon...
 
Re: Re: Beror på vad det får kosta

PR; sa:
Tycker det var en bra genomgång du gjorde där Anders. Den skulle platsat i en FAQ om det funnits någon...

Håller med Pelle Rindar att Anders Ljungströms beskrivning borde platsa på ett bättre ställe. Kanske bara med tillägget några länkar. Enligt mitt tycke är några bra länkar i sammanhanget, utan inbördes ranking

Lantmäteriverket http://www.lantmateriet.com
Solteknik http://www.soltek.se
Garmin http://www.garmin.com
Sportmanship http://www.sportmanship.se
Magellan http://www.magellangps.com/en
Axhede & Hansson http://www.axhedehansson.se
OziExplorer http://www.oziexplorer.com
Fugawi http://www.fugawi.com/indexcom.html
Clover http://www.clover.se


+ någon /några länkar till dom gratisprogram Anders tycker är bra.

Ett bra ställe vore kanske http://www.utsidan.se/utrustning/artiklaralla.htm men Anders, kolla med Christer Lindh om han har något bättre förslag

/Per Brune
 
Och det finns GPS för handdatorer

Det finns även programvaror och GPS-mottagare för handdatorer, Compaq iPAQ, Palm, m fl.

GPS-mottagarna ansluts antingen med kabel eller bluetooth till handdatorn eller så utgör GPS-mottagaren en "jacka" som man stoppar handdatorn i, så att handdator och GPS blir en bärbar enhet.

Programvarorna är ofta "syskon" till program för PC. Med dessa kan du visa dina kartor (köpta eller scannade) på handdatorn och se position waypoints, rutter och färdspår och utbyta information mellan handdator och PC. I praktiken betyder det att du måste köpa programmet för både PC och handdator.

Det finns även flera olika vägvisningsprogram till handdatorer, som och med bild och ljud leder dig till målet.

Om du redan har en handdator för andra ändamål är kanske detta något att fundera över. En sådan lösning lämpar sig dock mindre bra för avancerat friluftliv (vatten, damm, stötar) och de förbrukar ganska mycket ström.

Du måste med jämna mellanrum ha tillgång till ström för att ladda handdatorn eftersom den inte innheåller utbytbara batterier (eller bygga någon form av batteripack, som du bär med dig).
 
Jag undrar om ni vet om det finns något program med stora och medelstora svenska vägar (tex resplan) (eller mer detaljerade) där man kan automatiskt generara en rutt mellan två orter och sedan föra över den i gps:en?
 
mr_cobra; sa:
Jag undrar om ni vet om det finns något program med stora och medelstora svenska vägar (tex resplan) (eller mer detaljerade) där man kan automatiskt generara en rutt mellan två orter och sedan föra över den i gps:en?
Beror på vad du har för GPS men Garmin MetroGuide Europe är väldigt detaljerad (har aldrig hittat en farbar väg som är för liten att vara med) och funkar till många Garmin GPS:er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...