Vilken GPS ska jag köpa?

mr_cobra; sa:
Ok, men kan metroguide räkna ut närmaste rutt, snabbaste rutt etc? Jag har en Garmin 176c
Javisst, det finns ett antal inställningar (snabbaste eller kortaste väg, saker att undvika och hastigheter på olika vägtyper) man kan göra för att styra hur rutten skall väljas. Om du köper se till att du får den senaste, version 5 så att du får kartor över hela Sverige (i version 4 täcks bara den södra halvan och i ännu tidigare versioner finns inte ruttfunktionen med). Om du sedan tidigare har någon gammal version av MG Europe kan du fram till den 31/8 utnyttja detta uppgraderingserbjudande: http://www.garmin.com/whatsNew/currentpromotions/MGEuroUpdate.pdf

Om du sedan har eller köper ett minneskort till din 176C blir den ju dessutom bra mycket roligare med samma detaljerade kartor nedladdade så du ser exakt var du är på skärmen och du kan då också söka efter adresser eller andra intressanta platser direkt i enheten.
 
Med riktigt långa rutter kan antalet waypoints per rutt i GPS:en bli en begränsning men det kan säkert någon som har en sådan enhet förklara för dig hur det då blir. Jag har en GPS V som jobbar på ett annat sätt så jag kan inte kolla det själv.
 
mr_cobra; sa:
Är European city select och metroguide samma sak?
Nej, CitySelect är till bara för GPS V och några andra speciella enheter medan MetroGuide funkar till de flesta moderna Garmin. Likheterna för användaren är ganska stora men till din enhet skall du välja MG Europe.

CityNavigator är också en systerprodukt men uteslutande avsedd för StreetPilot III.
 
Åter till ruta 1

Hej Bekkis!

Diskussionen handlar nu visst om saker som inte har så mycket med ursprungsfrågan att göra. Mitt svar till Dig är att de enklare modellerna av GPS-mottagare räcker mycket väl. En synpunkt på valet som inte har nämnts är batteriåtgången och vikten.

Jag har en Garmin 12 sedan snart fyra år och har inte längtat efter att byta upp mig. Eftersom jag inte reser mycket längs obekanta vägar har jag inte användning av inbyggda kartor. Inte heller elektronisk kompass eller barometer/höjdmätare är något måste för mig. 1024 punkter i track-minnet är inte så mycket men räcker bra långt. Alternativet till Garmin 12 är för mig eTrex grundmodellen. Fördelen med den är att den nöjer sig med två batterier för ungefär samma tid som 12-an med fyra. Vikten är också mindre. Går man bara dagsturer på fjället och kan ladda på natten är det ingen nackdel med fyra batterier, men för en långvandring i strömlösa trakter betyder ju vikten av reservbatterier mer.

Båda går att ansluta till dator för att spara waypointer och den väg man gått, med hjälp av de gratisprogram som finns, t.ex. TrackMaker som också klarar inscannade kartor, om man inte vill köpa sig något mera proffsigt.

Memme
 
Ang: Åter till ruta 1

Appropå basmodeller så tycker jag att GPS 72 (12:ans efterföljare) är vettig. Har själv en GPS 12, men svärfarn köpte en GPS 72 för ett par veckor sen. Den har alla grundfunktioner. Trevlig skärm, men är lite stor till formatet, men lättare än GPS 12.
 
Ruttbegränsning

Om man försöker pådyvla en Vista (exempelvis) en rutt, som innehåller fler waypoints än vad mottagaren tillåter (125 i detta fall, 50 med tidigare firmware), klipps rutten helt enkelt av efter den sista waypoint som fick plats.

Om man har anledning att befara att det ska rinna över, får man antingen kontrollera i mottagaren, eller ladda tillbaka rutten till datorn, så att man kan se om den kom med i sin helhet eller ej.

När jag skaffade min GPS visste jag inte riktigt vad jag skulle ha den till, men förmågan att leta upp en gatuadress (med lämplig MetroGuide inladdad, vill säga) har jag funnit mycket värdefull, liksom att man kan hitta vissa hotell, deras telefonnummer osv. Men det kvittar ju för den som bara ska drälla omkring på nåt fjäll nånstans.

Anders
 
Priser

Jag tittade i dag på Garmin-priserna hos GPS Warehouse http://www.gpsw.co.uk/ och fann följande.
GPS 12: 125 pund
eTrex: 115 pund
GPS 72: 150 pund

Tillkommer frakt 10 pund, men ingen tull eller moms. Och pundet står för dagen i kursen 12:92. Jag har inte kollat priserna på någon annan sajt eller hos någon butik.

I övrigt sägs det att eTrex har en något sämre antenn, men det gör ju inget på fjället, om man inte är nere i den allra djupaste dalen. Det blir kanske en 72-a om jag skulle mista min kära 12-a ...
 
GPS med Mac

ALj; sa:
Som så ofta här i livet får man vad man är beredd att betala för. Eftersom Du skriver här förmodar jag att Du har en dator. Det är bra, för det blir mycket skojigare med en GPS då.


Jag undrar om någon har erfarenhet av att koppla ihop sin GPS med en Mac. Det lär ju finnas program som simulerar Windowsmiljö till Macen. Men hur går det med kablar och kontakter? På min Mac finns bara USB och FireWireanslutningar. När jag kikade på till exempel en Silva Multinavigators datorkontakt var det en sådan där gammal seriell PC-kontakt som aldrig funnits i Macversion. Finns det inte modernare doningar – och förstår datorn och programmet var den ska leta efter GPS:en om man nu lyckas hitta en USB-kontakt till den?

Eftersom jag gärna vill ha höjdmätare i apparaten funderar jag på antingen en Etrex Summit eller ovanstående Silva. Är det någon som har fått det att funka med någon av dem?

Någon påstod att Silvan hade bättre mottagning om man befann sig i till exempel tät skog. Någon som har erfarenhet av det?
 
Ska väl gå

Nu har jag ingen Mac, men i alla fall:

Det finns program som VirtualPC, som exempelvis tillåter att man kör MapSource, så att man kan ladda in kartor i sin GPS, om man nu har köpt en modell som kan ha kartor.

Det finns omvandlare USB <-> RS232, så att det går att kommunicera med vanliga prylar även från en Mac.

Summit är mindre och smidigare, men Silvan har en annan typ av antenn, som är känsligare.

Anders
 
Det finns ett utmärkt program till Mac "MacGPS Pro" som visserligen kostar en liten slant men funkar utmärkt.
GPSy är oxå för Mac o funkar utmärkt.

kolla på http:joe.mehaffey.com

Beträffande kabel så är det lätt som en plätt att göra en mellankabel från D-sub till mack-kontakt, enklast är att slakta en Mac-kabel o löda dit en 9-polig D-sub.
Någonstans i gömmorna hemma har jag kopplingsschemat för Garmin till Mac.
Lite knepigare blir det väl om man kör endast USB men det går att lösa oxå.

/ Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.