Vilken (god) maträtt tar ni alltid med er ut?

Äppelkärlek (torkad och sedan tillagad) har blivit ett måste som en av middagarna på fjällturerna de senaste fyra åren. Sidfläsktärningar, äppelbitar, purjolök och mycket timjan steks och äts med potatismos. Vill minnas att rätten fanns som recept i Allt om Mat på 70/80talet.
 
Preferenserna ändras med tiden. För ett par år sedan skrev jag i denna tråd att chili con carne alltid var med, men den har numera ersatts som favorit.


Nya middagsfavoriten är "mosbricka".
1 st kryddig ölkorv a 50 g.
80 g pulvermos.
100 g bostongurka (kanske 10-15 g efter torkning).
20-25 g rostad lök.
2 portionspåsar ketchup.

Korven skivas upp hemmavid.
Tillsätt varmt vatten och låt stå fem minuter.
Rör sedan ner den rostade löken och tillsätt ketchup.

Gott, mättande och enkelt.
Puritanen tigger såklart åt sig en äkta papplåda från kiosken =)
 
Preferenserna ändras med tiden. För ett par år sedan skrev jag i denna tråd att chili con carne alltid var med, men den har numera ersatts som favorit.


Nya middagsfavoriten är "mosbricka".
1 st kryddig ölkorv a 50 g.
80 g pulvermos.
100 g bostongurka (kanske 10-15 g efter torkning).
20-25 g rostad lök.
2 portionspåsar ketchup.

Korven skivas upp hemmavid.
Tillsätt varmt vatten och låt stå fem minuter.
Rör sedan ner den rostade löken och tillsätt ketchup.

Gott, mättande och enkelt.
Puritanen tigger såklart åt sig en äkta papplåda från kiosken =)


Jag brukar köra en förenklad variant med hackad ölkorv och pulvermos, kallar den "tattar-lapp-kojs"
 
Äppelkärlek (torkad och sedan tillagad) har blivit ett måste som en av middagarna på fjällturerna de senaste fyra åren. Sidfläsktärningar, äppelbitar, purjolök och mycket timjan steks och äts med potatismos. Vill minnas att rätten fanns som recept i Allt om Mat på 70/80talet.
Äppelkärlek kan rekommenderas!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.