Vilken eld använder ni?

Vilken typ av eld föredrar ni?
När min far en gång för länge sedan lärde mig göra upp eld var det alltid med veden liggande i samma riktning och det är fortfarande den eld jag tycker fungerar bäst i dom flesta situationer även om det kan se roligare ut att stapla den som en pyramid.

Läser man om att göra upp eld så är det oftast pyramidformen som gäller, varför?
I mitt tycke oftast helt värdelöst.
Ibland ser det riktigt dumt ut, som när man ska lära sig att lägga tändet i sin instabila pyramid som är så gles att man kan köra igenom med bilen, i denna pyramid är det sedan en decimeter eller två upp tills lågorna från tändet kan nå veden...
Är det ett smart sätt att lära ut på?

Att lägga veden för glest tycker jag verkar vara ett av dom vanligaste nybörjarfelen i kombination med tron att en eld måste vara ordnad som en pyramid.




JL
 
Beror väl på lite vilken typ av brännbart material man har. Har man snustorr björkved spelar det förmodligen ingen roll alls hur man lägger klabbarna. Vedträn brukar jag dock lägga tre och tre i korsande riktning ungefär så här: #
Det ger fyra bra kanaler för elden uppåt, stora luftintag från alla håll och stor exponerad brännyta. Ger en snabb start på elden. När den kommit igång kan man kasta på veden hur som helst men för att elden inte ska brinna för fort lägger man dem tätare när brasan kommit igång ordentligt.

Har man bara ris och pinnar bygger jag en riten ring pytteris i botten och innerst och bygger på med större och större pinnar runt om och uppåt. Så att det ser ut som ett getingbo eller en termitstack eller något. Viktigt är att syre kan komma in underifrån och att det finns en bra kanal i mitten med mycket exponerad yta. När brasan kommit igång är det bara att kasta på.

Pyramidelden har jag aldrig varit mycket för. Det blir för långt mellan de exponerade ytorna. För mycket luft i bränsleblandningen helt eneklt.
 
När man ska tända elden är väl pyramid-varianten smidigast att göra med småstickorna man använder då, fräsmt eftersom lågorna då kommer åt på bägge sidor av stickorna och luften kommer in ordentligt.

Men sen när elden väl brinner brukar jag inte vara så nog med hur veden ligger. När jag lägger på ett nytt vedträ så lägger jag det där det ser ut att behövas.

En pagod kan vara vettig om veden är sur, men den har nackdelen att den brinner väldigt "momentant". Den må ta tid på sig att ta sig men den brinner mer och mer tills den når "toppen" och sen falnar den tills den slocknar.

Lägger man alla vedträn åt samma håll är det ju väldigt viktigt att inte lägga på för mycket, eftersom då stryper man lufttillförseln.
 
Det beror ju som sagt på vilken ved man har att tillgå. Riktigt tjärrik torrved är ju svårt att misslyckas med. Ett tips är dock att använda sig av de torra kvistar från gran och tall som "knäpper till" när man bryter dom. När jag samlat ihop tillräcklig mängd bryter jag dom mitt itu så att man får en lite tjockare bunt. I ena änden pular jag in lite näver (inte tjockt näver utan de flagor man lätt kan riva från trädet) och tänder medan jag håller bunten i handen. När den tagit fyr lägger jag ned den på marken och lägger sen på tunna pinnar och sen allt större efter hand. När man väl fått en bra grund tycker jag nog det är bäst att lägga veden i samma riktning, vilket jag tycker har några fördelar: Man behöver inte såga/hugga upp i "rätta" längder det e bara att skjuta in efter hand. Man får även en längre brinntid - en "riktig" stockeld av tre större torra stockar kan brinna en hel natt på det sättet.
Om man gör en liten "tillfällig" eld tycker jag det är smidigt att lägga pinnarna i en fyrkant, liknande en liten stocktimrad stuga. En sån konstruktion blir mer stabil än pyramidvarianten.

MVH
David
 
Stjärneld

Jag tänder med pinnarna i fyrkant eller pyramid. Sedan eldar jag med stjärneld, dvs pinnarna ligger in i elden från alla håll. Fördelen är att man kan reglera elden genom att peta in resp dra ut pinnarna när man vill vilket sparar bränsle. Man kan då också använda pinnar och mindre stammar i längre längder utan att kapa dem.
/Hans
 
Ska väl tillägga att jag sällan eldar med kluven ved utan tar pinnar och mindre stammar etc.
Tänder gör jag nästan alltid med näver eller torrt granris, så ofta att jag inte ser andra tänden utan kan gå långt för att få tag i det jag vill ha istället för att ta tex torrt gräs eller vad som nu finns närmast.
Nu finns iofs nästan alltid näver eller gran att tillgå och gör det inte det har jag ofta med mig men det är ändå en spärr att vilja använda just dom två.
Jag tycker det ser direkt dumt ut när man plockar med gräs, löv eller något annat tände.
Om det fungerar så är det ju bra så det är bara att lära om men gammal hund har svårt för det.
Fler som har samma ovana?



JL
 
Ja för tusan

Funkar det så funkar det. Men jag förstår inte varför du sällan delar vedträna, då elden tar sig bättre om den får kontakt med fibrerna. Å andra sidan så måste man väl inte få upp en eld på två röda, det kanske bara är lite mysigt om det tar tid.

Jag vill passa på att slå ett slag för nyingen. Alla här lär väl veta vad det är för nåt, men för säkerhets skull. En stor, tjock vedklabbe, dela på mitten, lägg ena halvan i eldstaden, lägg två vedträn ute i kanterna, fyll på med tände och tjockare stickor etc i längs med hela träet, lägg den andra halvan ovanpå. De två platta delarna ska såklart ligga mot varandra. Utomordentlig om man vill ha värme under en lång natt. Rör runt lite i askan på morgonen och blås igång glöden som ligger kvar: Voila, ny eld.

/Thomas
 
Pyramid

En pyramideld brinner fortare och är därför att föredra i början tills man fått upp en bra grund då man kan lägga på veden efter behag. Jag startar alltid med pyramid för att sen övergå till mer liggande varianter efter hand.
 
Kluven

Jo helt klart brinner det bättre med kluven ved, bara det att jag inte alltid har en yxa i fickan när jag är ute.
I kajaken ligger den oftast med men man klyver ju inte vad som helst heller, i skärgård har man ju inte samma tillgång på ved som i storskog och eftersom det blir mycket skärgård för mig blir det relativt lite kluven ved.
Dessutom är det sällan läge att klyva stor ved för den lilla snabba brasan, mer en lägersyssla i mysiga skogen än lunch i kustbandet.

Men snygg (viktigt, en eld får inte vara ful och skräpig!) eld med kluven ved i storskog... Blir det bättre än så?



JL
 
Hur elden ser ut beror på:
1. Tillgång till brännbart ved
2. Vilken funktion har elden
3. Hur många är man på lägerplatsen.
4. Skall man stanna länge.
Jag har aldrig klyvit ved annat än till kaminer och spisar. Ute är det liggande stockar i samma riktning - nying.
Om jag varit ute ensam har det alltid varit en lite eld. Är veden sur så glesar man lite så det brinner bra.
När jag sov i en näverkåta en sommar visade renskötarna mig hur man underåller en rökeld i kåtan. En snustorr vedklabb som låg på de varma glöden och pyrde, räckte i flera timmar. Sedan satte man dit en ny som började pyra.
Eld efter behov // Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-03-17 kl 22:55]
 
Åter till ursprungsfrågan

Om jag förstått det rätt ville du ha svar på varför pyramiden används i början av en eld.

Pyramiden är mycket bra för att starta en eld . Orsaken är att värmen stiger uppåt och att kluven ved i pyramidform ger en stor yta för värmen att verka på, samtidigt som värmd volym är mindre än vid pagoden.

Därav följer att den också är det kanske bästa sättet att hålla igång en eld med fuktig ved (använder värmen för att torka). Självklart är den därför också ett sätt att snabbt göra slut på tillgänglig ved, varför andra brastyper är att föredra då du väl fått en tillräcklig värmemängd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.