vilken ände på stavar?

Jag har nyss köpt ett par stavar. Men jag vet inte när man ska använda gummipiggen och när man ska använda hårdmetallpiggen under. Kan någon hjälpa mig?
 
Beror på

Det beror nog på vad du skall göra:

Åka inlines, rullskidor, längdskidor, utför eller om du skall gå sk. stavgång. I det sistnämnda fallet anser jag att du gjort en "tabbe". Behöver du verkligen stavar för att ta en promenad? Stavarna ger dig ju en onaturlig gångart och är lite för mycket "hjälp" för kroppen. Det är nog bättre att gå i obanad terräng istället. Dels är det omväxlande och dels ger det kroppen träning i balans och du använder även små muskler som inte kommer till användning i platt gång.

Skall du åka rullskidor, inlines så är ju gummistavarna att föredra. Då blir det inte lika stötigt på kroppen, asfalt är ju hårt. Skall du åka längd får du ju bra grepp med metall, även på ispartier.
 
Stavgång

Stavgång ser ju väldigt löjligt ut, jag kan inte tänka mig att knata runt Bulltofta-fältet i här i Malmö med ett par stavar.

Men det är (rätt utfört) en väldigt effektiv träningsform. Dels för kondition och dels för att träningen är relativt lik skidåkning, till skillnad från t ex löpning. Så om du inte tycker det är pinsamt, leta upp närmsta rejäla slalombacke och börja knalla upp i backen i raskt tempo. Grym intervallträning.

/Håkan

PS Jag kör rullskidor med hårdmetallspetsar, som jag slipar med jämna mellanrum. Det ger bättre bett i asfalten än gummiploppar. 2-3 omgångar spetsar räcker en säsong.
 
Stavgång

Stavgång är en de bästa träningsformerna som finns.
Höjer förbränningen(ca 30 - 40%)och kondisen effektivt. Förutsatt att man också jobbar med dem.

Tränar alltid med dem innan fjällturer osv. Mina jämnåriga kompisar som fortfarande envisas med jogging ser jag mest gå omkring skadade. Knän mm, så man kan undra vad en sådan träning är värd efter ca 40. (för de flesta).

Jag har hårdmetallspetsar på mina och använder inte "gummiplupparna". De går ändå bara sönder. Hårdmetallspetsarna håller tydligen både för asfalt och fjällens blockterräng.

Mvh Björn

PS! Själv har jag äntligen kommit upp i den ålder då jag "högaktningsfullt skiter i" om något ser fånigt ut eller inte. Det är min ensak, så jag använder stavarna för mitt eget välbefinnande.
 
Riktig stakning?

Gummiploppar är inget för riktig stakning på asfalt. Där är det knappt att ens hårdmetalspetsar står pall (jag får slipa mina efter ca 5 mils åkning). Gummispetsar kan kanske fungera vid stavgång då man sätter i stavarna lite mer försiktigt, men även då torde de slitas ut ganska fort.

Peter
 
Inte mig emot

Tycker inte stavgång bör avfärdas pågrund av att det är "fånigt", det var inte MIN mening i alla fall. Var själv uppe i Tärnaby för några veckor sedan och såg "skidhögskolans" elever trava upp och ned i Ingmarbacken. Men som vanlig motionsform ser jag ingen större skillnad i stavgång och gång i obanad terräng. Siffor som säger 30-40% MER FÖRBRÄNNING antyder nog att man skall jobba rejält med stavarna när man går på vanlig plattmark. En tur i obanad terräng där man får lyfta lite på fötterna ger sökert samma "ökning" i förbränning. Argument som detta är ju ett bra sätt att SÄLJA stavar på. För vad skall handeln annars hitta på när det framgår i undersökning efter undersökning att det inte är gym och dyra redskapssporter som gör bäst för den allmäna konditionen och hälsan utan "vanliga" enkla saker som långpromenader och simmning, aktiviteter där du inte behöver någon speciell utrutsning alls... Att börja kränga Walkingstavar i kompositmaterial är ju en ganska slipad form av marknadsskapande :)

Att jämföra joggning och gång är inte heller rättvist. Självklart "sliter" löpning på hårda underlag mer på en otränad kropp, än att gå. Gång är därför en utmärkt aktivitet om man vill komma igång.

Det jag ville påpeka är bara att jag anser det vara en hysteri kring just stavgång. Kan de få ut folk i spåret är väl det en god gärning, men jag anser inte att det behövs "pinnar att hålla i" för att få den motion som behövs. Se inte ALLT som träning, att gå i skogen stärker ju BÅDE kroppen och den så viktiga själen

:cool:

PS. Rådet om gummispetsar gällde nog bara "nybörjaren" på inlines/rullskidor. Att ha dessa som stöd när man inte åker så långa sträckor är nog att föredra, men jag kan förstå er storkonsumenter att hårdmetallspets är bättre i långa loppet.

[Ändrat av Buda 2001-09-19 kl 10:18]
 
Attack

När jag och Jennie var ute och flanerade på stan idag blev vi upphunna av detta trevliga par som i hurtig fart kom slammrande med sina pinnar lojt glidande mot asfalten... Förstår fortfarande inte varför man skall ha stavar när man är ute på lördagspromenad, men å andra sidan förstår jag inte heller det där med matchande klädsel så jag kanske inte fattar någonting alls... :)

Kom gärna med era bästa stavtips!

Umeå 2001-09-29

stavgang.jpg
 
Stavgång ger inga 30-40% ökad engergiförbränning

De utförliga tester som utförts och som redovisades i TV häromkvällen visade att det inte är sant att energiförbränningen ökar 30-40% vid stavgång. Ökningen ligger väl under 10%, i vissa fall endast 3%.
Att sedan stavtillverkarna vill sälja 700 kr stavar med sådana argument till lättlurade motionsnoviser är väl självklart.
 
Stavar

Vid 'alpin' vandring är stavar ett utmärkt hjälpmedel. Inte nog med att studier visar att de fyller ett kardio-vaskulärt värde, de underlättar din vandring. 'Gummiplopparna' använder jag nästan jämt, de ger grepp på stenar och i grus/lera. Man får räkna med att köpa nya efter en längre vandring, men det är det värt. Jag använder stavarna ute terängen, så jag kan inte säga varför man behöver dem på lördagspromenaden, men i fjll och alper är de ett _stöd_ och gummiplopparna är på....
 
Motionsnoviser?

Detta var tydligen tydligen ett ett intressant ämne att debattera.

Att se 60 - 70 åringar (och naturligtvis både yngre och ännu äldre) energiskt hålla på med stavgång och därmed "förlänga" motionsdelen av livet trots att knän, ryggar mm tidigare lagt hinder, skulle inte jag drista mig att kalla motionsnoviser.
Det låter enbart inskränkt och elitistiskt (i mina öron).
Om det sedan höjer förbränning 30-40% (enligt vissa) eller 20-30 % (enligt Apotekets tidning) eller endast 10% är väl i sig tämligen ointressant. Det beror ju på hur man jobbar med dem. Man jämför ju med en vanlig promenad i grunden.
Självklart hänger tillverkare av stavar på. Det är väl inte konstigare än att vissa skoförsäljare försöker sälja joggingskor till joggare. Jag kan inte se det suspekta?

Det viktiga är att folk rör på sig och därmed håller sig friskare.
Själv använder jag stavar i terräng och branta uppförsbackar för att träna snabb gång uppför och samtidigt låta stavarna "dra" mig uppför. Risken för fall reduceras ju också.
Detta har jag en stor nytta av vid ex toppturer i branta berg. Framförallt i lös blockterräng.

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.