Vilka tumvantar ska jag välja?

Hade tänkt skaffa mig ett par varma tumvantar att ha till lite diverse vinteraktiviteter, bl.a. isfiske.
Utbudet är ju dock enormt, och jag har lite beslutsångest...
Jag har bl.a. tittat lite på följande modeller, och vill ha lite synpunkter.
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=89562
och
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=65284

Hur pass varma är de utan någon mer vante under?
Erfarenheter om någon av dem?
Andra förslag i samma prisklass (eller billigare ;))

Mvh Olof
 
Av de två skulle jag välja Keb för att den har löstagbar innervante samt är längre. Själv har jag två olika skaltumvantar, en försvarets och en i gtx, samt en uppsjö med innervantar i olika tjocklekar. Funkar till alla aktiviteter även foto.
 
Ofodrade skal skinn använder ego mest, räcker oftast när man skidar och går. Beroende på rastaktiviteterna kan behöva både fingervantar och tumvantar, FM körde gärna med trefingersvarianten vilken gör att man kan fippla delvis med apparater.
Av de två visade är Keb den mest funktionella men titta på överskotten oxså FMs skal och foder är bra grejor, till en rimlig peng. För blöt vårsnö har ego oxså ett par Skalvantar i GTX, är det heldagsregn finns det få som slår ett par pvc överdragsvantar som finns i mc affären.
 
JAg skulle satsa på den med löstagbar innervante också. Komplettera med flera olika innervantar till så klarar du dig på alla sätt.
 
Trevligt med så snabba svar :)
Men hur funkar då keb till ex. isfiske, utan något mer skal innanför?
Vill ha något varmt att stoppa mina blöta händer i när jag släppt tillbaka gammelgäddan ;)
Hur mycket väta tål dom?
 
Skulle definitivt satsa på Keb om inte priset har nån större betydelse. Har det det skulle jag gå på försvarets. Antingen den vita helt i skinn eller den gröna i tyg och skinn.
 
Jag har haft hestras fjellvåttar. De är bra. Nu använder jag ett par omsydda försvaretstumhandskar.
4263314000_7ef62600d9.jpg


Förlängde manschetten, satte på en spännrem över handleden och en gummistropp i slutet av manschetten. Sydde också på lite fårpäls över handryggen (diffuserar vinden något). Har stickade foder eller hemsydda filtfoder under. Om det är kallt alltså, annars har jag bara ullfingervantar eller ingenting. Manschetterna och fodrena har naturligtvis öglor isydda så man kan hänga upp dem på tork. Kostnaden var försumbar, tror handskarna kostade 20 kronor eller nåt sånt.

Ska göra ett par till snart, men då med fingerhandskar, det duger gott här nere på västkusten.
 
Skulle som Gro också slå ett slag för Hestra Fjellvotten. Jag fick dem rekommenderat inför Mont Blanc och hade dem även på Keb i -27 när vi åkte skidor. Funkade suveränt.

Med Ludvika-vantar i är de testade i -40 med gott resultat.
 
Självklart Keb-vanten. Löstagbartfoder tycker jag är ett måste, annars blir det ju väldigt svårt både att torka vanten och anpassa fodret efter vädret. När du stoppat i fodret funkar vanten som en med fast foder i.

Vill du ha nåt som passar att plocka med blöta saker kan du komplettera med en tunn skalvante i nåt vattentätt tyg. Men jag upplever själv att det blir väldigt svettigt i vattentäta grejer och på vintern finns det oftast inte nån anledning till att använda det (det regnar ju inte. förhoppningsvis).
 
hej
försvarets vita tumskinnvantar som skalvante sedan en lovika tumvante innanför (den värmer även lite fast den är lite blöt)
vid jakt kör jag militärens tuminnervante med slits för pekfingret som innervante på högern
vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 24
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...