Vilka skidor?

Hej!

Jag är en ganska avancerad slalomåkare, men kan ingenting om utrustning. Jag har bestämt mig för att investera i ett nytt par skidor, och jag är ute efter en proffsmodell.

Kan någon tipsa mig om skidmodeller som skulle kunna passa mina behov? Jag söker kvalificerade råd, det är ju en ganska stor investering, så man vill ju gärna att det blir rätt.

Tack på förhand!

Ylva
 
Freeride.nu

Trots att utsidan är mycket bra på mycket finns det alltid andra sidor som är bättre på vissa saker.

Freeride.nu har mycket recensioner och ett kunnigt forum om man orkar stå ut men mycket 15-18 års snack om vem som är ballast.

/R
 
Själv kan jag inget om slalomskidor men det brukar finnas artiklar och recensioner i "Åka Skidor". Tidningen finns kanske på ditt bibliotek.
 
Cinzano; sa:
Hej!

Jag är en ganska avancerad slalomåkare, men kan ingenting om utrustning. Jag har bestämt mig för att investera i ett nytt par skidor, och jag är ute efter en proffsmodell.

Kan någon tipsa mig om skidmodeller som skulle kunna passa mina behov? Jag söker kvalificerade råd, det är ju en ganska stor investering, så man vill ju gärna att det blir rätt.

Tack på förhand!

Ylva

De senaste 2 numren av Åka Skidor hade test av olika typer av skidor.

Jag tror att om du letar bland de lite mer avancerade skidorna, nästan oberoende av märke, så hittar du bra skidor. Sen är det en smaksak vilken du skall välja beroende på hur du åker, var du åker.

De flesta skidorna får bra betyg i testerna, så läs dem och fundera. Gå till olika affärer och prata med säljaran. Om det är seriösa affärer typ. Adams, Udéns, Alpingaraget etc. så får du bra råd och hjälp.

Lycka till
Henrik
 
Prova

Du kan läsa och diskutera vilka sikdor som passar bäst men för att vara säker på att du valt rätt måste du prova åka de olika modellerna som du är intresserad av. På många större skidorter får man för en mindre peng prov åka årets skidor vanligen dras den kostnaden av vid ett eventuellt köp. Ut och prova det finns många skidor som är väldigt lika men upplevs väldigt olika.
Lycka till
 
bandit B2

Cinzano; sa:
Hej!

Jag är en ganska avancerad slalomåkare, men kan ingenting om utrustning. Jag har bestämt mig för att investera i ett nytt par skidor, och jag är ute efter en proffsmodell.

Kan någon tipsa mig om skidmodeller som skulle kunna passa mina behov? Jag söker kvalificerade råd, det är ju en ganska stor investering, så man vill ju gärna att det blir rätt.

Tack på förhand!

Ylva

Är du avancerad på slalom mellan käppar eller?
Jag gillar offpist eller piståkning lite snabbare (typ sotrslalom utan käppar) och då trivs jag bra på Rossignol Bandit XX (två kryss alltså) som väl bytt namn till B2 numera. Lite tunga men annars bra. XXX eller B3 är mer renodlad offpist medan X är mer specialslalominriktad.

/Patrik
 
Skicross

Jag kan iaf tipsa om det nya "skicross"-segmentet, som egentligen är en storslalomskida med lite mer skärning, eller ett mellanting mellan en storslalomskida och en modern slalomcarver. En renodlad slalomcarver ser jag ingen vits med för normal åkning, är dessutom löjligt korta.
Skicross-skidorna är det som dagens, nya skidlärare oftast kör på (Jo, de flesta har faktiskt slutligen hajat carving) och lämpar sig utmärkt till svenska förhållanden. Märke och modell får du prova dig fram till själv.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle-j Vilka skidor för dragträning med Alaskan Malamute Skidor allmänt 7
Bylund Vilka skidor gäller nu vinter? Skidor allmänt 9
capman Vilka skidor? Skidor allmänt 1
Johan123 Vilka Åsnes för ospårat? Skidor allmänt 11
Zephyria 2-3 månader i Alperna - vilka skidorter rekommenderar ni? Skidor allmänt 8
tango Vilka bindningar? Skidor allmänt 1
bredviken Vilka skidglasögon? Skidor allmänt 5
Fjorr Skidor i Grövelsjön under mellandagarna. Skidor allmänt 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
fonkymon Vallning begagnade skidor Skidor allmänt 33
jossepanna Måste man ha olika sorters skidor, för vandring och utförsåkning? Skidor allmänt 17
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
majjen Nej inte skidor men snöskor Skidor allmänt 1
Everestbc Bärrem skidor Skidor allmänt 4
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
idamartinssons Engelberg 2013 Skidor allmänt 4
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
pikequeen Ställa in begagnat köpta skidor Skidor allmänt 12
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
abjor Hyra skidor - Snowrental? Skidor allmänt 0
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
randproject Bygger skidor i garaget! Skidor allmänt 6
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
flanell vad är detta för skidor?? *bild finns Skidor allmänt 10
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
gb Skidor i Bulgarien Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Staffan Andersson Eko-skidor Skidor allmänt 3
arctichenk Handla skidor från Tyskland? Skidor allmänt 6
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
Bo L För mjuka skidor? Skidor allmänt 6
CarolinaO Knäont och skidor! Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
Massse köpa skidor från tyskland, vart, bra? Skidor allmänt 1
nr23se köpa skidor i luleå Skidor allmänt 5
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
smen Hyra skidor/snowboard i Hafjell Skidor allmänt 1
tjuvkil Var skall jag hyra skidor i Sälen? Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.