Vilka skalbyxor rockar mest?

Skalbrallor

Måste bara börja med att säga att snön vräker ner utanför fönstret!

För användning året om skulle jag välja ett par inte så höga byxor. Salopettebyxor blir betydligt bylsigare och varmare och känns som overkill under allt annat än vintersäsongen. Använder man dessutom en längre jacka har man sällan problem med att det kommer in snö i linningen.

Jag har ett par Tierra Conrad Kain som är lätta och smidiga. Det går dessutom att ta bort snölåsen och hängslena för att få dem ännu smidigare. Jag har gore-tex varianten och redan de kan tyckas lite sköra, de har dessvärre redan gått sönder på sina ställen. Jag skulle nog inte våga lägga pengarna på nuvarande byxa i Paclite.

Jag föredrar byxor som har raka benavslut och invändiga snölås, men det är nog bara en smaksak. Det är dock vanligt på låga byxor att benavsluten är försedda med en kraftig resår och att de saknar invändigt snölås men det är nog mer en smaksak som sagt. Ett annat krav jag tycker man ska ställa är att byxan har hellånga blixtlås i sidorna. Visst de blir tyngre och det blir ytterligare en sak som kan gå sönder men jag uppskattar att slippa ta av mig kängorna eller pjäxorna när vädret fular till sig och klädseln ska förstärkas.

Mitt tips är att du kikar på Moonstone, som har riktigt trevliga grejor, Arc´teryx, dyra satan dock, eller Marmot som också har en del smidiga och lätta skalbyxor.

Lycka till

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
norröna trollveggen!

Norröna trollveggen rockar fetast! Klart prisvärda goretexbrallor som duger till allt även om de ursprungligen är gjorda för isklättring. Leta upp nån norröna återförsäljare, du kommer inte bli besviken :)

KLÄTTERMUSEN!!!

Oavsett om du vill ha ett par höga, lätta eller låga så tycker jag du ska kolla på Klättermusen.

Jag har Fimbulbyxan som är en kraftig salopettebyxa, men den är så bra skuren och så smidig att jag använder den året runt.
Jag har även cyklat mountainbike med en när det regnar som spön i backen.
Kolla bland recensionerna där jag har recenserat den.

de har även ett par låga byxor i samma tyg och ett par ultralättvikt.

MVH Niclas och lycka till med köpet.

Alternativ

Skall man använda byxorna året runt är nog klättermusen megin en utmärkt byxa. Mjukt, smidigt och tyst på sommaren gör att den nog fungerar mycket bra som vandringsbyxa. Bra föstärkningar osv gör den mycket bra på vintern. Jag har själv K-musen Fimbul och är supernöjd. Orsaken till att jag valde Fimbul istället för megin är att jag har bifrostjackan vilken är lite kortare än k-musens andra jackor.

Urban.

Megin såklart

Klättermusens Megin-byxor tycker jag är underbara. Har använt de både sommar och vintertid och är mycket nöjd. Det var de enda byxorna jag hade med mej när jag och en kompis skulle vandra från Boden till södra Sverige i våras. Började i kall vinter och kom till varmare klimat men byxorna funkade kanon överallt.

// Martin

Goretex

Jag är ett riktigr svetto, därför funkar inte Klättermusen för mig de andas helt enkelt för dåligt. Jag hade ett par Fimbul, men har nu bytt dom mot et par gamla Berghaus brallor i Goretex. Kolla om http://www.globetrotter.de fortfarande rear TNF byxor. 1600:- ville dom ha för ett par.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips