Vilka skalbyxor rockar mest?

Skalbrallor

Måste bara börja med att säga att snön vräker ner utanför fönstret!

För användning året om skulle jag välja ett par inte så höga byxor. Salopettebyxor blir betydligt bylsigare och varmare och känns som overkill under allt annat än vintersäsongen. Använder man dessutom en längre jacka har man sällan problem med att det kommer in snö i linningen.

Jag har ett par Tierra Conrad Kain som är lätta och smidiga. Det går dessutom att ta bort snölåsen och hängslena för att få dem ännu smidigare. Jag har gore-tex varianten och redan de kan tyckas lite sköra, de har dessvärre redan gått sönder på sina ställen. Jag skulle nog inte våga lägga pengarna på nuvarande byxa i Paclite.

Jag föredrar byxor som har raka benavslut och invändiga snölås, men det är nog bara en smaksak. Det är dock vanligt på låga byxor att benavsluten är försedda med en kraftig resår och att de saknar invändigt snölås men det är nog mer en smaksak som sagt. Ett annat krav jag tycker man ska ställa är att byxan har hellånga blixtlås i sidorna. Visst de blir tyngre och det blir ytterligare en sak som kan gå sönder men jag uppskattar att slippa ta av mig kängorna eller pjäxorna när vädret fular till sig och klädseln ska förstärkas.

Mitt tips är att du kikar på Moonstone, som har riktigt trevliga grejor, Arc´teryx, dyra satan dock, eller Marmot som också har en del smidiga och lätta skalbyxor.

Lycka till
 
norröna trollveggen!

Norröna trollveggen rockar fetast! Klart prisvärda goretexbrallor som duger till allt även om de ursprungligen är gjorda för isklättring. Leta upp nån norröna återförsäljare, du kommer inte bli besviken :)
 
KLÄTTERMUSEN!!!

Oavsett om du vill ha ett par höga, lätta eller låga så tycker jag du ska kolla på Klättermusen.

Jag har Fimbulbyxan som är en kraftig salopettebyxa, men den är så bra skuren och så smidig att jag använder den året runt.
Jag har även cyklat mountainbike med en när det regnar som spön i backen.
Kolla bland recensionerna där jag har recenserat den.

de har även ett par låga byxor i samma tyg och ett par ultralättvikt.

MVH Niclas och lycka till med köpet.
 
Alternativ

Skall man använda byxorna året runt är nog klättermusen megin en utmärkt byxa. Mjukt, smidigt och tyst på sommaren gör att den nog fungerar mycket bra som vandringsbyxa. Bra föstärkningar osv gör den mycket bra på vintern. Jag har själv K-musen Fimbul och är supernöjd. Orsaken till att jag valde Fimbul istället för megin är att jag har bifrostjackan vilken är lite kortare än k-musens andra jackor.

Urban.
 
Megin såklart

Klättermusens Megin-byxor tycker jag är underbara. Har använt de både sommar och vintertid och är mycket nöjd. Det var de enda byxorna jag hade med mej när jag och en kompis skulle vandra från Boden till södra Sverige i våras. Började i kall vinter och kom till varmare klimat men byxorna funkade kanon överallt.

// Martin
 
Goretex

Jag är ett riktigr svetto, därför funkar inte Klättermusen för mig de andas helt enkelt för dåligt. Jag hade ett par Fimbul, men har nu bytt dom mot et par gamla Berghaus brallor i Goretex. Kolla om http://www.globetrotter.de fortfarande rear TNF byxor. 1600:- ville dom ha för ett par.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.