Vilka bindningar skall man ha?

Funderat en stor del på vilka bindningar som jag skall, köpa. Just nu är det G3 Targa T/9 eller Rottefella Cobra R6. Men dessa 7tm som massor av er telisåker har verkar inte ge samma telis-känsla som dessa vajjer-bindningar. Och dessa Linken, nån som kan jämföra dessa olika så skulle det vara bra. Har bara åkt med billig vajjer (riva z) som var kassa, pajjade hela tiden!
 
vajer vs. platta

Det är klart att det blir lite skillnad mellan traditionella vajerbindningar (även om de flesta nu har "stela" system) och plattbindningar som 7tm, Linken och den insomnade Skyhöy. Jag har kört på Chili, Riva och Cobra av vajerbindningarna och på Skyhöy av plattbindningarna.

Uppskattar stabiliteten som plattan ger - mer direkt kraftöverföring av hela foten i sidled. Det blir ju dock inte lika förlåtande som hos vajerbindningar där det finns utrymme för visst 'fladder'. Step in är ju oxå trevligt som finns på ex Linken och utlösning som på 7tm är ju skönt för knäna.

Vad säger ni andra - för eller emot? Vilken bindning är bäst? (Brook - du kan väl propagera lite för dina 7tm ;-)...

MVH / Calle
 
Brook...

to the rescue...eller njaaa.

Nåväl, den största fördelen med 7tm är att de har utlösningsfunktion, det var det som gjorde att jag valde dem i första läget. Att de inte är så tunga, känns neutrala och att de inte äter skor är ju förståss andra fördelar.

Sen så har det ju varit en del problem med 7tm, den första generationens "strappar" gick sönder, sen så är det vissa typer av skor som inte fungerar med den senaste modellen av bindningen, som man kan läsa om här.

Men jag gillar mina 3 par...än så länge =)

Personligen skulle jag aldrig gå tillbaka till bindningar som inte löser ut, och framförallt inte till allt vad Cobror heter.

Att de numera har en plastplatta som skall motverka att skorna blir uppätna är väl bra, och jag hoppas att de har bytt ut "tuberna" i aluminum till stål istället...

Om jag bortser från mitt lilla krav på utlösningsfunktion så skulle HammerHeads eller Linken vara de två modeller jag skulle ha inriktat mig på, med viss intresse-övervikt på HammerHeads.

(Editerat: det funkar tydligen inte så bra med alltför många länkningar)

/Anders B
[Ändrat av brook 2004-02-04 kl 16:34]
 
Okej men.....

Jag kommer antagligen få ca 2-2.5 veckor snötid varje säsong, och då svider linken och 7tm bindningarna. Hur mycket bättre kan de vara, sladdret vid harvire är väl nästan obetydlig...eller??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas P Vilka bindningar? Telemark 23
thureb Vilka stighudar Telemark 4
bredviken Vilka teleskopstavar? Telemark 16
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1
EZ Vilka har g.agenturen för G3:an?? Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
sksk Vilka telisskidor? Telemark 2
Knold Vilka pjäxor??? Telemark 6
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
thomke Bindningar med touring mode Telemark 6
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
Erikk 7tm-bindningar i Göteborg Telemark 2
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
fafner Nya bindningar med pivot Telemark 10
kjelken Montering av bindningar Telemark 11
jhn Montera bindningar i samma hål? Telemark 6
pfhreak Nån som prövat Bomber Bishop bindningar? Telemark 0
Nanobell Flytta bindningar Telemark 1
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
qpg Pjäxor vs Bindningar Telemark 0
svamp linken bindningar Telemark 4
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
tbj Bindningar, hur hårt skall de spännas? Telemark 2
Görel bindningar Telemark 9
992 tips på bindningar? Telemark 0
bindningar och storlek. Telemark 2
larran Bindningar från Narvik?!?! Telemark 7
markanthus Vilken bindning skall jag ha? Telemark 9
Mountain Man Skall jag ta fram sågen ... Telemark 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.