Bindningar, hur hårt skall de spännas?

Jag undrar om det finns nån "gyllene regel" för hur
hårt bindningen (kabeln) skall spännas. Finns det något särskilt att tänka på? Jag har nyligen fått ärva ett par Chili + T1:eek:r.
 
Min regel

Tjena,

Jag har bara en sån där trist gör-som-du-själv-tycker -för-alla-gör-olika-i-alla-fall-regel; en sån där som man inte alls vill ha när man ber om råd. :)

"Spänn bindningen så hårt att pjäxan alltid sitter kvar när du vill...nästan."

Problemet är alltså att pjäxan kan slinta ur bindningen under belastning, även om det inte är tänkt så. Min tes är att just detta är det värsta som kan hända (tex. när man just har fått in gunget i det sista orörda) och regeln tar fasta på detta.

I den här typen av råd ingår det tyvärr att när man väl kan använda det så behöver man det oftast inte längre, så för att vara lite mer konkret:

T1+Riva2:
Jag blir matt bara jag tänker på det. När jag är klar med ena kabeln jag redan så arg att jag har tårar i ögonen. Riva2 passar dåligt med T1:eek:r och måste sitta hårt, och då menar jag jättehårt.

T1+Chili:
Nu åker jag mest på Chili och det är en helt annan femma. Nu behöver jag inte hålla mig hela dagen för att det är så jobbigt att ta av och på skidorna. Jag började att ha kablarna löst för att sedan skruva åt efter hand, men jag har inte behöva dra åt speciellt hårt. Jag brukar se till att det inte glappar i alla fall.

/Björn
 
Spänna hårt!!!!!!!!!!

Ok jag kör med devisen pjäxan får ej lossna vilket innebär att jag spänner min chili ganska hårt. Kanske för hårt, men det får inte ske att den lossnar.

Av de bindnigar jag testat är chilin, den som är lättast att spänna fast skon i utan att få magsår då man spänner fast den på pjäxan.

Vad som passar dig är ju helt individuellt. Se till att pjäxan ej glappar och känn dig sedan för. Det kanske räcker.

/ekke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.