Vilken bindning skall jag ha?

Hallå!

Jag ska köpa telemarkbindningar men vet inte vad jag riktigt ska slå till på?

Jag är har åkt en säsong på ett par rottefella chili bindningar men vill nu uppgradera mig lite och undrar lite...

Jag vill ha ett par bindningar som lämpar sig både i pist och offpist. Jag tittade lite på Rottefella Cobra R8, är det något man ska köpa?
 
Motfrågor

Vill du ha utlösningsbindning?

Typ av skidor och längd? Pjäxmodell?

Bindningen är ofta svagaste länken i kedjan (förutom åkaren förstås)

Thure
 
Hej

Ja utlösningsbindning vore ju fint men det är inget jag måste ha

Jag funderar på ett par Scarpa T2 i pjäxväg och ett par skidor som är allround både pist och offpist. Skidorna jag har nu är 93-63-93. Jag vill gärna ha tips på skidor också om du har något. Websidor kanske?

Jag är 175 cm lång och har ett par telemarksskidor som är 176 cm långa men det står på dem att de är 180, jag antar de mäter med själva böjen längst fram.

Fel av mig på första inlägget, det var ett par rottefella riva jag hade på min skidor
 
Senast ändrad:
Är 7TM ett eget märke av bindningar eller är det modellnamnet av någon tillverkare typ Rottefella, Garmont eller liknande. Jag kollade lite på en bindning som heter Voile Hardwire CRB som hade utlösare är det något som är bra grejer?
 
Tjena Johan!!

Ja tycker att det låter som du är inne på helt rätt spår när det gäller bindningen Rottefella Cobra R8, som du funderade över, kör på den själv och har funkat hur fint som helst. Annars så om du vill ha en utlösningsbar bindning är det nog 7TM Power som jag hört bäst om och som "thureb" rekomenderarde och även 7TM Power Tour om du kommer gå mycket på toppturer.

MVH Oscar
 
Bishop Bomber

Är "the shit" inom bindningar. Jag har haft mina i fem säsonger och då har aldrig svikit mig. Hård pistkörning, stampig offpist och lek i parken, aldrig har de gjort fel. Finns inte att köpa i Sverige, men väl på nätet. Bor du i Stockholm kan du få kolla på mina.

Martin
 
Bomber

Kan jag bara säga bra om,
Jag har ett par och är helnöjd, även om den inte är gjord för turande.
Hur som helst går det ej att köpa Bomber på deras webshop denna säsong.
De håller på och utvecklar den och under tiden är försäljningen stängd.
Jag gissar att det kommer att bli en touring mode. Det ryktas om det ialla fall.

Men den går kanske att köpa secondhand eller via någon ÅF. Hur som helst så är det den mest tåliga bindningen på marknaden med en otroligt skön aktiv känsla.

En annan bindning som inte nämts i tråden men enligt vad jag erfart är rekomenderbar är 22design Hammerhead
Jag har bara hört positivt om den.

http://www.freeride.se/review/view.php?id=3737

/ Fredrik:)
 
voile funkar bra

Jag har kört på Voile Hardwire CRB nu i två säsonger och den funkar väldigt bra, den är lik r8:an i uppförande. Har inte kört på 7tm så jag vet inte hur den är i jämförelse men det sägs att den är ngt mer aktiv. Enda nackdelen med Voile är att den ser ut som en öststatsbindning anno femtiotalet men det kan man stå ut med. Den är dessutom den enda bindningen på marknaden som löser ut vid fall bakåt.

Som jag ser det finns det ingen anledning att köpa nåt annat än en utlösningsbindning, hur stabila bomber och hammerhead än är. knän ska hålla länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Vilken bindning? Värde? Telemark 4
Ma_Fredde Vilken skida ska man välja? Telemark 5
thfc Vilken midja ska jag välja? Telemark 4
bash Vilken musik?? Telemark 65
kjelken X-scream vilken längd Telemark 1
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Isaac Montering Black Diamond bindning O1 Telemark 0
thureb Stukning vrickning och typ av bindning Telemark 2
zymotix Bindning! Telemark 1
olow Byta bindning - nya hål i skidan? Telemark 3
mumrik montera bindning Telemark 4
norppa Problem med T:2or och chili bindning Telemark 8
samme83 Byta bindning Telemark 8
JensLarsen Gnällande Riva III bindning Telemark 0
dega Byta bindning utan att borra nya hol!! Telemark 3
bootsy Ny bindning - O2 Telemark 6
Elmfeldt ny bindning - 7tm Telemark 9
eh ny bindning igen Telemark 0
baddog G3 Targa bindning Telemark 5
Elan stinger med riva 3 bindning! Telemark 0
sky hoy bindning Telemark 1
Rossignol Bandit XX, 191 cm, Chili-bindning, säljes Telemark 0
Montering av bindning ? Telemark 5
pfhreak Vilka bindningar skall man ha? Telemark 4
Mountain Man Skall jag ta fram sågen ... Telemark 17
tbj Bindningar, hur hårt skall de spännas? Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.