Stukning vrickning och typ av bindning

Råkade förra söndagen ut för en otäck stukning av högra fotleden. Jag åkte telisar med ett par 188 cm Fisher E109 försedda med Salomons BC-bindingar och Alfa Skarvet läderskidskor.

Jag fastnade på innerskidan högerskidan när jag svängde åt höger och samtidigt kom ned på platten från en slänt. Sannolikt så var högra skosulan i kontakt med skidan ända bak till klacken så att foten fixerades hårt mot skidan som skar fast i snön och det som gav efter blev fotleden och ledbanden.

Det krasade till i fotleden och gjorde ont framför allt framtill mellan fotknölarna och så var större delen av sportlovsveckan mer eller mindre förstörd beträffande utförsåkning. Framför allt så har jag ont om jag försöker gå upp på tå på högerfoten.

Bannade mig själv för att jag inte haft utlösningsbindning och plastskor. (Hade med mig ett par skidor med 7-TM bindingar men ville jämföra de skidorna med Fisherskidorna).

Ett par frågor/funderingar:

Har andra av er stukat fotleden eller ännu värre brutit den vid telemarkåkning och vad hade ni i så fall för bindningar samt skor?

Har ni några teorier om vad för svängar och snöförhållanden som är riskabla? Vilken utrustning är mer riskabel?

Thure
 
Inte så mycket artiklar

från 2000-talet som tar upp telemarkskador och jag hittar ingen artikel på medline som tar upp BC-bindingar.

I den här artiekln från Tärnaby Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. 2001 Nov;9(6):386-91. Epub 2001 Jul 25
görs observationen att fotledsskador minskat samtitigt som bruket av höga platspjäxor blivit vanligare.

Citerar abstract nedan:
"Made C, Borg H, Thelander D, Elmqvist LG.
Tarnaby Health Center, Tarnaby, Sweden.

This study evaluated telemark injuries in a Swedish ski area in terms of injury ratio, location, and causes over time. During the seasons of 1989-2000 all injured telemark skiers ( n=94) who attended the medical center in Tarnaby, Sweden, within 48 h after the accident were registered and asked to fill in an injury form. A control group of noninjured telemark skiers were interviewed in the season of 1999-2000. The most common cause of injury was fall (70%) and the injury ratio was 1.2. There was a higher proportion of beginners in the injured population, and they had a fall/run ratio of 0.7, compared with 0.3 for average and advanced skiers. Ankle/foot injuries were most common (28% of injuries) followed by knee (20%) and head/neck (17%). The ankle/foot injuries decreased from 35% to 22% in the seasons 1989-1995 to 1995-2000. Beginners had more ankle/foot injuries than skilled participants. The severity of ankle/foot injuries classified as the Abbreviated Injury Scale group 2 or higher decreased from 33% to 21% during the study period. Twenty-seven percent used plastic and 73% leather boots. We found no association between boot material and ankle/foot injuries. The proportion of high boots with two or more buckles was 51%. High boots appeared to be protective against ankle/foot injuries. The proportion of high boots increased from 24% to 67% during the study period. Thus ankle/foot injuries were the most common injury location, but have decreased over time. The severity of these injuries has also decreased. A possible explanation could be the increased use of high boots.

PMID: 11734878 [PubMed - indexed for MEDLINE]"

Observationen att plastpjäxor medför mindre fotledsskador finns också i flera andra artiklar, Tuggy ML, Ong R. Am J Sports Med. 2000 Jan-Feb;28(1):83-9 Injury risk factors among telemark skiers. och i artikeln från Läkartidningen ovan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Vandrare Klämbindning typ råttfälla i backen Telemark 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.