Byta bindning

Tjenamoss allihopa!

Jag har ett litet problem, eller jag tror att jag har ett litet problem.
Jag lyckades komma över ett par riktigt billiga telisar med tillhörande bindning. Skidorna var i gott skick men dessvärre var bindningarna något slitna. Visserligen var det bara kablarna som var slitna och de går ju att byta ut. MEN, bindningarna är de ökända pitbullbindningarna från black diamond. Vart jag än går får jag höra att bindningen är skit och att jag borde byta ut hela bindningen (jag har hört att dessa tuggar sig igenom kabelpar efter kabelpar). Är detta bara affärsbiträdena som vill tjäna pengar eller är det verkligen så?

Först och främst, är det verkligen så att dessa pitbullbindningar är så kassa att det inte är lönt att ha kvar dem? Konstruktionen ser ju onekligen helt värdelös ut ur hållfasthetssynpunkt iom att det bara är en kabel där det normalt är två!

Och om jag skall byta ut dem, hur blir detta med fästhål för nya bindningar? Finns det ett standardmått på hålavstånd eller måste jag borra nya hål och eventuellt försvaga skidan ytterligare?.

Nu är jag kanske helt ute och cyklar i mina frågor men om någon har lust att skänka ett tips vore jag tacksam.

MVH/Samme
 
Jag...

har inte åkt på Pit Bull själv men det som jag har hört och läst har inte varit av positiv karaktär...när det gäller hålen så går det att plugga igen dem (har ett par pluggade skidor själv och har inte märkt av några problem), om de inte är av "standard-tre-håls-konfiguration".

Jag skulle nog ha köpt ett nytt/annat par bindningar, vilket fabrikat och modell jag rekommenderar är inte svårt att gissa (sök på trådar om 7tm) men det finns flera andra jättebra fabrikat och modeller att välja på...men dina "hundar" skulle jag nog ta och avliva...

Nåväl, det var lite åsikter från min sida och med lite tur så kommer det fler från andra "knätofsare", hoppas att det löser sig!

/Anders B
 
Tack brook!
Min fundering nu ligger kring om det är värt att hålla på att pyssla för ett par sketna skidor som jag har. Å andra sidan så kan jag ju inte åka för fem öre men under 4 månader i schweiz så lär man ju lära sig. Eller?
Då kanske det är lika bra att slå till på ett par bättre skidor samtidigt som man skaffar nya bindningar( efter att jag lärt mig åka ordentligt) ?

som en vis man en gång sa:
fullt ös hälen lös
/samme
 
Nja...

du får inte ställa sådana frågor till mig, jag är ju en prylgalning så att jag kommer ju förståss rekommendera nya prylar ;)

Gör som du tycker dig har råd och intresse till !

/Anders B
 
Nja...

det är välan ändå rätt så Low tech! Jag har sett en massa snubbar och snubbor med sånna därna gula hockeypuckar på handleden....tror att det var nån finsk puck som hette nåt med Suunto, och de lär ju säkert ha en massa termometrar och annat (j***a) tjafs...nääää nån måtta får det ändå vara!

Våga vägra Suuntopucken!

(Just det ja, den vanliga Disclaimern...Häpp ;)!... annars så tar väl nån detta inlägg på dödligt allvar och slår ihjäl mig med en finsk gul plastbit...)

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-12-03 kl 15:24]
 
Pitbull

En devis som alltid funkar är kör tills det pajar!
Då är det definitivt dax att byta;-) Men varför byta om det funkar?

Testa jag har pratat med någon som tycket att Pitbull är helt ok, så testa...

Annars är min rekomendation undvik Rotefellas avarter till bindningar... Chilli och Cobra! Gamla Riva tycker jag personligen är bättre;-)

Peter som själv kör Riva 2/3, super telemark, G3 targa och Linken!
 
Pitbull i 5år

Jag har kört 2:a generationen Pibull sedan mina skidor var nya. 1:generationen var klenare och pulveriserades av många, därav kommer antagligen det väldigt svarta ryktet. En kamrat körde sönder x antal av den 1:a versionen.
Version 2 är rejälare, vajer-fästet och vajern lite större och tåler mer stryk, men det är fortfarande kabeln som är svagast. Tyvär är 1:a och 2:a generationens vajer inte helt kompatibel. Jag har haft mina skidor i ~5år, kört 2-3 veckor per år och bytt kablar en gång. Sista turen i förra säsongen drog jag upp skruvarna ur skidorna, så nu blir det helt nya skidor och bindningar. (7Tm och någon lätt skida)
Prøva gärna bindningarna, för jag tycker dem är sköna och då specielt i backe. Ute i lössnön så kan innerskidan ha en tendens att doppa skidspetsen, då vajern spänns under sulan på den böjda foten och trycker ner spetsen med lätt tryck. Detta är inte så stort problem i Skandinavien, då djupare lössnö inte är så vanligt här...
Bygeln back kan tvingas loss från vajern om en tar fall där skon vrider sig ut(7Tm har liknande bygel...). Har bara irriterat mig en gång en underbar puder dag då jag visste att bygeln ligger precis bredvid mig, någonstans under det halvmeterdjupa pudret.

Ditt problem är att hitta vajern, det var svårt redan för 2 år sedan...
 
PitBull

Problemet som beskrivs med att innerskidan skär ner när man har en fjäder som belastar under foten är bekant. Jag har själv råkat ut för det då jag åkte på PitBull gen.2 bindningar. Har ej råkat ut för fenomenet med G3, Chili eller Cobra bindningar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.