G3 Targa bindning

Är det nån som har testat G3s Targabindning? ser ut som en stadigare variant av Rivan. Dax för nya bindningar och min erfarenhet av Chilin är att den käkar upp mina T1:eek:r

/mats
 
Överlägsen

Absolut bästa bindningen jag åkt med. Har kört sönder Riva I, III, chili och pitbull tidigare men G3 håller.

/Mattias
 
Bäst hittils!

Jag har kört på K2 totallypiste och Targa bindningen förra säsongen i det flesta förhållanden inklusive topptur på montblanc. Totalt ca 8 hela veckor + några helger. Pjäxor crispi CX1 95%, och ett par snörskor 5% av tiden.

- De har hållit och visar inga tecken på att vara på väg att gå sönder. Kabeldragningen är utformad lite annurlunda för att den inte skall slitas.
- Fjädringen; den hemliga "patronen" skyddar fjädringen och det är en fjäder som trycks ihop - inte dras ut med risk för översträckning. Fjädringen kan bytas till olika hårdhet. Den skaver inte på sidan av mina crispi cx1 som chilibindningen gjorde.
- De har bra passform och du behöver inte spänna kabeln hårt för att ha bra kontroll på skidan.
- Materialvalet: rostfritt stål som inte kommer att materialutmattas. Det gör tyvärr aluminum.
- Kraftfull montering av en distansplatta med 4 skruvar i skidan. separat fastskruvad bindning på distansplattan.

Nackdel: eftersom monteringen är beroende av distansplattan blir det lite pyssligare för de som vill köra högklackat...

Bäst hittils...Jag har använt följande bindningar som jag kan jämföra med:
Riva I : Ok, slet en del kablar vid fotplattan, havererade efter flera år pga materialutmattning.
Riva Chili: katastrof, läs mer i dikussionen ovan angående den bindningen.
Rainy Superloop: Ännu sämre. Den är numera helpajad men höll på att förstöra mina skidor.
Pitbull - den gamla: Jag blev av med den utrustningen och hann aldrig uppleva det jag HÖRT att kabeln gick av och sköt iväg fjädern.
SkoyHoy - Har jag provat lite grann. Upplevs som stabil i farter i pisten, men är inte lika smidig som Targan i offpist. Utlösningsbindning med step in har ju sina fördelar...
 
Vikten?

Hur mycket väger Targan? Den är väl helt i rostfritt, vilket jag har för mig är en aning tyngre än aluminium (senast jag kollade var det tyngre). Jag har nämligen inte problem med att jag kör sönder bindningar (är väl för feg), däremot vill jag gärna ha låg vikt på toppturer.

Kan man få den med andra höjningsplattor än de 15 mm som följer med? För det är väl aningen lite när man ska carva hårt i pistad terräng.
 
adress G3

Höjden är totalt 21mm (skida - sula).jag har även provat att sätta en extra 15mm platta under ordinarie men gillade inte höjden. (många skruvar blir det oxå)
Vikten är okänd, men glöm inte räkna med höjplattor när du jämför. För en given styrka är skillnaden på vikt mer avhängit konstruktion än materialval - jfr med cykelramar. För den seriöse gramjägaren så finns det även en modell som kombinerar både stål,aluminium och titan: Targa T/9
Jag har köpt mina på friluftsbolaget i stockholm.
webadress G3 är: genuineguidegear.com

lycka till!
 
T1 or vilka?

Tjena !

jag undrar bara vilka T1 or du har nya eller gamla modellen och hur "käkar" den upp dina pjäxor ?

Mera ös med hälen lös
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.