Ny bindning - O2

7tm koncept

Skulle vilja säga att det ser ut som 7tm-konceptet, fast utan utlösnings mekanismen, sa nagon större nyhet var det väl inte.
Den kanske är lättare a andra sidan och ett större utbud av telemark bindningar kan ju knappast skada.

/stefan
 
Ja du Brook, den sag verkligen rejäl ut. Priset var ocksa rejält, 299 dollar är minst sagt saftigt.

Öppnings frasen är ju ocksa ganska lustig:

"Once again snowboarders are showing skiers how to do it better"

/stefan
 
Mmmm...

Craig Dostie och de andra grabbarna på Couloir (Earnyourturns.com) har i mitt tycke lite konstiga upplägg på sina utrustningstester.

Det har varit lite turbulens på telemarktips.com angående Couloirs test av Linken, där de (Couloir) menar att lätta personer i styva skor inte ska åka på Linken...vilket TTips har lite svårt att förstå...men hur som haver, det är ju skoj att se att det händer grejer på bindningsfronten, bara synd att det oftast innebär höga priser.

/Anders B
 
Couloir och Linken

Craig Dostie är på sätt och vis ärlig eftersom han är en av de få tidningsägare som offentligt har sagt att han lever i symbios med sina annonsörer som ligger i segmentet telemark/randonnée och mer eller mindre skruvar sina tester efter detta. Det är såklart väldigt få tidningar som är helt oberoende, men alla vill verka som om deras tester är helt objektiva.

Couloir hävdar tex att det är farligt att åka telis på alla skidor som marknadsförs för alpin åkning och att det i alla fall inte fungerar bra. Alla som åker med modern utrustning vet att detta inte är sant. Dvs. om en skida är bra eller inte och vilken grupp de marknadsförs för är två helt olika frågor.

Linken annonserar uppenbarligen inte i Couloir. Det är en sak om man inte gillar hur en bindning fungerar och det ska man såklart tala om. Men Linken får ensam ta kritik för saker som lika bra kunde passa in på andra bindningar:

(Fritt översatt)

* "Linken är en step-in-bindning, men man måste ändå böja sig ner och sätta fast fånglinan." Jaha, men gäller inte det för alla bindningar med step-in?

* "Linken saknar den kritiska release-funktionen." Jaha, precis som om alla andra bindningar har utlösnings-mekanism?

* "Hälstöttor ingår inte heller i paketet." Jaha, med vilka bindningar följer hälstöttor med från början?

Couloir är en trevlig tidning - i stort sett den enda kommersiella telis-tidning som finns på marknaden. Men testerna får man ta med en nypa salt. Men detta gäller såklart för alla specialtidningar där det finns starka band med annonsörerna.

Hur urvattnade är inte testerna i Åka Skidor på senare tid tex? Utemagasinets pryl-nummer? Hua...

Jag är lite tjurig idag märker jag...måste vara jetlag.

Nå väl...

/Björn
 
Re: 7tm koncept

somule; sa:
Skulle vilja säga att det ser ut som 7tm-konceptet, fast utan utlösnings mekanismen, sa nagon större nyhet var det väl inte.

/stefan

På vilket sett ser den ut som 7tm? Allting är ju annorlunda!

* Skye har vanlig fram-platta där kabeln med två fjädrar på mitten går runt framdelen. Tådelen har sluten brygga och hälstöttan sitter i skidan på hälplattan

* 7tm har utlösnings-platta fram med öppen tådel. Mittdelen är en pinne som sitter i en kevlar/gummit-matta som är infäst mitt på framdelen under foten. Den enda fjädern sitter under hälen där man också kan fästa en hälstötta, som inte sitter i skidan utan häger med under foten.

De liknar bara varandra på en punkt vad jag kan se och det är konstruktionen för att spänna bindningen runt hälen på pjäxan.

/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.