Montering av bindning ?

  • Trådstartare wallin.jonas@telia.com (Jonas)
  • Start datum

wallin.jonas@telia.com (Jonas)

Gäst
När man monterar en kabelbindning typ Riva 3 på skidorna
ska man då enbart skruva fast dom eller ska man använda något slags lim också ?


tack på förhand
Jonas
 

aktivmera@hotmail.com (Martin)

Gäst
Skruvar upp sig

Hallå!


Jag har haft problem med mina skruvar, dom skruvar upp sig när jag åker. Du bör nog ha i någon "seg" smörja i skruvhålen.
Jag vet inte om Plastic Padding fungerar?
/Martin
 

jaxbacker@hotmail.com ()

Gäst
liquisole

LiquiSole har brukats med gott resultat.


//JAx
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Man skall inte använda epoxylim, men...

...det har jag gjort flera gånger i alla fall. Och det har fungerat utmärkt. Det sägs att epoxylim utvidgar sig när det härdar, och på så sätt "spränger" skidan. ??? Jag har aldrig märkt något av det.


Proppa ner så mycket lim som möjligt i hålen (typ nål eller tandpetare är bra att peta med, så att man verlkigen får ner det i botten an hålen) och skruva fast ordentligt.
 

jaxbacker@hotmail.com ()

Gäst
trasig bindning

Vid ett haveri och du måste byta ut bindningen lär du antagligen få problem eller?
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Varför?

Varför skulle det bli problem då? Jag har bytt bindning två gånger på ett par telemarkskidor. Det enda som var problem var att gängorna i skidan blir dåliga när man har skruvat åt skruvarna ordentligt några gånger. Detta kan man åtgärda med pluggning.


Eller menar du att det skulle vara svårt att få loss skruvarna? En gång hade jag lite problem med en skruv, men med största Bacho-skruvmejseln och en viss ansträngning fick jag loss den också. Man ska vara glad om man får skruvarna att sitta så bra...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.