Montering av bindningar

Nu kommer vi till ett omdiskuterat ämne
Var skall bindningen monteras på skidan för allroundåkning dvs den bästa kompromissen.
Är förslagen på telemarktips.com ok?
Det kanske finns några som har andra erfarenheter.
Det verkar enligt mig logiskt att man bör ta hänsyn till Pjäxstorlek då dett skiljer sig vart man lägger tyngden med olika storlekar.

/Fredrik


[Ändrat av kjelken 2005-10-28 kl 10:35]
 
Jag tror att för bästa kompromiss så bör man ha bakre delen av flexen strax framför bootcenter markeringen.
Eller är jag ute och cyklar? Man vill ju ha trycket på sweetspot och trycket varierar ju med bak och framskida i svängen. Tyvärr medför den placeringen att du trycker framför sweetspot på bakskidan och att den kanske vill dippa i lössnö, men monterar du bakom så kommer framskidan bli lite läv sladdig i pisten... enligt mig som inte är någon expert på området. Har inte http://www.freeride.nu nån telisexpert som man kan fråga? Dom hade det förr iaf.
mvh/ Samme

edit: eftertanke, flexen mitt över bootcenter? It's all about that flex...
 
Det där är väldigt personligt.
Jag själv, som åker ganska styva breda lagg gillar att ha monteringen på "normal stället".
Men jag har kompisar som enbart åker offpist och dom bakmonterar så mycket som 30mm!
 
om man nu vill vara teoretisk av sig så kan man säga att för att få ut det mesta av skidans skärning så borde man frammontera bindingarna eftersom man tenderar att stå mer på hälen än på tån i sväng.
- anders
 
Ska man vara riktigt lurig så borde bakskidan vara bakmonterad och framskidan frammonterad :)
Lite får man anpassa beroende på omm man åker mycket eller lite på bakre foten.
Vill du ha bra carning och åker enl devicen 70/30% så skulle jag frammontera 1cm (det var så jag har kört på pistskidor) och mer allround och offpist bakmontera med 1cm.
Det är inte helt givet varifrån man ska montera, centrum på skidan, angiven plats eller mitten av åkytan.
Själv har jag alltid mätt ut mitten mellan spets och bakkant och sen kört "tåcentrum" på den punkten.

- anders
 
Sitter midjan på olika ställen på G3 ticket?

Har du testat Scotty Bobs mot G3 Ticket Fafner? Enligt sidan du länkade är ytterkanten mer svängd men sitter midjan annorlunda i förhållande till foten?

Spontant skulle jag vilja ha ytterkanten mindre tvärt skuren för att inte förlora kontrollen över bakskidan när jag telemarkar.

Thure
 
550 bucks

öringen; sa:
Vad får man pynta för ett par Scotty Bob?

Enligt hemsidan http://www.scottybob.com/ kan man nu köpa Scotty Bobs i butik för 550 US dollar.

Tidigare sålde de bara via direktbeställning från fabriken då stod dessutom dollarn lägre varför priset i Sverige landade på ca 4000 kr paret inklusive moms och frakt men utan bindningar.

Det finns en lång bra tråd i ämnet men den är som sagt några år gammal http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23322

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.