Nya bindningar med pivot

Hej

Oj, detta såg onekligen trevligt ut, speciellt G3 bindingen. Det är en lättare variant av det jag använder nu faktiskt. Jag har en G3targa bindning tillsammans med Silvretta adapter:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_18&products_id=20

Alltså en renodlad kopia som skall inköpas direkt från G3 eftersom jag inte längre kan tura utan detta. Sedan verkar även G3 tänkt till på att kunna montera skarknivar vilket är en nödvändighet.

- Christian
 
chrtur; sa:
Jag har en G3targa bindning tillsammans med Silvretta adapter:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_18&products_id=20

Alltså en renodlad kopia som skall inköpas direkt från G3 eftersom jag inte längre kan tura utan detta. Sedan verkar även G3 tänkt till på att kunna montera skarknivar vilket är en nödvändighet.

"Inte kan tura utan detta" samt Mitch kommentar från Telemrtips ang BD O1:a

"Quite honestly, before this week I was not a big believer in the tour mode concept, even having had some experience with AT bindings and their more awkward in-front-of-the-foot free pivot. I just didn't think it was all that necessary for uphill skinning where little-to-no glide can be had anyway and where the basic tele shuffle had always seemed to work pretty well. Not anymore.

The difference in energy spent is dramatic and it's going to be hard to ever tour again without a free pivot mode between my boots and skis. However, I still prefer the locked down mode for sidestepping or for herringboning, so the ability to switch modes quickly and easily means a lot to me."


Så börjar man fundera lite, Christian - du för gärna förklara varför det är bättre...
 
Hej, jag förstår inte riktigt vad du vill veta? Men jag ger min syn på saken.

Inför förra säsongen var jag nästan påväg att överge min telemarkutrustning mot en vanlig randonee utrustning efter att börjat tura längre och mer på höjd. Alltså hade jag en G3 binding med vajer och försökte följa med mina randonee polare och stötte hela tiden på små problem.

- Att vända i brant terräng är ingen höjdare mot att använda kick-teknik.
- Skarknivar finns inte utan bara statiska som kan monteras på och är inte något vidare att ta på och av.
- Ja, vajern har mer motstånd i sig mot för en randonee binding men med lite fördel vid flackare partier.

Så vad jag gjorde i ett sista försök var att införskaffa den givan Silveretta adaptern som monterades tillsammans med G3 bindingarna.

Denna kombinationen löste alla givna problem ovan med vändning, skarknivar och betydligt mindre motstånd. Motståndet blir betydligt mindre och det blir angenämnt att tura. Det blir även bättre än en randonne-binding då jag har två system, både pivot + vajer, har några bilder på detta (hör av dig om intresserad).

Nackdelen är att hela paketet blir lite tyngre och än så längre håller prylarna ihop.

Det som jag inte är riktigt nöjd med på den nya G3 bindingen är att hälhöjning bara har två nivåer, med min adapter så jag även en tredje vid väldigt branta partier som är väl bra.

Jag har sneglat tidigare på 7tm:s tur modell men vet inte riktigt hur det blir. Deras power-modell skulle jag vilja titta på men den verkar sakna skarknivar?

- Christian
 
Telemarkens tröga evolution...

När någon lyckas kombinera "step-in" och broms funktionerna i Telebulldog bindningen ( http://www.twentytwodesigns.com ) med utlösning och ev. gåläge/pivot funktion så går jag över från Alpint till Telemark på heltid. (Men Snowboard i Slush och öppna puder ytor kommer jag aldrig att överge)
Märkligt att utvecklingen går så trögt på Telemarks fronten.
 
Nåt jag inte riktigt förstod i telebulldogs filmen.

Hur sitter pjäxan kvar i längsled bakåt ? är det bara de 3 piggarna som hindrar pjäxan att slida ur bindningen?

/en lätt frågande robin...
 
Robwah-9; sa:
Nåt jag inte riktigt förstod i telebulldogs filmen.

Hur sitter pjäxan kvar i längsled bakåt ? är det bara de 3 piggarna som hindrar pjäxan att slida ur bindningen?

/en lätt frågande robin...

Ett lätt svar är att du gissade rätt, samma funktion som alla NN 75mm bindningar.

/Gunnar
 
bionicon; sa:
Robwah-9; sa:
Nåt jag inte riktigt förstod i telebulldogs filmen.

Hur sitter pjäxan kvar i längsled bakåt ? är det bara de 3 piggarna som hindrar pjäxan att slida ur bindningen?

/en lätt frågande robin...

Ett lätt svar är att du gissade rätt, samma funktion som alla NN 75mm bindningar.

/Gunnar

Men detta har ju knappast visat sig vara en så bra metod när det börjar bli lite större påfrestningar (hög fart, brant, plastpjäxa, osv). Har själv pajat ett par pjäxors NM75 hål till oigenkänlighet.
 
Black diamond O1

Hej!

Har denna säsong lämnat Linken och köpt Black Diamonds nya O1!

mycket bra!
http://www.bdel.com/gear/o1.php

Funkar som den ska! Stabil i sidled, aktiv, man får bra kontroll och tryck i skidan, man kan ha hårda fjädrar och ändå gå lätt uppför, skidan droppar inte så mycket vid hopp.

Har tidigare åkt på riva chili, skyhöj, 7TM, och sist Linken. av dessa gillade jag egentligen bara skyhöj och linken.
Men denna bindning är super. Min nya favvo!
Har turat massor på den nu ivår, inga problem med snö som fastnar, pjäxan sitter bra i sidled, inget glapp.

/emma
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.