Montera bindningar i samma hål?

De främre skruvarna och motsvarande skruvhål i bottenplattan på mina Rottefella Cobra R8 har gått sönder. De pajade efter 5 dagars åkning. Eftersom gängorna är trasiga måste hela bottenplattan som sitter skruvad i skidan bytas. Min fråga är då, om det går bra att skruva dit de nya plattorna i samma hål. Enligt butiken skall det inte vara något problem men jag känner mig lite tveksam till detta. Tidigare erfarenhet av liknande montering har varit en bindning på foten och en skida långt in i skogen. Jag är inte så pigg på att borra nya hål och flytta bindningen eftersom placeringen är perfekt. Skidorna är Elan M666 om det kan ha någon betydelse.
 
fixa en platta...

Ta en platta i ett stumt material som är tillräckligt stor för att finna nytt utrymme att skruva i (eloxiderad alu är snyggt...), montera bindningen, och de vanliga plattorna i den och smäck sen på det på skidorna. Viola!
// Oskar
 
Det är väl bara att skruva fast den nya botteplattan i samma hål - och ha trälim i varje skruvhål för att fixera skruvarna???

Det har alltid funkat för mig när jag monterat i gamla hål - aldrig slitit loss någon bindning ändå... Annars går det väl att trixa med stålull och epoxo osv om man verkligen vill "armera" hålen!?

Mvh / Calle
 
ghostface; sa:
Det har alltid funkat för mig när jag monterat i gamla hål - aldrig slitit loss någon bindning ändå... Annars går det väl att trixa med stålull och epoxo osv om man verkligen vill "armera" hålen!?

Tror ni att detta även skulle kunna fungera med bindningdshål som är helt utan gängning dvs skruven har slitits upp ur hålet. Ska man först armera och sedan borra nya hål när limmet torkat? Låter lite vanskligt. Kanske ska jag satsa på nya skidor...

MVH

Andreas som igår slet loss en chilibindning från sina gamla fina stinger...

/Andreas
 
Kolla denna länk!

Saxat från Freerides "Fråga experten" :

http://www.freeride.nu/expert/view.php?person=23

"Montera bindning i samma hål? 2005-02-09 17:22:43

De främre skruvarna och motsvarande skruvhål i bottenplattan på mina Rottefella Cobra R8 har gått sönder. De pajade efter 5 dagars åkning. Eftersom gängorna är trasiga måste hela bottenplattan som sitter skruvad i skidan bytas. Min fråga är då, om det går bra att skruva dit de nya plattorna i samma hål. Enligt butiken skall det inte vara något problem men jag känner mig lite tveksam till detta. Tidigare erfarenhet av liknande montering har varit en bindning på foten och en skida långt in i skogen. Jag är inte så pigg på att borra nya hål och flytta bindningen eftersom placeringen är perfekt. Skidorna är Elan M666 om det kan ha någon betydelse./Johan
/ jhn

Jag har själv gjort sådan ommontering utan problem.
Doktorns ordination - Vid oro:
Inspektera hålen. Om gängan ser ut att vara trasig blandar du stålull (utan tvål) och epoxy, trycker der hela skiten i hålet och låter härda, sedan kan du borra om och jämna till ovankanten.
Ifall hålen ser OK ut trycker du bara i vattenfast trälim om du vill kunna lossa plattan, annars långsamhärdande epoxy, o skruvar fast igen.
Njemas problemas!!!

På mina DB slet jag ut hålen efter för mycket skruvande. Då rensade jag ur hålet till konisk form, körde stålullstrickset, doppade skruven i matolja, skruvade i den utan att borra, tog bort skruven igen innan det stelnat helt och lät det hela sluthärda. Resultatet: instant inserts! Har hållit för X antal hopp i parken och en cliffdrop eller 2.
/ Mattias Unander"

Lycka till!

//Calle
 
Gör en ny platta. Aluprofil eller plywood. Jag brukade använda två hoplimmade 12mm plywoodbitar. Epoxylim såklart. Plattan görs länge än bindningen, på så sätt hamnar hålen längre ut och belastningen minskar. Sen skruvar du bindningen i plattan.

Ett annat alternativ är att skaffa större skruvar och köra med dom gamla hålen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.